TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Fiberway: budujemy mosty między technologią a społecznością

Do 28 lutego 2025 roku mali i średni operatorzy telekomunikacyjni z całego kraju mogą wypełniać zgłoszenia opisujące ich aktywność w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu. Laureata poznamy w maju na Zjeździe MiŚOT w Wiśle. Porozmawialiśmy również z przedstawicielami firm, które nagrodzone zostały w poprzednich latach. W Fiberway z Niepołomic pomaganie mają we krwi, z lektury poniższego wywiadu dowiecie się jak to robią!

Dlaczego pomoc lokalnym społecznościom ma dziś szczególne znaczenie i jak Fiberway realizuje takie działania?

W Fiberway wierzymy, że technologia może być mostem łączącym ludzi i społeczności. Nasze działania koncentrują się na eliminowaniu cyfrowego wykluczenia, wspieraniu edukacji oraz ochronie środowiska. Przykładem są nasze inicjatywy, takie jak wsparcie lokalnych Ochotniczych Straży Pożarnych gdzie umożliwiamy jednostkom OSP dostęp do Internetu w ramach partnerstwa na szczególnych warunkach, co znacząco ogranicza koszty, ale także buduje poczucie bezpieczeństwa u lokalnych społeczności.

Który z Waszych projektów uważacie za najbardziej inspirujący i dlaczego?

Świetnym przykładem jest projekt „Sąsiad Bocian” – dostarczamy kompleksowe rozwiązania do transmisji online z gniazda bociana białego. Ten projekt to dla nas coś wyjątkowego – łączy ochronę przyrody, edukację i technologię. Jesteśmy dumni, że mogliśmy być jego częścią i widzieć realny wpływ na ochronę bioróżnorodności. Ten projekt jest nam najbliższy również z tego powodu, iż zaangażował on wielu naszych pracowników. Wspólnie śledziliśmy życie bocianów w gnieździe. Traktowaliśmy to wręcz jak wspaniały serial, wymieniając się opiniami i informacjami. Przy porannej kawie często padały pytania „A co tam u naszych bocianów?” Zaangażowani byli także nasi klienci, którzy przy jednej z edycji projektu mogli wybrać imiona dla małych bocianów. Dowiedzieliśmy się wielu niesamowitych faktów na temat życia tych ptaków, a opowieści na temat ich perypetii w gnieździe do dzisiaj są tematem firmowych anegdot.

W jaki sposób pomaganie wpływa na rozwój firmy i jej relacje ze społecznością?

Pomaganie to coś więcej niż obowiązek – to okazja, by kształtować lepszy świat. Wspierając lokalne społeczności, widzimy, jak małe gesty potrafią zmieniać codzienność ludzi. Projekt #firejbook, nasza „Firejowa Książkodzielnia”, jest tego doskonałym przykładem – stworzyliśmy miejsce do bezpłatnej wymiany książek, co pozwala nie tylko na promowanie czytelnictwa, ale także na budowanie lokalnej wspólnoty. Nadwyżki książek trafiają do lokalnych biblioteczek. Działania te rozwijają nas jako firmę, pokazując, że odpowiedzialny biznes to coś więcej niż zysk.

Czy moglibyście podzielić się szczegółami na temat projektu, który uważacie za swój największy sukces?

Jeden z naszych ulubionych projektów to „Wiosna z Fiberway”. Z okazji Pierwszego Dnia Wiosny zachęcaliśmy nowych abonentów do sadzenia drzew i krzewów owocowych, wspólnie sadząc kilkadziesiąt drzew i krzewów. To była fantastyczna inicjatywa, która łączyła edukację ekologiczną z działaniami prośrodowiskowymi. Widząc, jak społeczność chętnie angażuje się w takie działania, czuliśmy dumę, że możemy być częścią czegoś, co pozostawia trwały ślad. Akcję powtarzamy każdego roku i cieszy się ona coraz większym zainteresowaniem.

Jak wyglądała organizacja działań w Waszych projektach CSR? Kto odpowiadał za ich poszczególne etapy?

Każdy projekt w Fiberway jest efektem współpracy wielu naszych zespołów. Na przykład w akcji wsparcia OSP dział techniczny zapewniał konfigurację usług internetowych, marketing promował inicjatywę w mediach lokalnych, a także koordynował działania wolontariuszy. Partnerstwa z lokalnymi władzami i organizacjami, takimi jak Stowarzyszenie Zielony Puszczyk w przypadku projektu „Sąsiad Bocian”, były kluczowe dla sukcesu naszych działań. W przypadku akcji Firejopaka dla Psiaka wykorzystaliśmy nasze możliwości logistyczne (bo przecież nasi technicy są cały czas w terenie) do tego, aby przy okazji odbierać karmę dla psiaków w terenie. Nasze Biuro Obsługi Klienta informowało o takiej akcji naszych klientów, marketing zajął się koordynowaniem wszystkich tych działań tak, by nasza pomoc była jeszcze bardziej efektywna. Ponadto przeprowadziliśmy wewnątrz firmy zbiórkę karmy wśród pracowników i ich rodzin.

Co sprawia, że społeczna odpowiedzialność biznesu jest dla Was kluczowym elementem działalności?

Społeczna odpowiedzialność biznesu pozwala firmie pokazać, że jest integralną częścią społeczności, w której działa. Poprzez inicjatywy takie jak „Firejopaka dla Psiaka”, „Wiosna z Fiberway”,„#firejbook” udowadniamy, że nasze działania wykraczają poza podstawą naszej działalności jakim jest dostarczanie usług. CSR to także sposób budowania zaufania i pozytywnego wizerunku firmy, który inspiruje innych do podejmowania odpowiedzialnych działań, jednocześnie wzmacniając więzi z klientami i partnerami.

Jakie inicjatywy CSR mogą z łatwością wdrożyć inni operatorzy? Jakie porady dalibyście firmom, które dopiero zaczynają swoją przygodę z pomocą społeczną?

Projekty takie jak dostarczanie Internetu lokalnym instytucjom publicznym za minimalną opłatę, organizowanie wymiany książek czy wspieranie proekologicznych inicjatyw, jak sadzenie drzew, są stosunkowo proste do wdrożenia. Kluczem jest zrozumienie potrzeb społeczności i zaangażowanie w działania, które przynoszą rzeczywiste korzyści. Warto zadać sobie pytanie, czy wokół nas są jakieś szczególne trudności, z którymi się spotyka lokalna społeczność i zastanowić się, w jaki sposób można przyczynić się do ich rozwiązania. Jako lokalni operatorzy mamy przewagę w tym aspekcie, bo przecież nasze biura obsługi czy też technicy w terenie widzą, co można zrobić. Najlepiej spotkać się z pracownikami i posłuchać ich głosu. To bardzo ważne, by cały zespół poczuł misję do realizacji jakiegoś projektu. Najlepiej zacząć od małych projektów, wtedy szanse na ich powodzenie zawsze są większe, a efekt bardziej spektakularny. Warto sprawdzić, czy jest w naszej okolicy schronisko, które boryka się z brakiem żywności lub brakuje w nim misek na żywność. Być może w Waszej okolicy jest klub seniora, w którym można poprowadzić wykłady z zakresu zagrożeń czyhających w Internecie? Dla nas jest to codzienność, spotykamy się informacjami, czytamy o tym i wiemy, jak się przed tym uchronić – dla seniorów nie jest to już tak oczywiste. Zorganizowanie cyklu spotkań dla seniorów, na którym wyjaśnimy takie zawiłości, nie będą wielkim wyzwaniem, a mogą realnie przyczynić się do podniesienia nie tylko świadomości, ale i bezpieczeństwa osób starszych na obszarze naszego działania. Być może warsztaty z zakresu podstawowej obsługi komputera też byłyby czymś, czego lokalnie brakuje.

Zacznijcie od małych kroków, jak choćby wsparcie lokalnych instytucji czy organizacja warsztatów edukacyjnych. Współpracujcie z organizacjami pozarządowymi i angażujcie swoich pracowników – to często oni są najbliżej społeczności i wiedzą, jak najlepiej pomóc.

Jakie wyzwania napotkaliście podczas realizacji działań na rzecz lokalnych społeczności?

Budowanie zaufania. Na początku niektóre społeczności zastanawiały się, czy nasze działania są autentyczne. Dopiero konsekwentne działania i długoterminowe zaangażowanie, np. w projekt „Sąsiad Bocian”, pokazały, że naprawdę zależy nam na bezinteresownym wspieraniu lokalnych inicjatyw.

Jak najlepiej przygotować się do realizacji projektów wspierających społeczność lokalną?

Najważniejsze jest słuchanie. Spotykaliśmy się z przedstawicielami społeczności, pytaliśmy o ich potrzeby i staraliśmy się je zrozumieć. Kluczowe jest także odpowiednie planowanie i współpraca z lokalnymi partnerami. Warto rozejrzeć się wśród naszych klientów i porozmawiać z nimi o wspólnych pomysłach. Przyjrzyjcie się czym oni się zajmują i zaproponujcie im wspólny projekt.

W jaki sposób działania CSR wpłynęły na wizerunek Waszej firmy oraz zaangażowanie pracowników?

Nasze inicjatywy, takie jak wsparcie OSP czy sadzenie drzew, sprawiły, że klienci postrzegają nas jako firmę zaangażowaną społecznie. Rośnie też zaangażowanie naszych pracowników, którzy czują, że pracują w organizacji, która naprawdę troszczy się o innych. Już po przeprowadzeniu kilku takich inicjatyw dostaliśmy zaproszenie do udziału w konkursie „TeleOdpowiedzialnych”. Zgłosiliśmy się i zostaliśmy wyróżnieni. To tylko przypieczętowało naszą chęć do dalszego zaangażowania społecznego. Wpisaliśmy na stałe działania CSR w harmonogram naszych działań. Jesteśmy z tego dumni. Doceniają to nie tylko nasi klienci, ale także inni mieszkańcy. Zbudowaliśmy wokół firmy społeczność, która angażuje się tylko w działania CSR niekoniecznie będąc naszymi klientami.

Czy współpracujecie z innymi organizacjami przy realizacji swoich inicjatyw? Jakie korzyści wynikają z takich partnerstw?

Tak, przy projekcie „Sąsiad Bocian” współpracowaliśmy z Stowarzyszeniem Zielony Puszczyk, a przy „Wiośnie z Fiberway” z lokalnym centrum ogrodniczym. W przypadku Firejopaki dla psiaka wspieraliśmy lokalne schronisko, które sprawowało także nadzór merytoryczny nad przedsięwzięciem.  Partnerstwa te pozwoliły nam osiągnąć większy zasięg i lepsze rezultaty.

Jakie plany macie na przyszłość w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu?

Planujemy rozwijać nasze wsparcie dla OSP, obejmując nim więcej jednostek, a także organizować warsztaty edukacyjne z zakresu bezpieczeństwa w Internecie dla seniorów o którym już wspomniałem we wcześniejszych wypowiedziach. Chcemy również stworzyć kolejne miejsca wymiany książek w ramach #firejbook. Nie wykluczamy także zaangażowania w zupełnie nowe projekty, jeżeli będą one się wpisywały w naszą strategię rozwoju działań CSR

Jak Wasze działania CSR przekładają się na codzienną pracę firmy i jej relacje z otoczeniem?

Wzmacniają nasze relacje z klientami i społecznościami, zwiększają zaangażowanie pracowników oraz budują nasz wizerunek jako firmy odpowiedzialnej i zaangażowanej. Dzięki nim czujemy, że nasza praca ma głębszy sens. Dodatkowo integrujemy zespół naszych pracowników, który ma poczucie, że oprócz standardowej pracy przyczynia się do realizacji ważnych społecznie zadań.

W tej edycji konkursu zmieniony został formularz aplikacyjny, dzięki temu składanie aplikacji będzie jeszcze łatwiejsze. Czekamy na wasze zgłoszenia: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfxWixDgQxW3rjZip9L9dWzbH6toz8urJNHB1UCI7yjJ3X4eA/viewform

Więcej informacji o konkursie oraz poprzednie edycje: misot.pl/teleodpowiedzialni

Zobacz spot promujący lokalnych operatorów, na końcu którego możemy umieścić logo twojej firmyhttps://www.youtube.com/watch?v=JQdx78eX4q4, zgłoszenia za pośrednictwem maila na adres: biuro@lokalni.org.pl

Michał Koch
Michał Koch
Dziennikarz i researcher. Tworzy teksty o najnowszych technologiach, 5G, cyberbezpieczeństwie i polskiej branży telekomunikacyjnej.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze