Kancelaria Prezesa Rady Ministrów ogłosiła obalanie mitów o dostępności cyfrowej. Przypominamy przy okazji, że podmioty publiczne muszą zapewnić dostępność wielu cyfrowo publikowanych treści, w tym Biuletynu Informacji Publicznej.
Dostępność cyfrowa jest pojęciem stosunkowo nowym, ale narosło wokół niej już wiele mitów – czytamy na stronie KPRM Cyfryzacja. – Z ich powodu zapewnianie przyjazności stron i aplikacji dla różnych użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami, może wydawać się zadaniem zbędnym, trudnym i ograniczającym. Czas obalić te mity!
Pośród najpopularniejszych mitów inicjatorzy akcji wymieniają:
- z dostępności cyfrowej korzystają tylko osoby z niepełnosprawnościami;
- dostępność cyfrowa to ewentualny dodatek do zwykłych stron i aplikacji;
- dostępnością cyfrową powinien zajmować się „informatyk”;
- dostępność cyfrowa ogranicza kreatywność i narzuca schematy.
Akcja obalania mitów ma trwać w mediach społecznościowych KPRM przez kilka najbliższych tygodni. W każdą środę będą się tam pojawiać posty zastawiające fakty i mity. Twórcy akcji podkreślają też, że dostępność cyfrowa pozwala na wygodne korzystanie z rozwiązań cyfrowych osobom z niepełnosprawnościami, ale zwiększa także przyjazność tych rozwiązań dla innych użytkowników.
Docelowo chodzi zaś o to by każdy wygodnie obsłużył rozwiązanie cyfrowe, można więc założyć, że w akcji chodzi pośrednio o promowanie urzędowych e-usług.
Jak wiadomo, podmioty publiczne w całej Unii Europejskiej zobowiązane są do zapewnienia dostępności cyfrowej na ich stronach internetowych (od 23 września 2020 r.) i w aplikacjach mobilnych (od 23 czerwca 2021 r.). W Polsce jest takich podmiotów kilkadziesiąt tysięcy.
Aby ułatwić im wypełnianie tych obowiązków prowadzone są szkolenia z zakresu dostępności cyfrowej, KPRM publikuje też poradniki i podpowiedzi, działa też strona poświęcona dostępności cyfrowej.
Przypomnijmy te podmioty te muszą zapewnić dostępność cyfrową kilku elementów :
- Biuletynu Informacji Publicznej,
- danych teleadresowych i linku do Biuletynu Informacji Publicznej,
- narzędzi służących do kontaktu np. formularza kontaktowego,
- nawigacji,
- deklaracji dostępności,
- informacji dotyczących sytuacji kryzysowych i bezpieczeństwa publicznego,
- dokumentów urzędowych, wzorów umów lub wzorów innych dokumentów przeznaczonych do zaciągania zobowiązań cywilnoprawnych.
Mamy nadzieję, że do poskramiania cyfrowych mitów KPRM zatrudnił zawodowców tej klasy co Adam Savage i Jaimie Hyneman.