Przeprowadzone badanie miało za zadanie ukazać spektrum znajomości i obaw Polaków dotyczących nowoczesnych technologii. “Jestem zaawansowany technologicznie” – takiego zdania jest o sobie co czwarty Polak. Technologię najczęściej wykorzystujemy do zakupów w sieci (85% ankietowanych), korzystania z poczty elektronicznej (84%), bankowości (79%), komunikacji z innymi (78%), social mediów (77%), map online (67%) i przechowywania danych w chmurze (53%).
Na przeciwległym biegunie popularności znajdują się rozwiązania, które wymagają sporych nakładów finansowych. Z korzyści smart home korzysta tylko 16% badanych, a z VR/AR tylko 15%.
Na wstępie sprawdzono korelację moralności z zainteresowaniem nowoczesną technologią. Badanie nie wykazało takiego związku, można wręcz stwierdzić, że decyduje o tym demografia: wiek, płeć, miejsce zamieszkania i wykształcenie. 69% ankietowanych widzi zagrożenie w ogromnej liczbie prywatnych danych przechowywanych w sieci, a także w szerzącym się zjawisku dezinformacji i fake newsów.
O znajomości i wiedzy z zakresu 5G wypowiedziało się pozytywnie 70% Polaków. Dodatkowo, nie łączymy ze sobą pojęć “kryptowaluta” i “block chain”, a także niewiele wiemy o big data. Pojęcia te budzą obawy wśród pytanych osób.
Co trzeci Polak jest zdania, że w zamian za dostęp do atrakcyjnych produktów i ofert, jest w stanie poświęcić odrobinę prywatności. Dotyczy to w szczególności osób młodych i mających wiedzę technologiczną.
Twórcy raportu – Uniwersytet Łódzki i Orange – podkreślają, że niezmiernie ważnym aspektem rozwoju nowoczesnych technologii jest nieustanna edukacja społeczeństwa.
Źródło: lodz.wyborcza.pl