TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Obowiązkowe e-Doręczenie dla przedsiębiorców

Już 1 stycznia system e-Doręczeń zacznie działać. Korespondencję w tej formie będą musiały prowadzić urzędy i instytucje publiczne. Konieczność wdrożenia tego rozwiązania dotyczy również przedsiębiorców. Różne firmy i instytucje jednak mają wskazane inne daty, od których koniecznie będą musiały posiadać skrzynkę e-Doręczeń. Kto i kiedy będzie obowiązkowo korzystał z nowego systemu?

– e-Doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która wchodzi w życie na szeroką skalę 1 stycznia 2025 roku. Korzystać z niej muszą przede wszystkim urzędy oraz podmioty publiczne, ale przedsiębiorcy powinni pamiętać, że ten obowiązek dotyczy również ich. W pierwszym etapie obejmie on podmioty, które po nowym roku będą składać wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz będą rejestrować się w Krajowym Rejestrze Sądowym – wyjaśnia Dariusz Standerski, wiceminister cyfryzacji.

Nowy system pozwala to wysyłanie i odbieranie korespondencji cyfrowej ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.

Przedsiębiorcy będą mieć szereg korzyści z systemu e-Doręczeń

Nowy system to szansa dla przedsiębiorców, by zapomnieć o awizie w skrzynce i czasie spędzonym na poczcie w kolejce po odbiór pisma urzędowego. Dzięki e-Doręczeniom możliwe jest odpowiadanie na korespondencję z instytucji publicznych z dowolnego miejsca i o dowolnej porze.

Dla firm system e-Doręczeń to także oszczędność czasu i kosztów przesyłania dokumentów.

e-Doręczenia to możliwość krótszego czasu załatwiania spraw urzędowych i sprawdzania na bieżąco procesu realizacji danej sprawy. Przedsiębiorcy mogą od razu sprawdzać, kto jest nadawcą wiadomości wysłanej poprzez e-Doręczenia.

System jest całkowicie bezpieczny i chroniony zaawansowanymi metodami szyfrowania i sprawdzania tożsamości.

Od 1 stycznia 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli w ten sposób przesłać i odebrać pismo z:
– urzędu gminy;
– urzędu miasta;
– starostwa;
– urzędu skarbowego;
– Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
– Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
– każdego ministerstwa.

Dłuższy czas na wprowadzenie nowego narzędzia do korespondencji – zgodnie z zapisami Ustawy o doręczeniach elektronicznych – będą mieć:
– sądy;
– prokuratury;
– organy ścigania;
– służby więzienne;
– inne jednostki zajmujące się wymiarem sprawiedliwości.

Termin wdrożenia przez nich systemu e-Doręczeń to 1 października 2029 roku

Którzy przedsiębiorcy muszą korzystać z e-Doręczeń już teraz?

Najprostszą odpowiedzią jest ta, że skrzynkę do e-Doręczeń muszą mieć:
-przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG;
-przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS.

Adres do e-Doręczeń muszą również mieć podmioty niepubliczne wpisane do KRS. Są to chociażby fundacje i stowarzyszenia.

To informacja ogólna, ale zgodnie z przepisami e-Doręczenia w firma wprowadzane będą etapami.

Od 1 stycznia 2025 r. skrzynkę do e-Doręczeń muszą obowiązkowo posiadać nowi przedsiębiorcy. W trakcie procesu rejestracji działalności gospodarczej trzeba będzie założyć odpowiedni adres wykorzystywany do e-Doręczeń.

Firmy, które zostały zarejestrowane w CEIDG przed tą datą, będą miały obowiązek stosowania e-Doręczeń od 1 października 2026 roku.

Jeśli jednak taki przedsiębiorca będzie po 30 czerwca 2025 r. aktualizować swoje dane w CEIDG, wtedy automatycznie będzie musiał mieć adres e-Doręczeń przy składaniu wniosku o aktualizację.

Przedsiębiorców zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym przed 1 stycznia 2025 r. obowiązuje jeszcze inny termin wdrożenia e-Doręczeń. W ich przypadku jest to 1 kwietnia 2025 roku.

Skrzynkę e-Doręczeń można założyć już dziś. Jak to zrobić? Więcej informacji tutaj:

Źródło: gov.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze