Eksperci z Kancelarii Prawnej MEDIA odpowiedzieli na kolejne pytania przedsiębiorców związane z wchodzącą w życie 10 listopada 2024 roku, ustawą prawo komunikacji elektronicznej oraz rozporządzeń wykonawczych.
Tekst prawo komunikacji elektronicznej w wielu miejscach odwołuje się do rozporządzeń. Kiedy przedsiębiorcy będą musieli je wdrażać?
Przepisy przejściowe, zawarte w projekcie ustawy przepisy wprowadzające ustawę – prawo komunikacji elektronicznej, wskazują, że wszystkie dotychczas wydane rozporządzenia zachowują moc przez dwa lata od publikacji ustawy. Zapowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Cyfryzacji wskazują, że rozporządzenia (kilkadziesiąt!) będą wydawane stopniowo, niektóre szybciej. W szczególności, szybciej mogą zostać wydane rozporządzenia dotyczące opłat.
Czy trzeba będzie coś uzupełniać w rejestrze przedsiębiorców telekomunikacyjnych oraz w rejestrze jednostek samorządu terytorialnego wykonujących działalność w zakresie telekomunikacji prowadzonym przez Prezesa UKE?
Tak! Z jednej strony, zgodnie z przepisami przejściowymi w ustawie wprowadzającej PKE, obydwa rejestry, opisane przecież w ustawie Prawo telekomunikacyjne, stają nowymi rejestrami, opisanymi w ustawie Prawo komunikacji elektronicznej. Ustawodawca przesądził również, że dotychczasowe wpisy pozostają ważne.
Z drugiej jednak, każdy przedsiębiorca telekomunikacyjny musi pamiętać, że w terminie 6 miesięcy jest obowiązany do uzupełnienia następujących danych:
- imię, nazwisko, adres do korespondencji, adres poczty elektronicznej i numer telefonu osoby wyznaczonej do kontaktu z Prezesem UKE;
- krótki opis sieci telekomunikacyjnej, usługi telekomunikacyjnej lub powiązanych usług, których dotyczy wniosek;
- planowaną datę rozpoczęcia działalności telekomunikacyjnej, a w przypadku przedsiębiorcy telekomunikacyjnego z państwa członkowskiego albo innego państwa określonego w art. 5 ust. 2 – również planowaną datę zakończenia działalności;
- adres strony internetowej wnioskodawcy, jeżeli taką stronę posiada.
Z kolei podmioty wpisane do Rejestru JST są obowiązane uzupełnić tylko o jeden punkt:
- imię, nazwisko, adres do korespondencji, adres poczty elektronicznej i numer telefonu osoby wyznaczonej do kontaktu z Prezesem UKE.
Ustawa wskazuje, że ostateczną sankcją za niezrealizowanie powyższego obowiązku w terminie 6 miesięcy jest wykreślenie z właściwego rejestru! (kto wie, sankcja może nawet cięższa niż kara administracyjna).
Czy dane w rejestrze numerów wykorzystywanych do świadczenia usługi o podwyższonej opłacie wymagają aktualizacji lub uzupełnienia?
Tak! Podmiot realizujący dodatkowe świadczenie (usługę o podwyższonej opłacie) będzie obowiązany do uzupełnienia wpisu o numer NIP. Termin na realizację tego obowiązku będzie wynosił trzy miesiące. Pozostałe dane zostaną przeniesione z mocy ustawy.
Sankcją za niezrealizowanie obowiązku uzupełnienia wpisu będzie wykreślenie z rejestru numerów wykorzystywanych do świadczenia usługi o podwyższonej opłacie.
Czy powstanie europejski rejestr przedsiębiorców telekomunikacyjnych? Gdzie można go znaleźć?
Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej nałożył na Prezesa UKE obowiązek przekazywania BEREC danych ze wszystkich wniosków będących podstawą wpisu do RPT, a także innych informacji przekazywanych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Na podstawie informacji o zgłoszeniach i wnioskach przekazanych przez Prezesa UKE oraz organy regulacyjne innych państw członkowskich, BEREC prowadzi specjalną bazę danych (General authorization database – GADB). Można ją znaleźć na dedykowanej stronie internetowej: gadb.berec.europa.eu.
Jakie formy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami musi zapewnić przedsiębiorca telekomunikacyjny, w odniesieniu do dokumentacji abonenckiej?
Formy dostępności dla osób niepełnosprawnych są szczegółowo regulowane przez rozporządzenie. Ma ono wejść w życie wraz z PKE, czyli 10 listopada 2024 r. Tym samym zastąpi ono analogiczny akt, który wydany był na podstawie Prawa telekomunikacyjnego. Prace nad nowymi regulacjami wciąż trwają, jednak na podstawie projektu można określić, jakie mogą być zmiany.
W zakresie dokumentacji abonenckiej udogodnienie stanowi obowiązek doręczenia na żądanie konsumenta z niepełnosprawnością dokumentacji abonenckiej w postaci, która jest dostępna dla osób z niepełnosprawnościami. Należy doręczyć te dokumenty w sposób, który nadaje się do odczytu maszynowego w formie dostępnej cyfrowo dla tego użytkownika albo na papierze z krojem i rozmiarem czcionki wskazanym przez użytkownika.
Taki obowiązek obejmuje również informacje dotyczące m. in. danych na fakturze, czy też wykazu świadczonych usług, w tym dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami.
Zakres obowiązków dotyczących dokumentacji jest zatem zbliżony do dotychczasowego. Różnicą jest udostępnienie konsumentom możliwości bardziej precyzyjnego określenia formy otrzymanych dokumentów. Jak dotąd możliwy był jedynie wybór pomiędzy „dużą” czcionką lub alfabetu Braille’a. Doprecyzowano również, że informacja elektroniczna musi nie tylko być sporządzona w formie tekstowej, lecz musi się ona nadawać do odczytu maszynowego.
Trzeba przy tym zaznaczyć, że w przeciwieństwie do dotychczasowego rozporządzenia, nowy akt będzie obejmował nie tylko dostawców usług telefonicznych, lecz dostawców wszystkich usług komunikacji elektronicznej. Jest to zatem szerszy krąg podmiotów
Na pytania odpowiadali: Tomasz Proć i Dominik Tokarski
Prawnicy z Kancelarii Prawnej MEDIA oferują też wsparcie w efektywnym wdrożeniu zmian wynikających z prawa komunikacji elektronicznej. Tematyka ta będzie również szeroko poruszana na nadchodzącym Zjeździe MiŚOT w Toruniu.
Czytaj także:
PKE Q&A – podstawowe pojęcia i przepisy ogólne – ISPortal
Wdrożenie PKE w programie “Raty bez straty” w Sklepie MiŚOT – ISPortal