Projekt nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych został przyjęty przez Radę Ministrów. Teraz przekazano go do dalszego procedowania. Ma on pomóc podmiotom publicznym dostosować się do wymogów ustawy poprzez wprowadzenie okresu przejściowego oraz doprecyzowanie przepisów.
Część podmiotów publicznych okazała się niegotowa na stosowanie rozwiązań określonych w ustawie o doręczeniach elektronicznych. Głównie chodziło o doręczanie korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) lub publicznej usługi hybrydowej (PUH). Dlatego konieczne było podjęcie prac nad nowelizacją ustawy i dostosowaniem jej do potrzeb użytkowników systemu.
Przede wszystkim nowelizacja wprowadza okres przejściowy. W trakcie jego trwanie równoważne z doręczeniem na adres do doręczeń elektronicznych będzie doręczenie na ePUAP czy inne formy doręczeń. Okres ten trwał będzie do końca 2025 r.
W nowelizacji ustawy o e-Doręczeniach doprecyzowano niektóre przepisy
Rozszerzono obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych o uczelnie niepubliczne oraz federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki.
Jednostki samorządu terytorialnego oraz samorządowe instytucje kultury będą zobowiązane do posiadania ADE oraz korzystania z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) i publicznej usługi hybrydowej (PUH) w określonych terminach.
Podmioty niepubliczne będą mogły zakładać adresy do doręczeń elektronicznych również za pośrednictwem operatora wyznaczonego. Ma to ujednolicić proces zakładania adresów.
Ujednolicone zostaną również zasady w bazie adresów elektronicznych.
Operator wyznaczony, w przypadku świadczenia usług dodatkowych, będzie miał obowiązek przekazywania informacji o korzystaniu z tej usługi ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji.
Nowelizacja określa obowiązki służb specjalnych w zakresie e-Doręczeń. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Służba Wywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne oraz resort obrony narodowej mają dostosować się do wymogów ustawy do końca 2026 r.
Procedowanie nowelizacji ustawy o e-Doręczeniach
29 października 2024 r. projekt nowelizacji został przyjęty przez Radę Ministrów. Teraz trafi do Sejmu. System e-Doręczeń ma obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.
Jednak już teraz jednostki administracji publicznej i samorządy mogą bezpłatnie i szybko założyć adresy doręczeń elektronicznych.
Źródło: gov.pl