TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

PKE – wyjaśnienia: decyzja obszarowa, okres rezerwacji częstotliwości, dostęp symetryczny

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej podpisał Ustawę prawo komunikacji elektronicznej. Ten obszerny akt prawny zawiera wiele rozwiązań znanych już z ustawy prawo telekomunikacyjne, jednak zakres zmian oraz całkiem nowych rozwiązań jest ogromny. Wspólnie z Kancelarią Prawną Media przybliżamy Czytelnikom kluczowe kwestie i rozwiewamy wątpliwości operatorów.

Prawnicy – Tomasz Proć, Dominik Tokarski z Kancelarii Prawna Media) – przekonują, że skoro jesteśmy już tylko o krok od wejścia w życie tego, z dawna oczekiwanego, aktu prawnego, operatorzy już teraz powinni zabrać się do pracy, czyli poznać i wdrożyć przepisy. Przypominają też, że uchwalona ustawa dostosowuje też polskie regulacje do prawa unijnego oraz do potrzeb wynikających z sytuacji na rynku usług telekomunikacyjnych.

Rozpoczniemy od wyjaśnienia kilku ważnych pojęć.

Decyzja obszarowa

Decyzja obszarowa, jak tłumaczą nasi eksperci, jest szczególnym rodzajem decyzji, która obowiązuje na wyznaczonym obszarze. Nie jest ona kierowana do konkretnych, indywidualnych podmiotów, lecz ma charakter ogólny. Wydawanie takich decyzji jest nowym uprawnieniem Prezesa UKE.   

Decyzje obszarowe mają być wydawane w sprawach dotyczących dostępu do okablowania, a także dostępu do infrastruktury i nieruchomości. Jest to tryb, który ma gwarantować wydawanie decyzji w sposób niedyskryminacyjny. 

Decyzje obszarowe mogą być wydawane w sprawach dotyczących:

  • warunków zapewniania dostępu do okablowania, 
  • rozszerzenia obowiązku zapewnienia dostępu oraz obszaru jego obowiązywania, 
  • warunków zapewnienia dostępu do infrastruktury technicznej, 
  • zapewnienia dostępu do nieruchomości w przypadku, gdy adresatem rozstrzygnięcia jest nadleśniczy Lasów Państwowych.

Adresaci decyzji obszarowej

Decyzje obszarowe mają mieć charakter ogólny. Są więc kierowane do wszystkich podmiotów na danym obszarze, które dysponują odpowiednią infrastrukturą lub nieruchomościami, którą z mocy prawa są zobowiązane udostępniać.    

W przypadku decyzji obszarowych wydanych w sprawach wynikających z przepisów Megaustawy (m.in. dostęp do infrastruktury technicznej oraz dostęp do Lasów Państwowych, terenów zamkniętych), ważne jest, że ich adresatami są również podmioty, do których Prezes UKE nie skierował wezwania do przedstawienia informacji w sprawie warunków dostępu. Adresatami są także te podmioty, które otrzymały wezwanie, ale nie przedstawiły żądanych informacji.  

Warto przy tym pamiętać, że decyzja obszarowa co do zasady nie narusza obowiązujących decyzji w sprawach indywidualnych. Jednakże w decyzji obszarowej może znaleźć się rozstrzygnięcie o uchyleniu decyzji indywidualnej ze względu na konieczność zapewnienia jednolitości obowiązków na danym obszarze. Dopiero wówczas podmiot związany decyzją indywidualną staje się adresatem decyzji obszarowej. 

Okres rezerwacji częstotliwości

Po wejściu w życie PKE nastąpią zmiany dotyczące okresu rezerwacji częstotliwości. Wprowadzone zostanie rozróżnienie pomiędzy okresem rezerwacji dla częstotliwości zharmonizowanych na potrzeby systemów szerokopasmowych oraz innych niż zharmonizowane

Jeśli chodzi o częstotliwości zharmonizowane na potrzeby systemów szerokopasmowych, okres rezerwacji może wynosić od 15 do 20 lat. Okres ten może być krótszy tylko w drodze wyjątku, gdy konieczne jest dostosowane czasu obowiązywania rezerwacji lub gdy rezerwacja częstotliwości umożliwia ich alternatywne wykorzystanie. W przypadku zaś częstotliwości innych niż zharmonizowane, okres ten ma wynosić maksymalnie 15 lat. 

Przypomnijmy, że dotychczas wszystkie rezerwacje częstotliwości udzielane były na czas określony, nie dłuższy niż 15 lat.

Obowiązek zapewnienia dostępu symetrycznego

Obowiązek dostępowy symetryczny może zostać nałożony przez Prezesa UKE na przedsiębiorców telekomunikacyjnych, operatorów, dostawcę usługi komunikacji głosowej, a także podmioty dysponujące infrastrukturą lub siecią telekomunikacyjną finansowaną ze środków publicznych. 

W jaki sposób obowiązek ten będzie obejmował wymienione wyżej podmioty?

Przedsiębiorcy telekomunikacyjny:

  • rozszerzony obowiązek zapewnienia dostępu do okablowania o okablowanie poza pierwszym punktem dystrybucji. Obowiązek ten może obejmować również podmioty wykorzystujące środki publiczne do budowy, przebudowy lub remontu infrastruktury lub sieci telekomunikacyjnej, lub do nabycia do nich praw, a także podmioty, który nabyły prawa do takiej sieci lub infrastruktury;
  • obowiązki niezbędne dla zapewnienia łączności z użytkownikiem końcowym, w tym obowiązek połączenia sieci, jeżeli takie połączenie nie zostało jeszcze zrealizowane, lub obowiązek zapewnienia interoperacyjności usług;
  • obowiązek zapewnienia dostępu do nieaktywnych elementów sieci telekomunikacyjnej i powiązanych zasobów. W razie potrzeby Prezes UKE może również zobowiązać do zapewnienia dostępu do aktywnych elementów i usług dodatkowych, a także do zapewnienia dostępu na potrzeby roamingu lokalnego. 

Operatorzy:

  • obowiązek kolokacji, udostępniania elementów sieci telekomunikacyjnej oraz powiązanych zasobów, które zostały umieszczone na nieruchomości w związku z wykonywaniem uprawnień wynikających z przepisów prawa, wyroku sądu lub decyzji. 

Dostawcy usług komunikacji głosowej:

  • obowiązek udostępniania danych do spisów abonentów i informacji o numerach innym dostawcom usługi komunikacji głosowej, świadczącym usługę informacji o numerach telefonicznych. 

Ponadto, na niektórych podmiotach będzie spoczywał obowiązek zapewnienia dostępu do: interfejsu programistycznego aplikacji oraz elektronicznego przewodnika po programach. 

Prosimy o pytania

To oczywiście dopiero wierzchołek góry lodowej zagadnień związanych z PKE. Pozostajemy w kontakcie z Kancelarią Prawną Media, wkrótce opublikujemy kolejne wyjaśnienia do ustawy, a także zapraszamy naszych Czytelników do przesyłania własnych pytań i wątpliwości na adres: prasa@misot.pl

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze