TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

GUS: 93,3 proc. gospodarstw domowych posiada dostęp do internetu

Główny Urząd Statystyczny opublikował raport dotyczący tego, w jaki sposób korzystamy z internetu. Oprócz danych dotyczących wykorzystania technologii w gospodarstwach domowych i przez osoby indywidualne, przeanalizowano także w jaki sposób z technologii korzystają przedsiębiorstwa.

Dostęp do internetu w gospodarstwach domowych

Dostęp do internetu w 2023 r. ma 93,3 proc. gospodarstw domowych. Jest to wynika taki sam jak w roku ubiegłym. Nie zmienił się także odsetek gospodarstw domowych, które posiadają dostęp do internetu szerokopasmowego. Jest to dość zaskakujące z uwagi na liczne programy i działania ogólnopolskie mające na celu usunięcie białych plam.

Zwiększył się natomiast dostęp do szerokopasmowego internetu mobilnego. Tutaj nastąpił wzrost o 3,1 punktu procentowego.

To jak wygląda dostęp do internetu i rodzaj posiadanego łącza zależne jest od tego, gdzie znajduje się dane gospodarstwo domowe (stopnia urbanizacji) i jaka jest jego struktura. Częściej dostęp do internetu mają mieszkańcy miast niż wsi, w szczególności ci mieszkający na terenach wysoko zurbanizowanych. Internet w domu częściej posiadają też gospodarstwa domowe z dziećmi.

Pośród osób w wieku 16–74 lata ponad połowa, bo 58 proc., korzystało w ciągu ostatnich 12 miesięcy z usług administracji publicznej przez internet. Robiło to 16,8 proc. więcej mieszkańców miast niż wsi.

Najczęstszymi aktywnościami były:
– wyszukiwanie informacji na stronach administracji publicznej,
– wysyłanie wypełnionych deklaracji podatkowych,
– pobieranie lub drukowanie formularzy urzędowych,
– uzyskiwanie dostępu do informacji osobistych.

Jak korzystamy z e-commerce?

64,3 proc. osób w wieku 16-74 lata dokonało w 2023 r. zakupów przez internet. Rok wcześniej było to 64,6 proc., czyli nastąpił tu niewielki spadek.

Częściej z e-commerce korzystają mieszkańcy miast niż wsi i różnica ta wciąż się zwiększa.

Świadomość ochrony danych osobowych

Wzrasta świadomość konieczności ochrony swoich danych osobowych, co widoczne jest poprzez podejmowanie czynności w tym celu. Coraz więcej osób odmawia dostępu do swojej lokalizacji. Najwięcej w grupie wiekowej 16-24 lata.

Więcej osób niż w roku ubiegłym także ogranicza dostęp do swoich profili ukrywając część ich treści przez osobami obcymi. Czytamy też polityki prywatności, odmawiamy wykorzystania informacji w celach reklamowych i sprawdzamy bezpieczeństwo strony. Tego typu aktywności najpopularniejsze są u ludzi w wieku 25-54 lata.

Jak z technologii korzystają przedsiębiorstwa?

W 2023 r. do 25,3 proc. wzrósł odsetek przedsiębiorstw, które posiadają łącze internetowe o przepustowości przynajmniej. Największy przyrost dotyczy dużych podmiotów. Tak odsetek firm, w których jest tego typu łącze to już 44,6 proc. W małych firmach zatrudniających 10-49 osób łącze o takiej prędkości posiada 23,3 proc.

81,1 proc. firm zatrudniających powyżej 249 pracowników wykorzystywało w 2023 r. w swoich działaniach media społecznościowe. 75,5 proc. z nich robiło to w celu tworzenia wizerunku lub marketingu produktów. 57,7 proc. tych firm wykorzystywało media społecznościowe w celu rekrutacji pracowników.

20 proc. firm płaciła w 2023 r. za reklamę w internecie. Najczęściej wybierano reklamę bazująca na zawartości stron internetowych odwiedzanych przez internautów oraz na słowach kluczowych wpisywanych w wyszukiwarkach.

Więcej przedsiębiorstw korzysta też z otwartych danych publicznych. Robi to już 51,5 proc. dużych firm. Głównie dotyczy to zagadnień z obszaru gospodarki i finansów.

Z płatnych usług w chmurze rozliczeniowej korzysta natomiast ponad połowa przedsiębiorstw. Najczęściej jest to poczta elektroniczna, z której korzysta 37,8 proc. firm oraz oprogramowanie biurowe wykorzystywane przez 27,3 proc. przedsiębiorstw.

Źródło: stat.gov.pl

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze