TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Jak radzą sobie BOK telekomów – wyniki kontroli

Urząd Komunikacji elektronicznej w dniach 4-26 września 2024 r. dokonał kontroli biur obsługi klienta przedsiębiorców telekomunikacyjnych. W wybranych miejscach sprawdzane było przestrzeganie przepisów rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych

Zapewnienie wysokiej jakości obsługi osób z niepełnosprawnością to wyzwanie dla wielu operatorów telekomunikacyjnych prowadzących Biura Obsługi Klienta. Należy dostosować odpowiednio architekturę tych miejsc, jak również zapewnić właściwe procedury i instrukcję obsługi. Nie bez znaczenia jest również posiadanie przez pracownice i pracowników odpowiednich kompetencji.

Urząd Komunikacji Elektronicznej prowadzi kontrole, które mają odpowiedzieć na pytanie: Czy BOK-i spełniają nakładane na nich obowiązki?

UKE przeprowadził kontrolę

Do kontroli w 2024 r. wytypowano jednego dużego operatora kablowego, którym jest Vectra S.A., a także sześciu operatorów lokalnych. Lokalni operatorzy zostali wybrani przez Prezesa UKE w taki sposób, by porównać ich wyniki z ogólnopolskim operatorem dla jasności tego, jak wygląda przestrzeganie obowiązków zapewnienia dostępu do BOK-ów dla osób z niepełnosprawnościami w zależności od wielkości operatora.

W pierwotnym założeniu chciano przeprowadzić wizje lokalne w 19 BOK-ach. 13 z nich miało należeć do operatora ogólnopolskiego, natomiast sześć do lokalnych operatorów. Po zweryfikowaniu stanu faktycznego kontrola została przeprowadzona w 16 BOK-ach. Wynikało to chociażby z faktu, że jeden adres BOK został nieprawidłowo wskazany przez operatora, a jeden z BOK-ów był tymczasowo zamknięty.

Kontrola odbyła się w terminie od 4 do 26  września 2024 r.

Jest dobrze, ale nie u wszystkich

Ocenie poddano dostępność architektoniczna BOK-ów oraz zakres i jakość świadczonych w nich udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami.

Wyniki przeprowadzonej kontroli wskazują, że przedsiębiorcy telekomunikacyjni stosują się do obowiązujących przepisów, czyli rozporządzenia w zakresie zapewnienia obsługi osób niepełnosprawnych i ich biura obsługi klienta są odpowiednio przygotowane.

W przypadku operatorów lokalnych w trzech z pięciu miejsc nie stwierdzono żadnych naruszeń. BOK-i były w pełni dostosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami.

Jednak kontrolerzy UKE w toku przeprowadzanych działań dostrzegli pewne utrudnienia w zakresie obsługi osób niepełnosprawnych w kilku miejscach.

Kto musi poprawić działanie BOK?

W wyniku przeprowadzonej kontroli wydano zalecenia pokontrolne wzywające do usunięcia nieprawidłowości dla trzech operatorów. Są to:
– Vectra;
– Euronet Norbert Saniewski Sp. j.;
– Telewizja Kablowa Hajnówka Kiędyś, Kiryluk Sp. j.

Stwierdzone nieprawidłowości, które prowadziły do wydania tych zaleceń, dotyczyły:
– braku trzech piktogramów, wskazanych w rozporządzeniu, w zakresie zapewnienia obsługi osób niepełnosprawnych w widocznym miejscu w jednym BOK-u Vectry;
– w BOK-ach Euronetu i TK Hajnowka brak było udostępnionego wzorca umowy przy użyciu dużej czcionki w postaci elektronicznej w formacie tekstowym na stronie internetowej.

Poza tymi brakami, które znalazły się w zalecaniach pokontrolnych do naprawienia, stwierdzono również:
 – stanowiska utrudniające dostęp obsługę dla osób z niepełnosprawnościami z uwagi na niedostosowanie wysokości biurka lub zbyt małą przestrzeń pod blatem biurka.

Ta sytuacja miała miejsce w jednym z Biur Obsługi Klienta Vectry.

Szczegółowe wyniki przeprowadzonej przez UKE kontroli można znaleźć w przygotowanym raporcie:

Jak dostosować BOK do wymogów?

W 2020 r. Prezes UKE we współpracy z Fundacją Integracja wydał Rekomendacje dla operatorów telekomunikacyjnych i pocztowych “Łączność – telekomunikacja i poczta dla osób ze szczególnymi potrzebami”.

Dokument zawiera wskazane kierunki zmian i rozwiązań pozwalających na zapewnienie dostępności usług dla różnych grup użytkowników niezależnie od ich:
– wieku;
– płci;
– parametrów fizycznych;
– stopnia sprawności;
– przyzwyczajeń;
– preferencji;
– innych czynników.

Przedsiębiorcy telekomunikacyjni znajdą w nim wytyczne ułatwiające realizację działań w zakresie projektowania i wdrażania rozwiązań odpowiadających na potrzeby osób z niepełnosprawnościami.

Źródło: UKE

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze