TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Kara dla Plusa i Cyfrowego Polsatu

W Sądzie Najwyższym z Urzędem odbyła się rozprawa między Polkomtelem – operatorem Plusa, Cyfrowym Polsatem i Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przedmiotem sprawy były reklama SmartDom wprowadzające klientów w błąd. Spółki przegrały i będą musiały zapłacić karę.

Latem 2014 roku pojawiły się spoty reklamowe Plusa i Cyfrowego Polsatu. Znalazły się w prasie, mediach elektronicznych oraz na bilbordach. Hasłem było „Power LTE – Internet LTE bez limitu danych”. Przed Bożym Narodzeniem 2014 roku dołączyły do nich spoty reklamowe. Sugerowano w nich, że pakiet usług ze smartfonem, tabletem i telewizorem można uzyskać za 61 zł miesięcznie.

Informował o tym duży napis:
Wszystko za 0 zł na start. 61 zł mies. przez całą umowę.

Jednak o tym, że klient musi jeszcze podpisać umowę na zakup sprzętu oraz płacić za niego w ratach, informacja pojawiała się małą czcionką na dole ekranu jedynie przez 2,5 sekundy. Jej treść to:
Przy zawarciu umowy Abonent nie płaci ceny zestawu. Abonent zobowiązany jest do zapłaty 48 rat za sprzęty w sumie 99,99 zł/mies., zgodnie z harmonogramami. Rabaty dostępne najpóźniej od 2. pełnego okresu rozliczeniowego.

UOKiK ukarał Plusa i Cyfrowy Polsat

Dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wobec spółek Polkomtel i Cyfrowy Polsat, by tę sprawę wyjaśnić. Ustalono, że w ofercie promocyjnej Power LTE ograniczane były wielkości transferów czy prędkość transmisji danych, która po wykorzystaniu pakietu spadała nawet do 32 kb/s. Klient nie kupował także pakietu usług wraz ze smartfonem, tabletem i telewizorem za cenę 61 zł miesięcznie. Cena ta dotyczyła bowiem jedynie usług, a za sprzęt trzeba było dopłacać – 99,99 zł miesięcznie.

W świetle tych ustaleń UOKiK stwierdził, że spółki naruszyły zbiorowe interesy konsumentów. Nałożył na nie w sumie 40,4 mln zł kary.

Sprawa trafiła do sądu

Spółki odwoływały się od tego decyzji i postępowania przed sądami kolejnych instancji obniżyły łączną wysokość kary do 16,6 mln zł, ale kara została utrzymana. Finalnie sprawa trafiła do Sądu Najwyższego. Ten potwierdził decyzję UOKiK o tym, że reklama pakietu SmartDom była nieuczciwą praktyką rynkową i wprowadzała klientów w błąd. Polkomtel i Cyfrowy Polsat karę mają zapłacić.

Źródło: telepolis.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze