TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Nowe technologie a branża ubezpieczeniowa

Eksperci oceniają, że sektor ubezpieczeniowy znajduje się w trudnej sytuacji. Rentowności ubezpieczycieli zagraża m.in. inflacja, zmiany klimatyczne i klęski żywiołowe, a także zagrożenie nawrotem pandemii. 

Choć niektóre z firm branży ubezpieczeniowej pokładały nadzieję w boomie na generatywną sztuczną inteligencję (GenAI), srodze się na tym zawiodły. Niewłaściwe działania algorytmów powodujące niesprawiedliwe odrzucenia wniosków, podsyciły opinie, że sztuczna inteligencja zamiast rozwiązaniem stała się jeszcze jednym problemem branży. 

– Podczas gdy liderzy branży ubezpieczeniowej napotkają przeszkody w miarę rozwoju dojrzałości analitycznej, sama sztuczna inteligencja nie jest problemem – powiedział Stu Bradley, Senior Vice President of Risk, Fraud and Compliance Solutions. – Źródłem problemu jest raczej brak kompleksowego zarządzania danymi w organizacjach i wiedzy  na temat potencjalnych niezamierzonych konsekwencji wykorzystania algorytmów. Przy odpowiednich zabezpieczeniach etycznych i ludzkim nadzorze, godna zaufania sztuczna inteligencja jest rozwiązaniem, zapewniającym rozwój branży w perspektywie długofalowej.

Eksperci SAS zidentyfikowali natomiast główne wyzwania branży, które związane są z cyfryzacją.

  1. Niewystarczające regulacje

Ubezpieczyciele przetwarzają wrażliwe dane osobowe. Niestety, niewystarczające regulacje prawne sprawiają, że wiele przypadków wykorzystania AI jest wciąż nieuregulowanych. W efekcie, ubezpieczyciele muszą sami zadbać o wdrożenie zasad etyki i odpowiedzialności.   

– Aby przygotować grunt pod spełnienie standardów regulacyjnych, które dopiero nadejdą, branża ubezpieczeniowa, podobnie jak sektor bankowy, musi w ramach swojej polityki ds. AI priorytetowo potraktować strukturę danych i zarządzanie nimi – zauważył Prathiba Krishna, AI and Ethics Lead for SAS UK and Ireland. – Tak jak ważne jest, aby ubezpieczyciele wydobywali wartościowe wnioski ze swoich danych, równie istotne jest oczyszczenie ich z błędów i niespójności. Pomaga to zapewnić możliwość ponownego wykorzystania, poprawić dokładność podejmowanych decyzji, zwiększyć produktywność i wzmocnić wiarygodność wyników.

  1. Zarządzanie ryzykiem

W obliczu cyfryzacji branży i gwałtownego rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji, osoby zarządzające ryzykiem obawiają się niezamierzonych skutków działania algorytmów – zwłaszcza, że liderzy biznesowi dążą do przełożenia wzrostu wydajności sztucznej inteligencji na długoterminową wartość biznesową.

– Ubezpieczyciele muszą dokładniej przeanalizować znaczenie integracji sztucznej inteligencji z istniejącymi systemami, tworząc kompleksową strategię AI, która obejmie wszystkie obszary zarządzania organizacją – stwoerdziła Terisa Roberts, Global Lead for Risk Modeling and Decisioning w SAS. – Ubezpieczyciele muszą również wziąć pod uwagę szerszy zakres przypadków użycia GenAI wykraczających poza duże modele językowe. Przykładowo, zastosowanie danych syntetycznych może zwiększyć bezpieczeństwo danych klientów przy jednoczesnej optymalizacji wycen, tworzenia rezerw i modelowania aktuarialnego – dodała.

  1. Nowe modele rozwoju

Eksperci przewidują, że ubezpieczyciele przekształcą się z reaktywnych podmiotów wypłacających odszkodowania w proaktywnych partnerów swoich ubezpieczonych, zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorstw. Światowa Organizacja Zdrowia niedawno poinformowała, że ponad 30 proc. zgonów z powodu raka na świecie i 80 proc. chorób przewlekłych jest związanych z nawykami, którym można zapobiec. Tymczasem ubezpieczyciele już teraz gromadzą obszerne dane na temat zdrowia swoich klientów, aby zaoferować im odpowiednią ochronę. Dlaczego nie wykorzystać tych danych?

