MiŚOT w czasach zarazy

906

Zamknięcie lub ograniczenie godzin pracy biur obsługujących klientów, nieodpłatne odkodowanie kanałów skierowanych do dzieci i sportowych to niektóre z inicjatyw podjętych przez małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych w związku ze stanem zagrożenia epidemiologicznego w Polsce. Jednocześnie już teraz widać wzrost zapotrzebowania na ich usługi.

– Analizy ruchu jasno wskazują, że zwiększyło się zapotrzebowanie na pasmo z serwisów strumieniujących wszelkie multimedia, a wiec filmy, seriale, telewizje IPTV/OTT czy materiały z Youtube’a – stwierdza Krzysztof Czuszek ze Stowarzyszenia e-Południe. – Znaczący udział mają w tym także aktualizacje czy premiery gier, jak na przykład Medal of Honour 10 lutego oraz serwisy społecznościowe.

Zawieszenie pracy szkół i innych placówek powoduje, że młodsza część społeczeństwa przebywająca przez najbliższe dwa tygodnie w domach, używając w tym czasie mediów elektronicznych oraz korzystając z oferty telewizyjnej.

W związku z tym, że dzieci spędzą najbliższe dwa tygodnie w domach, pierwsi operatorzy zapowiedzieli już zmiany oferty. Tymczasowe odkodowania kanałów wybranych kanałów dziecięcych i sportowych zaoferowały już swoim klientom między innymi AVIOS, Telewizja Jambox oraz Telewizja Światłowodowa.

Mniej kontaktów osobistych

Wielu operatorów ogranicza też bezpośredni kontakt z klientami na rzecz obsługi online i telefonicznej. Przykładem może tu być spółka PPCom, która zamknęła do odwołania stacjonarne. Zarząd firmy MicoNet ogłosił zaś, że do 27. marca (z możliwością przedłużenia terminu) Dział Instalacyjny i Dział Serwisu spółki będzie wykonywać prace instalacyjne i modernizacyjne sieci wyłącznie w zakresie nie wymagającym kontaktu z klientami. Wiąże się to się z przełożeniem nowych przyłączy do sieci internetowej, może też utrudnić usuwanie indywidualnych usterek, z drugiej strony jednak ma także zapewnić prawidłowe działanie sieci oraz usług telekomunikacyjnych.

Mniej radykalny jest na operator MMJ z Siemianowic Ślaskich, który prosi jedynie klientów o ograniczenie do niezbędnego minimum wizyt osobistych w siedzibie biura i zachęca do załatwiania wszelkich spraw za pośrednictwem środków komunikacji na odległość. Jednocześnie wszyscy wspomniani operatorzy przypominają, że dokonywanie płatności możliwe jest przelewem na numer konta wskazany w umowie i wystawionej fakturze

Wszystkie te działania i prośby mają na celu zadbanie o bezpieczeństwo klientów.

Pracownicy zdalni

Także stosowana coraz częściej praktyka pracy zdalnej będzie wiązała się w najbliższych tygodniach ze zwiększeniem przesyłu danych. Możemy spodziewać się częstych wideokonferencji, przesyłu obciążających sieć filmów i plików graficznych.

– Najbliższe tygodnie będą wyzwaniem dla rynku telekomunikacyjnego zarówno w kontekście obsługi rosnącego pasma, jak i utrzymania sieci – ocenia Krzysztof Czuszek. – Nadal wymaga to przecież pierwiastka ludzkiego w terenie, co w obecnej sytuacji może być coraz trudniejsze.