TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Dziennikarze niezadowoleni z porozumienia Google z władzami Kalifornii ws. mediów

Google i władze amerykańskiego stanu Kalifornia podpisały porozumienie. Zgodnie z nim bigtech zobowiązał się do dotowania mediów przez pięć lat. Władze natomiast maja wycofać się z propozycji przepisów, zgodnie z którymi giganci technologiczni mieliby płacić mediom za rozpowszechnianie ich treści informacyjnych. Nie wszystkim dziennikarzom takie porozumienie się podoba.

Umowa podpisana między władzami Kalifornii i Google przewiduje dotowanie lokalnych mediów. Obie strony porozumienia mają przeznaczyć na to 250 milionów dolarów w ciągu najbliższych pięciu lat.

Podział wkładu finansowego w dotację nie jest równy. W pierwszym roku Google ma przeznaczyć na ten cel 15 mln dolarów, a stan Kalifornia – 30 milionów dolarów. Dopiero w kolejnych latach obie strony będą wpłacać po 20 mln dolarów.

Google zobowiązał się również uruchomić „akcelerator” sztucznej inteligencji, by wspierać prace dziennikarzy.

Porozumienie to koniec California Journalism Preservation Act

Porozumienie stanowi koniec batalii o zmuszenie Google i innych gigantów technologicznych (jak Meta) do płacenia mediom za rozpowszechnianie ich treści. Przygotowywana w tym celu ustawa nazwana została California Journalism Preservation Act.

Projekt wzorowano na podobnych przepisach wdrożonych w Australii i Kanadzie. Zapewniają one lokalnym redakcjom przychody, które spadają wraz z zasięgami przez rozwój bigtechów. Podobne przepisy znajdują się w unijnej dyrektywie DSM (Digital Single Market).

Google – z oczywistych względów – był przeciwny California Journalism Preservation Act.

– To partnerstwo reprezentuje ponadsektorowe zaangażowanie we wspieranie wolnej i tętniącej życiem prasy, umożliwiając lokalnym serwisom informacyjnym w całym stanie kontynuowanie ich niezbędnej pracy. To dopiero początek. Pozostaję zaangażowany w znalezienie jeszcze większej liczby sposobów wspierania dziennikarstwa w naszym stanie w nadchodzących latach – stwierdził w oświadczeniu przedstawiciel stanowej inicjatywy ustawodawczej Buffy Wicks.

Teraz w zamian za obietnice wkładu finansowego Google na rozwój mediów, stan Kalifornia wycofuje się z tych działań.

Chociaż porozumienie poparli dziennikarze z California News Publishers Association, to skrytykowały je związki reprezentujące stanowych dziennikarzy.

Przyszłość dziennikarstwa nie powinna być rozstrzygana w zakulisowych transakcjach. Ustawodawca podjął wysiłek uregulowania monopoli i poniósł straszliwą porażkę. Kalifornijscy dziennikarze i pracownicy serwisów informacyjnych sprzeciwiają się tej katastrofalnej umowie z Google i potępiają dyrektorów serwisów informacyjnych, którzy zgodzili się na nią w naszym imieniu – przekazali we wspólnym oświadczeniu m.in. Media Guild of the West, The NewsGuild-CWA.

Alphabet, do którego należy Google, na koniec drugiego kwartału tego roku uzyskał rekordowy zysk netto w wysokości 23,6 mld dolarów. Same wpływy z reklam wyniosły 64,62 mld dolarów. To o 11,1 proc. więcej niż przed rokiem. Jest się zatem czym dzielić.

Źródło: Wirtualne Media

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze