TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

PKE Q&A – podstawowe pojęcia i przepisy ogólne

To już ostatni moment aby dostosować swój biznes telekomunikacyjny do, wchodzącego w życie 10 listopada 2024 roku, prawa komunikacji elektronicznej. Eksperci z Kancelarii Prawnej MEDIA odpowiadają na pytania przedsiębiorców.

Czy zmieniają się obowiązki sprawozdawcze wobec Prezesa UKE lub innych organów? Jeśli tak, to w jaki sposób? 

    Tak, zakres informacji przekazywanych Prezesowi UKE uległ zmianie. Dotychczas obowiązki sprawozdawcze wobec Urzędu Komunikacji Elektronicznej obejmowały informacje o rodzaju i zakresie wykonywania działalności telekomunikacyjnej oraz wielkości sprzedaży usług telekomunikacyjnych. Te wymogi zostaną zachowane. Nowością zaś jest obowiązek przekazywania informacji o wysokości pozostałych na koncie środków z doładowań, co do których konsumenci utracili uprawnienie do uzyskania zwrotu. Informacja ta ma posłużyć Prezesowi UKE na potrzeby ich ewentualnego egzekwowania. Są to bowiem środki, które mają zasilać Fundusz Szerokopasmowy.

    Zmienia się też zakres obowiązków inwentaryzacyjnych, które wynikają z Megaustawy. O usługach telefonicznych i usługach rozprowadzania programów radiowych i telewizyjnych trzeba będzie informować w zakresie, w jakim są one świadczone w pakiecie z usługami dostępu do szerokopasmowego internetu. W zakresie miejsc umożliwiających kolokację doprecyzowano też, że w ramach informacji o miejscach umożliwiających kolokację należy wskazywać nie budynki, a obiekty budowlane umożliwiające kolokację. Jest to zatem szerszy zakres obiektów, obejmujący np. obiekty małej architektury.

    Ponadto dostawcy NIICS (usług komunikacji interpersonalnej niewykorzystujących numerów), którzy nie mają obowiązku rejestracji w rejestrze przedsiębiorców telekomunikacyjnych, mogą zostać zobowiązani do składania Prezesowi UKE informacji o świadczonych usługach. Obowiązek taki ma istnieć w okresie, w którym może wystąpić konieczność udziału w pokryciu dopłaty do usługi powszechnej. Pozyskanie tej informacji ma pomóc Prezesowi UKE w rozliczeniu dopłaty.

    Obowiązkiem przekazywania informacji do Prezesa UKE, po spełnieniu odpowiednich warunków, objęci są wszyscy – a nie jak dotychczas tylko przedsiębiorcy telekomunikacyjni.

    Pojawił się również dodatkowy obowiązek, który Prezes UKE może nałożyć na przedsiębiorcę o znaczącej pozycji rynkowej, który zawarł umowę o współinwestycji. W stosunku do takiego przedsiębiorcy może zostać nałożony obowiązek przekazywania rocznych sprawozdań z realizacji takiej umowy. Ma to na celu weryfikację wypełniania postanowień decyzji zatwierdzającej propozycję zobowiązań.

    Pamiętajmy jednak, że szczegóły zobowiązań sprawozdawczych określone są we właściwych rozporządzeniach. W lecie 2024 r. MC rozpoczął prace nad kompleksową zmianą obowiązków sprawozdawczych. 

    Kim jest dostawca NIICS i jakie ma obowiązki?

      NIICS to usługa komunikacji interpersonalnej niewykorzystująca numerów (Number-Independent Interpersonal Communication Services). Umożliwia ona nawiązywanie łączności interpersonalnej w inny sposób niż poprzez wykorzystanie przydzielonego numeru z publicznych zasobów numeracji. Są to zatem głównie usługi oferowane przez komunikatory internetowe, takie jak np. przesyłanie wiadomości tekstowych i głosowych, połączenia wideo, czy też poczta elektroniczna. 

      Jednak nie zawsze takie usługi będą objęte przepisami dotyczącymi NIICS. Mowa tu o usługach o funkcji podrzędnej względem innej usługi. Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej podpowiada, że nie powinny być uznane za usługi łączności interpersonalnej usługi, w których ta łączność jest tylko nieznacznym dodatkiem do innej usługi. Jako przykład wskazuje się kanały komunikacyjne w grach internetowych.

      NIICS zostały objęte regulacją ustawy PKE – a wcześniej dyrektywy Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej. 

