TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Kara dla Plusa utrzymana

Ponad pięć lat minęło od momentu, w którym prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel prawie 40 mln zł kary za automatyczne włączanie klientom dodatkowo płatnych usług. Przez ten czas firma wielokrotnie odwoływała się od tej decyzji. Za każdym razem ponosząc porażkę. Teraz słuszność kary potwierdził też Sąd Najwyższy, który odmówił przyjęcia skargi kasacyjnej.

Polkomtel jest operatorem Plusa. Wiosną 2019 r.prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na firmę grzywnę w wysokości prawie 40 mln zł. Była ona wynikiem automatycznego włączania klientom usług bez ich zgody. W ten sposób można było mieć aktywowanych aż dziewięć usług.

Co i za ile aktywował Plus?

Pośród nich były głównie związane z internetem mobilnym jak:
– blokowanie nieodpowiednich stron;
– oferta VoD Ipli;
– oferta VOD HBO GO;
–  Plus Music News.

Przez pierwszy miesiąc lub dwa klient nie ponosił żadnych dodatkowych kosztów. Jednak jeśli nie zrezygnował w odpowiednim terminie z usługi to każda była potem płatna. Koszty wynosiły od 2 do nawet 20 zł miesięcznie.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomniał Plusowi, że przepisy ustawy o prawach konsumenta wymagają, aby przedsiębiorca przed podpisaniem umowy uzyskał wyraźną zgodę klienta na każdą dodatkową płatność.

–   Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał. Informacje na temat zlecenia aktywacji tych  usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji. Klient podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła np. za „Czasoumilacz” – stwierdził Marek Niechciał, który w 2019 r. był prezesem UOKiK.

UOKiK nałożył na Plusa karę  

Kara, jaką UOKiK nałożył na Polkomtel, wyniosła 39,46 mln zł. Po uprawomocnieniu decyzji operator miał także zawiadomić o niej klientów poprzez opublikowanie w swoim serwisie internetowym oraz zamieszczenie komunikatu w dwóch ogólnopolskich dziennikach. Dodatkowo firma została zobowiązana do wysłania listów poleconych do wszystkich osób, od których pobierała w nieprawidłowy sposób dodatkowe opłaty.

UOKiK poinformował, że jego decyzja ma charakter prejudykatu. Oznacza to, że jest wiążąca dla sądów. Gdyby klienci postanowili właśnie w sądach dochodzić swoich praw. Jeśli Polkomtel pobierał tych konsumentów, którzy chcą dochodzić swoich praw w sądzie, np. jeśli Polkomtel pobierał od nich opłaty za jedną lub kilka automatycznie aktywowanych dodatkowych usług i zażądali oni zwrotu poniesionych kosztów, a operator odrzucił reklamację. Klienci mogli również powoływać się na decyzję UOKiK przy składaniu reklamacji w Plusie.

Plus się odwołuje, sądy podtrzymują decyzję

Firma postanowiła się od decyzji UOKiK i grzywny odwołać. Sprawa toczyła się wiele lat, bo trafiła do sądów dwóch instancji, które jednak podtrzymały decyzję UOKiK. Identyczne wyroki pojawiły się w Sądzie Apelacyjnym oraz Sądzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Oznaczało to, że Polkomtel musi zapłacić nałożoną karę. Ale nie był to koniec walki.

Firma postanowiła skorzystać jeszcze z możliwości złożenia skargi  kasacyjnej do Sądu Najwyższego. Ten przychylając się do decyzji UOKiK oraz sądów poprzednich instancji odmówił przyjęcia tej skargi.

Źródło: Wirtualne Media

Czytaj także:

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze