1 stycznia 2025 r. wprowadzony zostaje w Polsce system e-Doręczeń. Od tego momentu będzie można otrzymywać i wysyłać pisma urzędowe poprzez e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Usługa pozwoli obywatelkom i obywatelom, firmowo i podmiotom publicznym na wymianę korespondencji poprzez wygodny i bezpieczny system doręczeń elektronicznych. To kolejny istotny krok w cyfryzacji administracji państwowej.
– Wprowadzenie w Polsce systemu e-Doręczeń to ważny krok w cyfryzacji administracji państwowej. W ten sposób przechodzimy na nowoczesną komunikację, dzięki której obywatele, firmy, jak i instytucje publiczne zaoszczędzą czas i pieniądze. Załatwianie spraw urzędowych online staje się codziennością, dlatego e-Doręczenia jako elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru stanowią kolejny element cyfrowej układanki. Rozwiązanie to usprawni również pracę administracji publicznej, przyczyni się do szybszej wymiany informacji, a w efekcie skróci czas załatwiania spraw urzędowych – podkreśla Dariusz Standerski, sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji.
e-Doręczenia – jak to działa?
e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru. Uruchomienie systemu nastąpi 1 stycznia 2025 roku. Od tego momentu większość urzędów, firm i zawodów zaufania publicznego będzie musiało umożliwić obywatelom prowadzenie z nimi takiej korespondencji. Dotyczy to tak odbierania, jak i wysyłania elektronicznych doręczeń.
Aby móc wysyłać i odbierać korespondencję urzędową, wystarczy założyć adres i skrzynkę do e-Doręczeń. Z adresu i skrzynki do e-Doręczeń obywatele, firmy i instytucje mogą korzystać już teraz. Żeby ją założyć trzeba złożyć wniosek poprzez mObywatel.gov.pl. jeśli taka skrzynkę założy się już teraz, to od 1 stycznia będzie można korzystać z pełnej jej obsługi i wszystkich e-Doręczeń.
e-Doręczenia umożliwiają bezpieczną i szybką komunikację pomiędzy obywatelami i przedsiębiorcami a instytucjami publicznymi poprzez adres do doręczeń elektronicznych. System ma wiele zalet, z których podstawową jest oszczędność czasu. Po wdrożeniu systemu e-Doręczeń nie będzie potrzeby odbierania awiza i stania w kolejkach na poczcie. Listy urzędowe przychodzić będą bezpośrednio na elektroniczną skrzynkę. Czytać i odpowiadać na nie będzie można w dowolnej chwili za pośrednictwem komputera, tabletu czy nawet smartfona.
Eliminuje to również konieczność wizyt w urzędzie w celu składania dokumentów. Pisma i wnioski będzie można wysyłać bezpłatnie ze skrzynki do e-Doręczeń.
Kolejna kwestią jest oszczędność kosztów. System udostępniany jest nieodpłatnie, dlatego dla wielu firm jest to możliwość rezygnacji z tradycyjnego przesyłania dokumentów i kosztów z tym związanych.
Urzędy zobowiązane do wprowadzenia e-Doręczeń
Już 1 stycznia 2025 r. większość urzędów będzie musiała umożliwić taki sposób korespondencji. Pozwoli to nie tylko odbierać doręczenia elektroniczne, ale również wysyłać pisma w tej formie.
Instytucje i urzedy, z którymi możliwy będzie kontakt przez system elektroniczny to:
-urzędy miast i gmin;
– starostwa;
– urzędy skarbowe;
– Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS);
– Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS);
– Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ);
– publiczne szpitale, przychodnie i ośrodki zdrowia;
– uczelnie wyższe, szkoły, przedszkola, żłobki;
– instytucje pomocy społecznej;
-ministerstwa.
e-Doręczenia od notariuszy
1 stycznia 2025 r. do założenia skrzynek e-Doręczeń będą przedstawiciele wybranych zawodów zaufania publicznego. Są to:
– notariusze;
– adwokaci;
– radcowie prawni;
– doradcy podatkowi;
– doradcy restrukturyzacyjni;
– rzecznicy patentowi.
Zgodnie z Ustawą o doręczeniach elektronicznych, które reguluje funkcjonowanie systemu, dłuższy czas na wprowadzenie e-Doręczeń mają m.in. sądy i prokuratura, organy ścigania, służba więzienna oraz inne jednostki zajmujące się wymiarem sprawiedliwości. Mailowy kontakt i e-Doręczenie w tych przypadkach wprowadzone zostaną 1 października 2029 roku.
Źródło: gov.pl