Na to pytanie starali się odpowiedzieć nadawcy i operatorzy w ramach panelu na 51 konferencji PIKE. Okazuje się, że zdania są podzielone i nie ma jednego, głównego trendu.
Kanały tematyczne do likwidacji
Zastępca dyrektora programowego TVP Marek Zając podkreślił, że tradycyjne kanały są jak dinozaury i trzymają się krzepko, o czym świadczą wysokie wyniki oglądalności seriali w TVP i wiadomości w TVN24. Gratulując konkurencji nie wspomniał o kondycji TVP Info. Co prawda dyrektor mógłby od ręki podać ze 40 propozycji nowych kanałów, ale TVP będzie je w najbliższym czasie zamykać. TVP Historia, TVP Nauka i TVP Dokument stworzą jeden kanał TVP Wiedza. Prawdopodobnie wyłączone zostaną kanały TVP Kobieta i TVP Alfa, ale tak do końca nie wiadomo, ponieważ konflikt na linii TVP – KRRiT zmusza nadawcę do przygotowania się na różne scenariusze.
Nie będzie nowych tradycyjnych kanałów w TVN
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z uruchomienia platformy MAX i kanałów FAST – mówi Bogdan Czaja group vice president programming and operations w Warner Bros. Discovery.
Kanały FAST i DAI to dobry kierunek i przyszłość telewizji. Zaciera się różnica między tradycyjnymi kanałami satelitarnymi, a tworzonymi w nowej technologii FAST z reklamą DAI.
– Dla widzów to żadna różnica. To sprawa technologii i regulacji prawnych – podkreślił Bogdan Czaja.
Binge-watching i nowe kanały sportowe
Binge-watching to zjawisko kompulsywnego oglądania seriali jeden po drugim. Canal+ wykorzystuje je do budowania weekendowych dziecięcych maratonów filmowych w kanałach tematycznych.
– Cieszą się dużą popularnością wśród naszych najmłodszych widzów – twierdzi Małgorzata Sec wiceprezes zarządu ds. programowych Canal+ Polska. – W związku z pozyskaniem praw do transmisji Ligi Mistrzów uruchomiliśmy nowe kanały sportowe, które dokładnie trafiają w potrzebę klientów, którzy dostają dokładnie to, czego oczekują. Kiedy zastanawialiśmy się nad celowością uruchamiania nowych kanałów satelitarnych bardzo pozytywnie zaskoczyła nas oglądalność Novelas +, dlatego u nas będą się pojawiać nowe kanały – dodaje.
Nowe kanały AXN
Kim Poder – Antenna Group chief operating officer AXN chce uruchamiać nowe kanały. Wierzy w linearne programy telewizyjne zwłaszcza na polskim rynku. Nowych kanałów możemy się spodziewać w najbliższych latach. Antenna Group zamierza w nie ciągle inwestować.
Rynek się skurczy
– W perspektywie pięciu lat nie będzie rewolucji, ale liczba kanałów telewizyjnych będzie spadać – uważa Artur Dominiak, dyrektor departamentu usług dla domu w PLAY. Z tego powodu PLAY jest otwarty na współpracę z różnymi platformami streamingowymi. Po inwestycjach w szybkie sieci światłowodowe stawiają na usługi i serwisy na nich oparte. Liczą, że nie będzie więcej wpadek jak VIAPLAY.
Szybki rozwój sieci światłowodowych w Polsce w ostatnich latach sprzyja rozwojowi platform OTT jak WP Pilot, CDA, Megogo, czy Sweet.TV. Oferują one kanały tematyczne, ale również dają możliwość uruchamiania kanałów FAST i w przyszłości sprzedaż reklam DAI. Coraz bliżej do precyzyjnego mierzenia prawdziwej oglądalności online w porównaniu do jeszcze obowiązującej XIX wiecznej technologii Nielsena. To oznacza większe budżety w online.
Duzi gracze od lat blokują ten rynek, aby jak najdłużej trwał status quo. Wiedząc jednak, że ta sytuacja nie będzie trwać wiecznie starają się zjeść jak największą część nowego tortu uruchamiając kanały FAST i inwestując w rozwój DAI. Tym bardziej, że FASTy są tańsze w produkcji. Niestety dominujący nadawcy starają się ograniczać dostęp do swoich kanałów mniejszym operatorom telekomunikacyjnym, a czasami nawet kanały FAST są dostępne wyłącznie na ich własnych platformach.
Regulacje prawne jak zazwyczaj nie nadążają za rynkiem, a warto, aby szczególnie kontrolować wykorzystywanie dominującej pozycji rynkowej. Brak jasnych reguł i zdrowej konkurencji w nowych obszarach ostatecznie prowadzi do sytuacji, w której to klienci zostaną wyciśnięci jak cytryna.