Senat nie wniósł poprawek do ustawy z 18 października 2024 r. o zmianie ustawy o działaniach antyterrorystycznych i ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu. Została ona przekazana Prezydentowi RP do podpisu, a nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Ustawa wdraża do polskiego prawa rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/784 z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie przeciwdziałania rozpowszechnianiu w internecie treści o charakterze terrorystycznym (rozporządzenie 2021/784). Przepisy unijnego rozporządzenia zakładają wprowadzenie we wszystkich państwach UE mechanizmu, który umożliwi skuteczne i legalne usuwanie oraz blokowanie treści o charakterze terrorystycznym, zamieszczanych w Internecie.
Nowe przepisy będą stosowane do dostawców usług mediów społecznościowych, usług wymiany materiałów video, obrazów i plików audio, a także usług wymiany plików i innych usług w chmurze, w tym przedsiębiorców telekomunikacyjnych (dostawców usług w tym operatorów).
Obowiązki wobec hostingodawców i dostawców treści
Ustawa o ABW wprowadza mechanizm wydawania nakazów usunięcia wskazanych treści przez dostawców usług hostingowych oraz dostawców treści. Oprócz tego w ustawie o ABW wprowadzono mechanizm uniemożliwienia dostępu do takich treści skierowany do dostawców usług świadczonych drogą elektroniczną oraz przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Przestrzeganie nowych przepisów będzie egzekwowane przez szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Zgodnie z tymi przepisami, szef ABW uzyskał uprawnienia do samodzielnego podejmowania decyzji dotyczących usuwania treści uznanych za terrorystyczne w toku kontroli oraz nadzoru. Wydawane przez szefa ABW nakazy usunięcia lub stwierdzenia naruszenia będą miały formę decyzji administracyjnej. Takie działanie ma na celu przyspieszenie działań przeciwko dezinformacji i propagandzie terrorystycznej. Wskazane decyzje są ostateczne i podlegają natychmiastowemu wykonaniu, jednak można się od nich odwołać w terminie 30 dni do sądu administracyjnego. Ponadto, Szef ABW będzie upoważniony do nałożenia na dostawcę usług hostingowych niedopełniającego obowiązków z rozporządzenia 2021/784, kary pieniężnej w wysokości do 4% całkowitych obrotów. Wskazana decyzja jest ostateczna i nałożoną karę należy ją uiścić w terminie 14 dni od kiedy decyzja stała się prawomocna.
Obowiązki wobec hostingodawców i przedsiębiorców telekomunikacyjnych
Inną procedurą zawartą w nowelizacji ustawy o ABW jest zablokowanie dostępności lub usunięcie treści w systemie teleinformatycznym przez usługodawcę świadczącego usługi drogą elektroniczną oraz zablokowanie dostępności treści w systemie teleinformatycznym przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego. Mowa tu o treściach takich, jak określone dane informatyczne mające związek ze zdarzeniem o charakterze terrorystycznym lub uprawdopodabniające popełnienie przestępstwa szpiegostwa lub określonych usług teleinformatycznych służących lub wykorzystywanych do spowodowania zdarzenia o charakterze terrorystycznym lub uprawdopodabniającego popełnienie przestępstwa szpiegostwa.Do zablokowania wskazanych treści na wniosek szefa ABW zobowiązuje sąd postanowieniem kierowanym do przedsiębiorcy telekomunikacyjnego. W przypadkach nagłych i niecierpiących zwłoki, szef ABW za zgodą Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego, może zarządzić blokadę dostępności, zwracając się jednocześnie do sądu, z wnioskiem o wydanie postanowienia w tej sprawie.
Usługodawca świadczący usługi drogą elektroniczną lub przedsiębiorca telekomunikacyjny są obowiązani do natychmiastowego dokonania czynności określonych w postanowieniu sądu lub przekazanym mu zarządzeniu Szefa ABW. Blokadę dostępności zarządza się na okres nie dłuższy niż 30 dni, z możliwością przedłużenia jej przez sąd do trzech miesięcy. Na postanowienia sądu przysługuje zażalenie Szefowi ABW, Pierwszemu Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratorowi Krajowemu, usługodawcy świadczącemu usługi drogą elektroniczną lub przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu.