Pogromcy mitów z KPRM

37

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów ogłosiła obalanie mitów o dostępności cyfrowej. Przypominamy przy okazji, że podmioty publiczne muszą zapewnić dostępność wielu cyfrowo publikowanych treści, w tym Biuletynu Informacji Publicznej.

Dostępność cyfrowa jest pojęciem stosunkowo nowym, ale narosło wokół niej już wiele mitów – czytamy na stronie KPRM Cyfryzacja. – Z ich powodu zapewnianie przyjazności stron i aplikacji dla różnych użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami, może wydawać się zadaniem zbędnym, trudnym i ograniczającym. Czas obalić te mity!

Pośród najpopularniejszych mitów inicjatorzy akcji wymieniają:

  • z dostępności cyfrowej korzystają tylko osoby z niepełnosprawnościami;
  • dostępność cyfrowa to ewentualny dodatek do zwykłych stron i aplikacji;
  • dostępnością cyfrową powinien zajmować się „informatyk”;
  • dostępność cyfrowa ogranicza kreatywność i narzuca schematy.
Obalamy Mity o dostępności cyfrowej
Pogromcy mitów z KPRM

Akcja obalania mitów ma trwać w mediach społecznościowych KPRM przez kilka najbliższych tygodni. W każdą środę będą się tam pojawiać posty zastawiające fakty i mity. Twórcy akcji podkreślają też, że dostępność cyfrowa pozwala na wygodne korzystanie z rozwiązań cyfrowych osobom z niepełnosprawnościami, ale zwiększa także przyjazność tych rozwiązań dla innych użytkowników.

Docelowo chodzi zaś o to by każdy wygodnie obsłużył rozwiązanie cyfrowe, można więc założyć, że w akcji chodzi pośrednio o promowanie urzędowych e-usług.

Jak wiadomo, podmioty publiczne w całej Unii Europejskiej zobowiązane są do zapewnienia dostępności cyfrowej na ich stronach internetowych (od 23 września 2020 r.) i w aplikacjach mobilnych (od 23 czerwca 2021 r.). W Polsce jest takich podmiotów kilkadziesiąt tysięcy.

Aby ułatwić im wypełnianie tych obowiązków prowadzone są szkolenia z zakresu dostępności cyfrowej, KPRM publikuje też poradniki i podpowiedzi, działa też strona poświęcona dostępności cyfrowej.

Przypomnijmy te podmioty te muszą zapewnić dostępność cyfrową kilku elementów :

  • Biuletynu Informacji Publicznej,
  • danych teleadresowych i linku do Biuletynu Informacji Publicznej,
  • narzędzi służących do kontaktu np. formularza kontaktowego,
  • nawigacji,
  • deklaracji dostępności,
  • informacji dotyczących sytuacji kryzysowych i bezpieczeństwa publicznego,
  • dokumentów urzędowych, wzorów umów lub wzorów innych dokumentów przeznaczonych do zaciągania zobowiązań cywilnoprawnych.

Mamy nadzieję, że do poskramiania cyfrowych mitów KPRM zatrudnił zawodowców tej klasy co Adam Savage i Jaimie Hyneman.