TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Klienci chcą mieć dostęp do różnych ofert i wybór między operatorami telekomunikacyjnymi

Polki i Polacy chcą mieć internet światłowodowy w swoich domach, ale chcą też mieć dostęp do oferty różnych operatorów telekomunikacyjnych. Pozwoli im to porównać oferty i wybrać najkorzystniejszą z nich. Dla 54 proc. badanych jedna oferta to za mało.

– Jeszcze do niedawna posiadanie dostępu do usług kilku operatorów oznaczało konieczność doprowadzenia osobnego łącza przez każdego z nich, co dla mieszkańców wiązało się z uciążliwymi pracami. Mamy wrażenie, że ta perspektywa wciąż mocno tkwi w świadomości zarządców nieruchomości i włodarzy miast. Jednak dzisiaj sytuacja wygląda zupełnie inaczej, ponieważ operatorzy hurtowi budują sieć, którą następnie udostępniają wielu operatorom detalicznym. Dla mieszkańców oznacza to jedną instalację, jeden kabel i wiele opcji wyboru – tłumaczy Michał Banasiuk, Chief Commercial Officer, Polski Światłowód Otwarty.

Dlatego Polski Światłowód Otwarty przeprowadził badanie dotyczące preferencji w kwestii oferty internetu światłowodowego.

Chcemy mieć internet w domu, ale chcemy wybrać jaki

Dla 62 proc. Polaków doprowadzone łącze światłowodowe jest istotnym lub bardzo istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie lub wynajmie mieszkania albo domu. Jedynie 5 proc. osób nie zwraca na to żadnej uwagi.

Przy wyborze dostawcy internetu najważniejszym czynnikiem jest cena. 72 proc. osób przyznaje, że to kwestia podstawowa. Jednak nie tylko to sprawdzają klienci i analizują również inne parametry oferowanego przez operatorów internetu. Są to:
– szybkość połączenia – 63 proc.;
– stabilność i niezawodność łącza – 54 proc.

Dla osób do 24 roku życia szybkość internetu wyprzedza nawet kwestię ceny. W tej grupie wiekowej to jest najistotniejszy czynnik, na który zwraca uwagę 74 proc. badanych. Tutaj cena ma znaczeni e dla 58 proc.

Jednak, żeby móc porównać oferty, ceny i parametry internetu, trzeba mieć dostęp do usług oferowanych przez więcej niż jednego operatora telekomunikacyjnego. Klienci cenią sobie taka sytuacje, bo chcą mieć ten wybór i możliwość zadecydowania, która oferta internetu jest dla nich lepsza.

Operatorzy powinni zadbać o swoje strony internetowe i prezentowane na nich oferty

Żeby znaleźć oferty różnych operatorów telekomunikacyjnych i je porównać, Polki i Polacy korzystają na starcie ze stron internetowych. Na tych oficjalnych stronach operatorów szukają informacji. Tak robi 49 proc. badanych.

41 proc. pyta znajomych i rodziny o ich doświadczenie z różnymi operatorami i kieruje się przy wyborze także opinią innych.

Co to oznacza dla operatorów?

Przede wszystkim powinni zadbać o wygląda strony internetowej, o jej czytelność i łatwe nawigowanie. Strony powinny być też uaktualniane i zawierać najnowsze informacje dotyczące zasięgu internetu, jego prędkości i cen pakietów.

Na opinie o swojej usłudze również operatorzy mają wpływ. Jeśli będą dbać o jakość usługi i o to, by oferowana prędkość nie odbiegała od realnej, szybko usuwać ewentualne awarie i służyć wsparciem dla klientów, to na pewno opinia o nich zachęci kolejne osoby do korzystania właśnie z tych, a nie innych usług.

Badanie pokazało, że wysyłanie przedstawicieli do obklejania klatek naklejkami reklamowymi nie jest dobrą formą dotarcia do klientów. Są one źródłem informacji dla zaledwie 5 proc. badanych. Wiele osób natomiast denerwuje ten rodzaj przekazu, który zamieszczany jest na elementach infrastruktury osiedlowej.

Trochę lepszy skutek przynoszą ulotki, chociaż również nie jest to wysoka wartość. Z nich wiedze na temat oferty czerpie  18 proc. badanych.

Internet w domu częściej do rozrywki niż do pracy

Najczęściej w polskich domach z internetu korzystają 2-3 osoby. Takiej odpowiedzi udzieliło 61 proc. respondentów. Internet służy do zdobywania informacji, przeglądania treści czy zakupów. To czynności wykonywane za jego pośrednictwem przez 76 proc. osób.

53 proc. korzysta z internetu w celu kontaktowania się z bliskimi.

Na trzecim miejscu w potrzebach realizowanych dzięki internetowi w domu jest rozrywka. Sa to zarówno platformy streamingowe, jak i gry online czy muzyka. W ten sposób usługę wykorzystuje 49 proc. osób.

Jedynie 16 proc. osób przyznaje, że internetu w domu potrzebuje z uwagi na prace zdalną.

– Internet światłowodowy już teraz spełnia potrzeby domów przyszłości. Nasze badanie pokazuje, że Polacy doskonale zdają sobie z tego sprawę – ponad 60 proc. z nich uznaje światłowód za ważny czynnik przy wyborze domu lub mieszkania, a tylko co ok. dziesiąty respondent twierdzi, że nie będzie go potrzebował w przyszłości – podsumowuje Michał Banasiuk.

Źródło: materiały prasowe

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze