TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Nie odzyskasz ulgi od abonenta. PKE wprowadza zmiany

Wejście w życie prawa komunikacji elektronicznej jest coraz bliżej. Wywołuje to wiele pytań i wątpliwości dotyczących tego, jak będzie wyglądało prowadzenie działalności telekomunikacyjnej w przyszłości. Zmieni się m.in. kwestia żądania od abonenta tzw. ulgi w przypadku rozwiązania umowy przed terminem.

Możliwość żądania od abonenta tzw. ulgi była dotychczas wykorzystywana przy rozwiązaniu umowy przed upływem terminu. Dotyczyło to sytuacji, w której umowa była rozwiązywana:
– przez abonenta,
– dostawcę usług z winy abonenta.

W przypadku, gdy przy zawieraniu umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych abonentowi zaoferowana była ulga czy ulgi, przy jej przedterminowym rozwiązaniem operator telekomunikacyjny mógł żądać zwrotu przyznanych ulg. Dotyczyło to różnego rodzaju usług, których ceny były niższe niż w tradycyjnym cenniku. W specjalnych ofertach zawieranych na czas określony abonent mógł na takie ulgi właśnie liczyć.

Przy wspomnianym rozwiązaniu umowy przed terminem operator natomiast mógł oczekiwać zwrotu przyznanych ulg. To swego rodzaju zryczałtowane odszkodowanie za wcześniejsze rozwiązanie umowy. Co się zmieni po wprowadzeniu PKE?

PKE wprowadza zmiany

–  Po wejściu w życie PKE, należy sobie zadać pytanie o dalszy sens udzielania ulg, skoro ich wysokość nie będzie już  podstawą do obliczania wysokości roszczeń. Dotychczasowe roszczenie  zostanie zastąpione możliwością żądania odszkodowania – a w zasadzie kilku odszkodowań – określonych w przepisach PKE – mówi Patrycja Cegiełka-Ordon, radczyni prawna itB Legal.

Dochodzenie odszkodowania w przypadku przedterminowego rozwiązania umowy będzie odbywać się na podobnych zasadach co do tej pory. Operator telekomunikacyjny będzie miał do niego prawo, gdy umowa zostanie zawarta na czas określony i rozwiązana wcześniej przez abonenta albo przez dostawcę usług, ale z winy abonenta. Takie odszkodowanie zastąpi dotychczasowe żądanie zwrotu ulg.

Istnieją jednak sytuacje, w których operator nie będzie mógł oczekiwać takiego odszkodowania.

–  Dotyczy to np. sytuacji, gdy umowa zostaje wypowiedziana przez konsumenta przed rozpoczęciem przyłączenia go do sieci telekomunikacyjnej czy niektórych przypadków związanych z rozwiązaniem umowy o świadczenie usług przez abonenta w związku z brakiem akceptacji zmian wprowadzonych w umowie przez dostawcę usług – wyjaśnia radczyni prawna.

PKE wprowadza dwa rodzaje odszkodowania

Zgodnie z PKE możliwe będą dwa rodzaje odszkodowania:
– związane z częścią opłaty abonamentowej, jaka jest należna dostawcy usług za świadczenie danej usługi,
– związane z częścią opłaty abonamentowej, jaka jest należna dostawcy usług w związku z udostępnieniem abonentowi tzw. promocyjnego urządzenia końcowego.

Zarówno w jednym, jak i w drugim wypadku wysokość tego odszkodowania zależna jest od sumy odpowiedniej części opłaty abonamentowej za okres, jaki pozostał od rozwiązania umowy do czasu, gdyby zakończyła się ono zgodnie z warunkami w niej opisanymi. Operatorzy powinni zadbać o odpowiednie i przejrzyste formułowania postanowień umów. Szczególnie w zakresie określania wysokości opłaty abonamentowej.

Jest jeszcze odszkodowanie dla operatora związane z możliwością zatrzymania przez abonenta tzw. promocyjnego urządzenia końcowego przy przedterminowym rozwiązaniu umowy. Można z niego skorzystać, gdy dwa powyższe odszkodowania z jakiegoś powodu nie przysługują.

Wyliczanie odszkodowania

Dostawca usług będzie musiał zweryfikować, które z omawianych odszkodowań mu przysługuje. Ponadto w przypadku należnego odszkodowania będzie trzeba wyliczyć je na dwa sposoby i porównać otrzymane kwoty. Dochodzić można roszczeń z tytułu jedynie niższej z nich.

Sposób wyliczania odszkodowań będzie podobny do tego, jak dotychczas obliczano wysokość ulgi podlegającej zwrotowi. Trzeba będzie jednak starannie ustalić jego wysokość i sposób żądania do -przepisów PKE. Naruszenie ich zobliguje obligowało Prezesa UKE do nałożenia na dostawcę usług kary pieniężnej.

Odszkodowanie można rozłożyć na raty, ale maksymalnie na rok. Ustawodawca uznaje, że to „zapewni kompromis między ochroną uzasadnionych interesów abonentów oraz zapewnieniem dostawcy usług możliwości uzyskania proporcjonalnego zwrotu części kosztu urządzenia”.

–  Biorąc pod uwagę powyższe, konieczne będzie przyzwyczajenie się przez dostawców usług do nowej terminologii oraz sposobu wyliczenia odszkodowania, co z kolei powiązane będzie z prawidłowym ustaleniem wysokości opłaty abonamentowej i odpowiedniego przeszkolenia pracowników, którzy będą zawierali umowy z abonentami. Temat PKE i związanych z nim zmian będziemy poruszać w kolejnych wpisach – podsumowuje Patrycja Cegiełka-Ordon.

Kwestie związane z dochodzeniem ulg na podstawie umów zawartych przed wejściem w życie PKE określone zostały w tzw. przepisach przejściowych. W tym wypadku zachowane zostają obecnie obowiązujące zasady.

Źródło: okablowani.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze