Ostatnie lata to wzrost liczby oszustw polegających na podszywaniu się pod znane osoby. Dotyczy to również przedstawicieli instytucji państwowych. Chociaż przepisy prawne chronią przed tego typu oszustwami wewnątrz kraju, to nie dotyczą połączeń międzynarodowych.
Od 26 września 2024 r. operatorzy są zobowiązani do blokowania sfałszowanych identyfikatorów w przypadku wykrycia tzw. CLI spoofingu.
Przepisy te jednak nie dotyczą połączeń międzynarodowych. To wykorzystują przestępcy. W ostatnim czasie wzrosła liczba oszustw, w których kontaktują się oni nawet z ważnymi osobami w państwie i podszywają się pod zagranicznych polityków.
Pełnomocnik Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności osoby publiczne, ale też wszystkich obywateli i obywatelki.
Tak w kontaktach oficjalnych, jak i w rozmowach prywatnych, ważne jest, by przed rozmową potwierdzić tożsamość drugiego rozmówcy.
W przypadku rozmów oficjalnych sposobem jest kontakt telefoniczny lub mailowy z osobami, które znają drugiego rozmówcę lub z jego sekretariatem. Także osoby prywatne powinny zachować w takim wypadku czujność. W sytuacji, gdy dana osoba dzwoni z nieznanego numeru, można skontaktować się z nią przez znane kanały w celu potwierdzenia tożsamości.
Warto korzystać z komunikatorów, które są otwartoźródłowe (można sprawdzić ich kod), oferują szyfrowanie end-to-end i umożliwiają weryfikację kontaktów. Najlepsze są takie komunikatory, które mają pozytywne opinie od organizacji zajmujących się cyberbezpieczeństwem.
Dla administracji publicznej i krajowego systemu cyberbezpieczeństwa Ministerstwo Cyfryzacji wprowadziło. To Komunikator oraz SKR-Z (system do łączności niejawnej). Korzystać z tego rozwiązania mogą również inne instytucje publiczne.
Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z NASK-PIB w ramach projektu SecureV prowadzi specjalistyczne, indywidualne szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa dla osób pełniących kierownicze funkcje w administracji publicznej. Osoby prywatne zdane są na własną świadomość i ostrożność we wszelkich kontaktach pośredniczonych przez systemy teleinformatyczne. Warto o tym pamiętać.
Źródło: gov.pl