Stworzenie TeleKlasy, 2500 rozmów w ciągu godziny w TeleCentrum, sfinalizowanie rozmów z gigantami telekomunikacyjnymi, którzy w trakcie trwania epidemii dołączyli do EPIX-a. Pandemia pokazała, że Stowarzyszenie e-Południe elastycznie potrafi się dopasować do nawet najtrudniejszych sytuacji panujących na rynku.
Pierwszego dnia Wirtualnej Konferencji Krajowej Izby Komunikacji Ethernetowej na „wirtualnej scenie” pojawiła się całkiem spora grupa reprezentantów Stowarzyszenia e-Południe. Nic dziwnego, że w ciągu pół godziny zaplanowanej na prelekcję zasygnalizowano jedynie najważniejsze wątki. Nie obyło się bez wspomnienia o sukcesach, a tych jest niemało.
EPIX rośnie w siłę
Krzysztof Czuszek przedstawił rozwój EPIX-a. Co cieszy z węzłów EPIX-a zaczęli korzystać giganci: Facebook, CDA, a nawet Netflix. Platforma streamingowa uruchomiła styk PNI o przepływności 200Gbps do EPIX.Warszawa. Zwiększone zapotrzebowanie na dostęp do internetu, zdalna praca i edukacja przełożyły się również na wyniki EPIX-a. Przed pandemią ruch był na poziomie 1T, w kwietniu wartości te osiągały 1,8T.
– Co ciekawe niezmienne wartości prezentuje TVP. W Telewizji Polskiej pandemii nie ma – zauważył Czuszek.
Członek Zarządu Stowarzyszenia e-Południe wymieniał inne działania, które podjęto, żeby rozwijać projekt. Zakończono m.in. proces rozbudowy transmisji Warszawa–Katowice, żeby zachować redundację, przekroczono także prędkość 1Tbps+ w routerach, przełączniki X670 definitywnie odchodzą z użycia. Zadowalające są również ceny. Wychodzi na to, że co miesiąc internet staje się tańszy. Teraz 60 proc. internetu to koszt 49 zł.
TeleCentrum – 2500 połączeń na godzinę
TeleCentrum to profesjonalne Call Center dopasowane do potrzeb i możliwości finansowych MiŚOT. Projekt ten wspiera operatorów z całej Polski odciążając pracę biura i zastępując je poza standardowymi godzinami pracy. Działa w trybie całodobowym przez wszystkie dni tygodnia, agenci przeprowadzają też zlecone akcje marketingowe, sondaże i badania satysfakcji klienta.
– Do tej pory to dostępność biura była wyznacznikiem naszej lokalności – relacjonował Sebastian Kachel. – Podczas pandemii został nam tylko drugi kanał kontaktu i szybko okazało się, że klienci przeszli na pracę zdalną. W szczycie pandemii odbieraliśmy 2500 połączeń na godzinę. Inne statystyki są też imponujące. Miesięcznie w TeleCentrum odbieramy 26 tys. połączeń, a rozmawiamy 317 godzin miesięcznie.
TeleKlasa – pandemia stała się motorem do działania
Gdy wszyscy zaczęli przechodzić na pracę zdalną, a zamknięte szkoły i placówki edukacyjne przeszły na edukację on-line w stowarzyszeniu pojawił się pomysł, żeby stworzyć platformę do zdalnej edukacji.
– Siłą rozpędu i z potrzeby chwili udostępniliśmy Teleklasę, przedsięwzięcie wspierane przez lokalnych operatorów powstało dzięki zaangażowaniu w projekt – Aniołów Mocy Obliczeniowej. System korzysta z oprogramowania opensource oraz autorskiego systemu zarządzania serwerami – wspomniał Kamil Kurek, twórca TeleKlasy.
TeleKlasa to platforma wspierająca zdalną edukację, a zarazem wkład Fundacji LOKALNI oraz Stowarzyszenia e-Południe w tworzenie pro publico bono systemowych rozwiązań opartych o infrastrukturę MiŚOT i lokalnych firm zaangażowanych w projekt. Jutro o godz. 9.45 w sali warsztatowej (audytorium nr 2) Kamil Kurek opowie więcej o tym projekcie.
MdO – Pół miliona przychodu przejdzie na 2025 r.
Podczas wystąpienia przedstawiono również projekt MdO, czyli Mały i Średni Operator Telekomunikacyjny dla organizacji ogólnopolskich. Projekt ten umożliwił MiŚOTom startowanie pod wspólną marką w przetargach na budowę Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. I choć czas pandemii wstrzymał realizację niektórych podłączeń, to nie ma powodów do paniki.
– Pół miliona przychodu przejdzie nam na 2025 r., kilkaset lokalizacji zostanie podłączonych później. Do tej pory do projektu dołączyło 208 MIŚOT-ów, średni rachunek dla MIŚOT wynosi 2562 zł, a w skali 5 lat zarobek wynosi 150 tys. zł – przedstawiał projekt Łukasz Biernacki, który zapewniał, że MdO nie zakończy swojej działalności na OSE. Stowarzyszenie na pewno będzie szukało innych możliwości, żeby uczestniczyć w ogólnopolskich innych projektach.
TeleOdpowiedzialni – są powody do dumy
Podczas wystąpienia zaprezentowano również inicjatywę TeleOdpowiedzialni, która promuje w środowisku małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych, którzy realizują społeczną odpowiedzialność biznesu.
Tytuł Teleodpowiedzialnych zdobyła firma Interkonekt, która jest lokalnym operatorem sieci światłowodowej FIBER.
– Nagroda ucieszyła najbardziej pracowników, bo zobaczyli jak ważna jest praca zespołowa – mówiła przedstawicielka Interkonekt, dumnie trzymając statuetkę w dłoni.
Fundacja LOKALNI
Króciutko z braku czasu o Fundacji LOKALNI wspomniała Monika Kosińska. Jutro o godz. 15.10 dowiemy się o tej inicjatywie znacznie więcej.
Stowarzyszenie e-Południe zostało założone w celu zwiększenia siły przebicia Małych i Średnich Operatorów Telekomunikacyjnych. Jest to przykład klastra gospodarczego, który powstał w celu umożliwienia współpracy przy wspólnie realizowanych projektach. Działa od 2008 r., a w 2018 r. znalazło się wśród laureatów prestiżowych Diamentów Forbesa.