– Za pośrednictwem istniejących kanałów, takich jak aplikacje na smartfony, ubezpieczyciele mogliby zaoferować klientom oparte na sztucznej inteligencji usługi w zakresie doradztwa zdrowotnego, które zmieniają konwencjonalne doświadczenia klientów i zmniejszają wypłaty z polis – powiedziała Alena Tsishchanka, Senior Insurance Practice Leader na region EMEA i AP w SAS

Przy odpowiednich wytycznych dotyczących etyki, model ubezpieczyciela jako partnera jest daleki od fantazji. Najnowocześniejsze insurtechy i polisy działają w podobny sposób, udowadniając, że jest to nowatorski kierunek rozwoju dla myślących przyszłościowo ubezpieczycieli.

  1. Walka z oszustwami

Dzięki niemal powszechnej dostępności smartfonów, ubezpieczyciele mogą z łatwością dotrzeć do potencjalnych klientów wszędzie tam, gdzie istnieje łączność bezprzewodowa. Ponadto, atrakcyjność coraz bardziej zindywidualizowanych ofert i łatwość wykupienia polisy online sprawiły, że ubezpieczyciele są zalewani szybko składanymi wnioskami. Niestety, ich rozpatrywanie nie przebiega już tak sprawnie. Ubezpieczyciele nie mają wystarczająco dużo czasu i zasobów, by przeanalizować każdy wniosek, zidentyfikować potencjalne oszustwa i dokonać oceny ryzyka.

Stworzenie infrastruktury technologicznej umożliwiającej dokładną identyfikację oszustw i innych zagrożeń na masową skalę nadal jest wyzwaniem zarówno dla tradycyjnych ubezpieczycieli, jak i insurtechów. Zarówno oszustwa ubezpieczeniowe, jak i ubezpieczanie niechcianego ryzyka oznaczają wzrost wskaźnika szkodowości, a ostatecznie wzrost składek ubezpieczeniowych dla klientów.

  1. Ubezpieczenie na życie

Jedną z wielu przyczyn, które mogą zapoczątkować i utrwalić proces ubożenia , jest śmierć w rodzinie i wynikający z tego spadek dochodów lub wsparcia. Osoby będące na utrzymaniu osoby zmarłej zostają wtedy bez środków do życia. Ubezpieczenie może znacznie złagodzić obciążenie finansowe, ale niestety z powodu braku dostępności i historycznej marginalizacji, wciąż niewiele osób korzysta z takiej polisy.

– Kiedy mówimy o możliwym do ubezpieczenia przedmiocie, nie każdy musi i chce chronić aktywa takie jak samochód czy dom, ale ubezpieczenie na życie ma dużo szerszy wymiar – stwierdza Franklin Manchester, główny globalny doradca ubezpieczeniowy w SAS. – Przewiduje się, że do 2050 r. średnia długość życia na świecie wzrośnie do ponad 78 lat. W obliczu rosnącego ryzyka w świecie dotkniętym kryzysem, ubezpieczyciele na życie mogą przyczynić się do pozytywnych zmian w tym zakresie.

Wykorzystując wiarygodne dane, decyzje cenowe podejmowane w oparciu o określone zasady oraz globalny zasięg platform cyfrowych, ubezpieczyciele mogą docierać do większej liczby osób, edukować je, a także chronić.

Nowe spojrzenie na branżę

Sprostanie wyzwaniom środowiskowym, ekonomicznym i etycznym stojącym przed branżą ubezpieczeniową będzie wymagało ludzkiej pomysłowości. Sztuczna inteligencja i inne technologie mogą przyczynić się do bardziej sprawiedliwego i odpornego na zmiany zwrotu w sektorze oraz zapewnić przewagę konkurencyjną tradycyjnym ubezpieczycielom i insurtechom.

Marek Nowak
Marek Nowak
Redaktor naczelny ISPortal, wcześniej związany między innymi z miesięcznikiem Mobile Internet. Artykuły dotyczące nowych technologii publikował także w portalu Trojmiasto.pl. Po godzinach tworzy opowiadania science-fiction, które ukazały się w kilku już pismach literackich (Nowa Fantastyka, Epea, QFant).

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze