Jak UKE dba o klientów ze szczególnymi potrzebami?

67

UKE deklaruje, że dba o to, by każda osoba ze szczególnymi potrzebami mogła korzystać z jego usług. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni mogą czerpać z doświadczenia i rozwiązań przez UKE wypracowanych.

Według UKE zapewnienie dostępności to nie tylko dostosowanie do wymogów prawnych. Chodzi o otwarcie się na potrzeby różnych osób. Przedstawiając wypracowane rozwiązania, urząd chce też dzielić się swoją wiedzą, informacjami czy dobrymi praktykami w tym zakresie.

Budynki siedziby UKE w Warszawie oraz w piętnastu Delegaturach są dostępne dla osób ze szczególnymi potrzebami. Są w nich drzwi wejściowe o odpowiedniej szerokości umożliwiającej wjazd na wózku. Jest też zapewniona swobodna komunikacja wewnątrz budynku (w tym windy) oraz obsługa osób ze szczególnymi potrzebami.

W drzwiach głównych pomieszczeń umieszczone są naklejki informacyjne w alfabecie Braille’a. Zostały one naklejone nad klamką, na wysokości 120 cm. Są zatem dostępne dla osób niewidzących i niedowidzących, jak i poruszających się na wózku.

W recepcji centrali UKE dostępne są do wypożyczenia mobilne mapy dotykowe danego piętra. Na każdym piętrze przy windzie są dodatkowo umieszczone takie mapy dotyczące danego piętra.

Wsparciem załatwiania spraw mają być również pętle indukcyjne. Pozwalają one brać udział w zajęciach edukacyjnych, konferencji czy rozmowach z ekspertami Centrum Informacji Konsumenckiej (CIK).

Wsparcie ekspertów CIK dzwoniąc na infolinię czy bezpośrednio w urzędzie można uzyskać także za pośrednictwem dostępnego online tłumacza polskiego języka migowego (PJM)/ systemu językowo-migowego (SJM).

Materiały kampanii informacyjno-edukacyjnych przetłumaczone są również na język migowy, a zajęcia są prowadzone przez  Głuchego eksperta. Także z Koordynatorem do spraw dostępności można się kontaktować w PJM.

Wniosek o interwencję, wniosek o polubowne rozwiązanie sporu (ADR) czy zapytanie można wysłać do Urzędu przez formularz zgłoszeniowy, dostępny na stronie Platformy Usług Elektronicznych UKE.  Dostępny jest od przez całą dobę i dotyczy wszystkich spraw związanych z pracą UKE.

Wniosek można wysłać także w formie filmu w PJM. W takiej formie można też otrzymać odpowiedź.

Dokumenty opracowane w UKE są zgodne z obecnie obowiązującym WCAG w zakresie mającym zastosowanie do dokumentów cyfrowych. Dla dokumentów zewnętrznych, które umieszczane są w formie PDF na stronach UKE, dostępne są bezpłatne narzędzia RoboBraille i OCR do odczytu treści skanu.

Nie tylko UKE dostosowuje się do osób ze szczególnymi potrzebami.  Także operatorzy  telekomunikacyjni i pocztowi mają taki  obowiązek. A od 2018 roku UKE przeprowadza coroczne kontrole w tym zakresie.

Rozwiązanie proponowane w urzędach samego regulatora/kontrolera są podpowiedziami dla innych podmiotów w kwestii tego, jak dostosować swoje BOK-i i ofertę do osób ze szczególnymi potrzebami.

Źródło: UKE