Prognozy Future Market Insights wskazują wzrost sprzedaży dekoderów i przystawek do streamingu w ciągu najbliższych 10 lat. Ma on wynieść 9 proc. rocznie. Spowoduje to wzrost wartości rynku z obecnego 28 mld dol. do 46,09 mld dol. w 2031 r.
Wzrost popularności usług w jakości 4K i platform streamingowych napędza sprzedaż dekoderów. jak Amazon Prime Video, Apple czy Roku oferują dodatkowo usługi na sprzętach dedykowanych. Coraz więcej platform cyfrowych i sieci kablowych, żeby nadążać, musi inwestować w sprzęt pozwalających na odbiór jakości 4K.
Dekoder DVB-T2/HEVC z Android TV oferują chociażby Canal+ online czy Play.
A to dopiero początek rozwoju tego segmentu sprzętów w naszym kraju. Rok 2022 w Polsce to czas debiutu HBO Max, Disney+ i SkyShowtime. Możliwe, że do ich odbioru potrzebne będą specjalne urządzenia.
W Wielkiej Brytanii, Włoszech, Niemczech i Austrii Sky wprowadził serię Sky Glass.
Chiński producent Hisense ze swoją serią 4K UHD XClass Smart TV osiąga sukces na ryku francuskim i amerykańskim.
43-calowy telewizor Xiaomi Mi LED TV P1 obsługujący 4K z wbudowanymi tunerami naziemnym (DVB-T2/HEVC) satelitarnym i kablowym w Polsce kupić za niecałe 1500 zł. Przystawki do koszt 200-300 zł (Mi TV Stick czy Mi-Box S).
A to przekłada się na zarobki producentów sprzętów. Producenci samych dekoderów do serwisów OTT (streamingowych) zarobią w 2021 r. 3,03 mld dol. Wartość rynku dekoderów w USA przekroczy 4,2 mld dol. Następuję też rozwój segmentu w Azji. Japonia ma mieć w tym roku 34 proc. udziału w tynku światowym. Korea Południowa to 20 proc.
W Polsce rynek napędza zmiana standardu cyfrowej telewizji naziemnej z DVB-T na DVB-T2/HEVC. Według szacunków oznacza to zmianę sprzętów w ponad 2 mln gospodarstw domowych.
A decyzji nie powinniśmy odkładać na ostatnią chwilę. Wtedy może zabraknąć sprzętów dla wszystkich chętnych.
Problemem jest głównie dostęp do chipów. Zmierzyła się z nim sama TVP, która chciała wprowadził własny dekoder, ale przez braki półprzewodników nie jest to takie proste.
Źródło: wirtualnemedia.pl