TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Prawie 33 mln zł na wdrożenie systemu AML w Polsce

AML to system, który ułatwia lokalizację osób wzywających pomocy. Dzięki temu ratownicy będą mogli szybciej i sprawniej do nich dotrzeć. Urząd Komunikacji Elektronicznej podpisał umowę z Centrum Projektów Polska Cyfrowa na wdrożenie tego systemu w Polsce. Przeznaczono na to prawie 33 mln zł. Pełne uruchomienie systemu ma nastąpić w 2027 r.

– System AML to przełomowe rozwiązanie, które wykorzystuje nowoczesne technologie, aby ratować życie. Dzięki tej technologii służby ratunkowe będą mogły działać szybciej i skuteczniej, co w sytuacjach zagrożenia życia ma kluczowe znaczenie. To przykład, jak nowoczesne technologie mogą realnie poprawiać jakość naszego życia i wspierać działania w najtrudniejszych momentach – powiedział Michał Gramatyka, wiceminister cyfryzacji.

Jak działa system AML?

System automatycznej lokalizacji – AML – uruchamia się wyłącznie podczas połączeń z numerami alarmowymi. W tym celu wykorzystuje wbudowane w telefon funkcje lokalizacyjne. Dane lokalizacyjne objęte tajemnicą telekomunikacyjną, są przekazywane służbom wyłącznie podczas trwania takiego połączenia i po określonym czasie usuwane.

Dokładność przekazywanych w ten sposób danych wynosi kilka metrów. Dzięki temu służby ratunkowe dokładnie wiedza, gdzie szukać poszkodowanych. Osoba zgłaszająca wypadek czy zdarzenie nie musi znać swojego położenia, bo wszystko odbywa się automatycznie w trakcie trwania rozmowy.

Bezpieczeństwo danych i zgodność z przepisami systemu AML

System działa wyłącznie podczas połączeń z numerami alarmowymi. Przekazywane dane są objęte tajemnicą komunikacji elektronicznej. Po określonym czasie informacje usuwane są z systemu. Gwarantuje to ochronę prywatności dzwoniących.

Dlaczego potrzebny jest system AML?

Obecnie używane systemy lokalizacyjne mają liczne ograniczenia. Mogą one utrudniać dotarcie służb na czas. Problem z dokładnym określeniem lokalizacji osób dzwoniących pojawia się głównie z słabo zabudowanych miejscach. To często właśnie z terenów leśnych czy górzystych wzywana jest pomoc.

Dodatkowo stres związany ze zdarzeniem, po którym wzywana jest pomoc, często dezorientuje dzwoniących. Nie są oni w stanie podać dokładnej czy nawet przybliżonej lokalizacji.

System AML rozwiązuje te problemy. Dzwoniący nie muszą podawać lokalizacji, bo on lokalizuje ich automatycznie i takie dane przekazuje odpowiednim służbom.

Wdrożeniem systemu AML w Polsce zajmie się UKE

Wdrożenie AML w Polsce wynika z przepisów Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej,  a tym samym przez obowiązujące już Prawo komunikacji elektronicznej. EKŁE nakłada na państwa członkowskie obowiązek wprowadzenia takiego rozwiązania. W Wielu krajach Unii Europejskiej system już działa i to z powodzeniem.

W Polsce to Urząd Komunikacji Elektronicznej zawarł z Centrum Projektów Polska Cyfrowa porozumienie o dofinansowanie prowadzonego w partnerstwie z Ministerstwem Cyfryzacji projektu wdrożenia systemu AML – Advance Mobile Location. Porozumienie zawarto 12 grudnia 2024 r.

Projekt finansowany jest ze środków działania FERC.02.04 „Współpraca międzysektorowa na rzecz cyfrowych rozwiązań problemów społeczno-gospodarczych” w ramach programu Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy 2021-2027. Przeznaczono na niego 32 673 112 zł. 79,71 proc. stanowią środki UE ((EFRR). Pozostałych 20,29 proc. współfinansowanych jest z budżetu państwa.

Pełne uruchomienie wszystkich funkcjonalności usługi AML w Polsce jest przewidywane na 2027 r.

Źródło: gov.pl, uke.gov.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze