Od początku udostępnienia możliwości zabezpieczenia się przed kradzieżami i oszustwami poprzez zastrzeżenie numeru PESEL, skorzystały z tego cztery miliony osób. Od 1 czerwca rejestr zastrzeżonych numerów muszą sprawdzać wszystkie instytucje finansowe. Dlaczego warto z tej opcji skorzystać?
Co daje zastrzeżenie numeru PESEL?
Chociaż numer PESEL można było zastrzec już wcześniej, to dopiero od 1 czerwca 2024 roku wszystkie instytucje finansowe mają obowiązek sprawdzania rejestru. Oznacza to, że jeżeli udzielą one pożyczki mimo zastrzeżonego numeru PESEL, nie będą mogły dochodzić z tego tytułu należności.
W ten sposób zastrzeżenie numeru PESEL chroni przed oszustwami, które wykorzystują nasze dane. Jeśli ktoś weźmie pożyczkę czy kredyt na wykradzione dane, ale w tym czasie dany numer PESEL jest zastrzeżony, to osoba, do której należy, nie poniesie z tego tytułu konsekwencji.
Pomimo zastrzeżenia numeru PESEL nadal można:
– załatwiać sprawy urzędowe jak branie ślubu czy zameldowanie,
– załatwić sprawy zdrowotne jak wizytę u lekarza czy pobyt w szpitalu,
– brać udział w wyborach,
– aktualizować ważność dokumentów,
– korzystać z profilu zaufanego,
– podróżować na dokument zawierający numer PESEL,
– wykonywać czynności służbowe, jak podpisywanie umowy o pracę,
– korzystać z usług pocztowych.
Jak zastrzec PESEL?
Numer PESEL można zastrzec na trzy sposoby:
– w aplikacji mObywatel,
– na stronie gov.pl,
– w urzędzie.
Zastrzeżenie jest bezpłatne i dobrowolne. W każdej chwili można też je cofnąć.
Żeby zastrzec numer PESEL należy być osobą pełnoletnią i mieć zdolność do czynności prawnych. Więcej o tym, w jaki sposób zastrzec numer PESEL przeczytasz tu:
Źródło: gov.pl