      Innymi słowy, całe nowe kategorie przedsiębiorców będą zobowiązane do stosowania PKE – pomimo że nie były związane ustawą Prawo komunikacji elektronicznej.

      Wśród najważniejszych obowiązków dostawców usług komunikacji interpersonalnej niewykorzystujących numerów można wymienić poniższe:

      • przedsiębiorcy świadczący usługi zaliczane do NIICS mają obowiązek wypełniania obowiązków informacyjnych i sprawozdawczych zarówno wobec użytkowników, jak i wobec organów władzy publicznej. Obowiązki te dotyczą np. składania sprawozdań na żądanie Prezesa UKE, publikowania na stronie internetowej informacji o warunkach usługi, czy też informowania użytkownika o szczegółach dotyczących przetwarzania jego danych;
      • dostawca NIICS posiada również szczególne obowiązki związane z ochroną danych osobowych;
      • w przypadku wystąpienia zagrożenia dla możliwości komunikowania się pomiędzy użytkownikami, Prezes UKE może nałożyć na dostawcę NIICS obowiązek zapewnienia interoperacyjności usług;
      • zapewnienie udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami w celu zagwarantowania im równoważnego dostępu do usług;
      • dostawcy NIICS będą mieli obowiązek w kosztach świadczenia usługi powszechnej;
      • obowiązek odpowiadania na wezwania Prezesa UKE.

      Co ważne, zmianie dla dostawców NIICS ulega termin na zgłoszenie do Prezesa UODO naruszenia ochrony danych osobowych i wynosi teraz 24 godziny!

      Czy dostawca publicznie dostępnej usługi poczty elektronicznej musi dostosować swoją działalność do PKE? 

        Tak. Zgodnie z nowymi przepisami, wiele przepisów PKE stosuje się nie tylko do tradycyjnych usług telekomunikacyjnych, ale również do tzw. usług komunikacji interpersonalnej niewykorzystujących numerów (NIICS). Klasycznym przykładem NIICS jest usługa poczty elektronicznej.  

        Jakie przepisy PKE, inne niż dotyczące umowy o świadczenie usług komunikacji elektronicznej, stosuje się wobec NIICS?

          Do przepisów stosowanych wobec NIICS można zaliczyć przede wszystkim przepisy dotyczące następujących kwestii:

          • możliwości nałożenia przez Prezesa UKE obowiązku udzielenia określonych informacji, niezbędnych do wykonywania przez Prezesa UKE jego uprawnień i obowiązków, w szczególności informacji o charakterze finansowym, informacji o przyszłym rozwoju sieci lub usług;
          • obowiązku publikowania na swojej stronie internetowej informacji wymaganych przez ustawę – są to informacje o danych kontaktowych, oferowanych usługach oraz ich charakterystyce, cenach usług, usługach posprzedażowych, warunkach umowy, możliwości kierowania połączeń do numerów alarmowych, udogodnień i usług dla osób z niepełnosprawnościami, sposobach rozwiązywania sporów, jednostronnych zmianach umowy;
          • obowiązku zapewnienia konsumentom narzędzia umożliwiającego monitorowanie oraz kontrolowanie wykorzystania usług – jeżeli są one rozliczane w oparciu o czas albo ilość wykorzystanych danych lub jednostek taryfikacyjnych;
          • obowiązku zapewnienia użytkownikom końcowym z niepełnosprawnościami dostępu do udogodnień oraz do swoich usług w taki sposób, aby ten dostęp był równoważny z dostępem, z jakiego korzysta większość użytkowników końcowych;
          • usług fakultatywnego obciążania rachunku;
          • dopłat do usługi powszechnej;
          • procedury rozpatrywania reklamacji;
          • możliwości stosowania procedury pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich prowadzonej przez Prezesa UKE;
          • obowiązku zachowania tajemnicy komunikacji elektronicznej;
          • warunków przetwarzania danych transmisyjnych oraz obowiązku informacyjnego dotyczącego przetwarzania tych danych.

          Na pytania odpowiadali: Tomasz Proć i Dominik Tokarski

          Prawnicy z Kancelarii Prawnej MEDIA oferują też wsparcie w efektywnym wdrożeniu zmian wynikających z prawa komunikacji elektronicznej. Tematyka ta będzie również szeroko poruszana na nadchodzącym Zjeździe MiŚOT w Toruniu.

          przeczytaj najnowszy numer isporfessional

          Najnowsze