TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Digi Index 2020. Poziom digitalizacji polskich producentów na bardzo niskim poziomie

Poziom digitalizacji polskich producentów jest niestety niski. Tak wynika z badania określającego wskaźnik digitalizacji krajowych firm produkcyjnych. Wskaźnik ten — „Digi Index 2020” wyniósł dla Polski 1,9 pkt w skali od 0 do 4, gdzie poziom poniżej 2 oznacza „bardzo niski” wynik. Oznacza on, że trzeba przyspieszyć cyfrową transformację.

Wzięto pod uwagę ocenę planowania strategicznego, organizacji i administracji, integracji systemów, produkcji i działania operacyjnego, zarządzania danymi oraz stosowania procesów cyfrowych.

Najwyższy poziom uzyskał sektor maszynowy (machinery) — 2,2 pkt. Oznacza to w praktyce poziom „relatywnie niski”. Sektor ten jest więc na etapie „tworzenia podstaw cyfryzacji w firmie”. Tylko co dziesiąte przedsiębiorstwo działające w jego obrębie deklaruje, że poziom cyfryzacji przekracza 80 proc. (procentowe oszacowanie stopnia digitalizacji produkcji). Ten stopień unowocześnienia osiągnęło tylko 3 proc. wszystkich ankietowanych producentów.

Wskaźnik dla sektora samochodowego (automotive) wyniósł 1.9 pkt, chemicznego i farmaceutycznego (chemistry & pharmacy) — 1,8 pkt, spożywczego (food & beverages) — 1,7 pkt.

Badania prowadzono tuż przed pandemią COVID-19. Lockdown wymusił wprowadzenie pracy zdalnej w sektorach usługowych czy e-rozwiązań w prowadzeniu działalności. Czy i w jakim stopniu przełoży się to na wzrost digitalizacji produkcji, będzie można oszacować za jakiś czas.

— Wśród 400 przebadanych firm pracę zdalną uruchomiono w trzech na cztery. 62 proc. firm wprowadziło obsługę klienta przez internet, a 60 proc. zaczęło korzystać z technologii mobilnych. W „zwykłych” czasach tak dynamiczna zmiana nie miałaby miejsca. W badaniu Siemensa pytano też o rozwiązania chmurowe, z którymi do czynienia miało około 1/3 firm, większość nie miała planów w tym zakresie. W naszym badaniu decyzje o podjęciu działań opartych na chmurze ze względu na COVID-19 podjęło 40 proc. firm. Być może wiele z nich tego wcześniej nie planowało — zauważa Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP, w komentarzu do raportu.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze