TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

MiŚOT i “ejaj” – czy to się spina?

Zastosowanie sztucznej inteligencji w praktyce działania małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych wydaje się, jak na razie, minimalne. Zagadnienie to, omówione z perspektywy właściciela firmy ma być jednak tematem warsztatu na wiosennym Zjeździe MiŚOT. Czy MiŚOT potrzebuje sztucznej inteligencji do rozwoju? Przecież ma własną.

Z najnowszego raportu firmy Snowflake wynika, że aż 92 proc. firm, które wdrożyły AI, osiąga zwrot z tej inwestycji. Dotyczy to głównie generatywnej sztucznej inteligencji, która pomaga w redukcji kosztów, a co za tym idzie – wzrostowi przychodów. Na każdy zainwestowany milion dolarów przypada tu 1,41 miliona dolarów zwrotu.

Choć liczby te robią wrażenie, warto spojrzeć na nie krytycznie i zwrócić uwagę, że najpierw trzeba mieć ów milion na inwestycje i z pewnością ma tu znaczenie efekt skali. Zespół Enterprise Strategy Group przeprowadził swoje badania w okresie od 21 listopada 2024 r. do 10 stycznia 2025, w firmach, które zostały zdefiniowane jako wcześni użytkownicy AI. Każda z nich wdrażała lub realizowała procesy biznesowe z wykorzystaniem generatywnej sztucznej inteligencji w środowisku produkcyjnym, używając modeli komercyjnych lub open source. Nie były to więc proste zastosowania oprogramowania konsumenckiego (np. na zasadzie subskrypcji programu ChatGPT).

W badaniu wzięło udział 1900 liderów biznesu i IT z dziewięciu krajów, w tym z Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec — wszyscy aktywnie wykorzystują generatywną sztuczną inteligencję w co najmniej jednym obszarze działalności. Zaledwie dwa i pół roku od momentu, gdy generatywna AI zaczęła kształtować globalny krajobraz technologiczny, firmy wdrażające te rozwiązania dostrzegają konkretne rezultaty — zarówno w zastosowaniach wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Ponad połowa (55 proc.) respondentów ankiet jako pierwszy krok wskazała projekty wspierające pracowników, mające na celu zwiększenie ich wydajności i efektywności. Natomiast 44 proc. postawiło na rozwiązania skierowane do klientów, mające na celu podniesienia jakości doświadczeń i poziomu satysfakcji

Bogacą się bogaci, czy MiŚOT straci?

Przy takich – szybkich, komercyjnych i celowanych – zastosowaniach, inwestycje w sztuczną inteligencję przełożyły się na konkretne wyniki finansowe. Aż 93 proc. respondentów wskazało, że ich inicjatywy związane z generatywną AI zakończyły się dużym lub przynajmniej częściowym sukcesem. Wdrożenia przełożyły się głównie na: poprawę efektywności (88 proc.), lepsze doświadczenia klientów (84 proc.) oraz przyspieszenie innowacji (84 proc.). Dwie trzecie badanych firm potrafiło też oszacować zwrot z tych inwestycji.

Proces ten z pewnością będzie kontynuowany – 98 proc. liderów biznesowych i technologicznych planuje zwiększyć inwestycje w inicjatywy związane z AI w 2025 roku. 58 proc. przyznaje jednak, że przygotowanie
danych do wykorzystania przez sztuczną inteligencję nadal stanowi poważne wyzwanie. Nie jest bowiem tajemnicą, ze aby w pełni wykorzystać potencjał AI, niezbędna jest solidna baza danych.

I może być to jedna z barier dla mniejszych firm. Gdy globalne korporacje rozwijają swoje inicjatywy związane ze sztuczną inteligencją, lokalni ISP borykają się z szeregiem mniejszych problemów. Postawione przez Piotra Pytla pytanie: “Czy Twoja firma potrzebuje sztucznej inteligencji (AI), żeby przetrwać na rynku?” jest więc aktualne.

Warsztat odbędzie się pierwszego dnia zjazdu o godz. 15 w sali Bukova 4.

Marek Nowak
Marek Nowak
Redaktor naczelny ISPortal, wcześniej związany między innymi z miesięcznikiem Mobile Internet. Artykuły dotyczące nowych technologii publikował także w portalu Trojmiasto.pl. Po godzinach tworzy opowiadania science-fiction, które ukazały się w kilku już pismach literackich (Nowa Fantastyka, Epea, QFant).

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze