TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Polacy coraz bardziej zainteresowani subskrypcjami

Rynek subskrypcji to nie tylko platformy streamingowe jak Netflix czy Spotify. Ten sektor rozwija się bardzo dynamicznie. Jednym z głównych elementów na to wpływających jest wzrost e-commerce.

W 2019 roku wartość światowego handlu elektronicznego, który oferowany był poprzez subskrypcje, wynosiła 15 miliardów dolarów. Szacuje się, że w 2025 r. będzie to już 473 mld dol. Tak wynika z prognoz przedsiębiorstwa McKinsey.

Firma badawcza Imarc Group przewiduje natomiast, że rynek subskrypcji e-commerce osiągnie wartość 5 014,4 mld dol. do 2032 r. Pod koniec 2023 r. było to 193,6 mld.

Imarc Group twierdzi, że wpływ na rozwój usług e-commerce oferowanych w subskrypcji mają:
–  przyjęcie się tego rodzaju zakupów subskrypcji jako prezentu – np. voucherów,
– szeroko rozumiany postęp technologiczny,
– rosnąca popularność strumieniowego przesyłania multimediów cyfrowych w platformach takich jak Amazon Prime, Netflix czy Disney+

Subskrypcja we wszystkich aspektach życia

Systemu subskrypcji pojawiają się w różnych aspektach życia. Są to:
– media i rozrywka,
– żywność i napoje,
– kosmetyki,
– odzież i moda,
– technologie i elektronika,
– transport,
– usługi zdrowotne i fitness,
– produkty dla dzieci,
– dom i ogród,
– książki i prasa,
– edukacja.

We wszystkich tych dziedzinach występują modele wynajmu usług lub produktów.

Dane McKinsey wskazują, że w sektorze mediów i rozrywki w latach 2022-2023 liczba nowych subskrypcji wzrosła o 22 proc. w samej Europie. Według przewidywań IDC do końca 2024 r. 70 proc. europejskich firm będzie oferować swoje produkty i usługi w modelu subskrypcyjnym.

– Z perspektywy biznesu model subskrypcyjny może być o wiele bardziej opłacalny zarówno dla firm, jak również dla klientów niż zakup na własność. Konsumenci mają możliwość przetestowania produktów przed finalizacją transakcji. W przypadku wynajmu mogą zmieniać dany produkt czy usługę w momencie, w którym pojawia się nowy model produktu, m.in. telefonu, czy aktualizacja np. programu. Subskrypcja daje wygodę, elastyczność, a także możliwość personalizacji– mówi Marcin Mordak, Dyrektor Sieci Sprzedaży z Komputronik S.A.

Wzrost liczby subskrypcji także w Polsce

Dzięki subskrypcji klient może korzystać z produktów i usług na zasadzie regularnych płatności. To dla wielu wygodniejsze niż jednorazowy zakup za wyższą kwotę. Poza tym pozwala na długoterminowy wynajem usługi lub sprzętu na zasadach abonamentu. 

Badanie wykonane na zlecenie ING Banku Śląskiego wskazuje, że z produktów i usług w modelu subskrypcyjnym korzysta obecnie ok. 46 proc. Polek i Polaków. Wiele z tych osób korzysta z kilku rozwiązań tego typu. 42 proc. wskazuje, że są to 2-3 subskrypcje. Miesięczna kwota na nie przeznaczana to 150 zł.

–  Polacy pokochali subskrypcje usług. Coraz popularniejszy staje się też w tym kontekście wynajem sprzętu, w tym m.in. konsoli do gier, projektorów czy nawet drukarek 3D. W naszym życiu dochodzi też przecież do sytuacji, w których potrzebujemy wiertarki, podkaszarki, bagażnika samochodowego na dach czy rzutnika, a sąsiad nie ma możliwości nam ich pożyczyć, bo nie ma danego produktu albo akurat wyjechał na wakacje. Zamiast kupować sprzęt na własność, możemy za niewielką opłatą go wynająć i skorzystać z niego raz czy dwa – mówi Mateusz Kryś z Komputronik S.A.

PrzedstawicieleBrandly360 zauważają, że model subskrypcji na stałe wpisał się w krajobraz e-commerce. Wprowadzenie tego typu rozwiązań do swojej oferty jest szansą dla firm na rozwój i dotarcie do szerszej grupy klientów.

–  Odnosząc się do naszych badań w obszarze monitoringu akcji promocyjnych, można przewidywać, że wykorzystanie subskrypcji jako sposobu na zwiększenie sprzedaży w branży elektroniki użytkowej to typ promocji, który już wpisał się w ekosystem e-commerce. Zwłaszcza, gdy patrzymy na globalne trendy, gdzie wymieniane są personalizacja doświadczeń zakupowych klienta przekonuje Miłosz Nowakowski, dyrektor sprzedaży Brandly360, dostawcy rozwiązań dedykowanych e-commerce.

Źródło: informacje prasowe

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze