Dobra wiadomość dla klientów UPC, od których operator pobierał płatność za usługę „Pakiet Bezpieczeństwa UPC” pomimo braku zgody. Firma została zobowiązana do zakończenia stosowania tej praktyki i wypłaty rekompensaty osom, które były poszkodowane w wyniku tych działań.
Do UOKiK napływały skargi od konsumentów na nieprawidłowości w procedurze zawierania lub zmiany warunków umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych w trybie na odległość w UPC. Prezes Tomasz Chróstny wszczął w tej sprawie postępowanie.
W trybie jego przeprowadzenia okazało się, że operator włączał usługę „Pakiet Bezpieczeństwa UPC” bez otrzymania od klientów zgody. Wysyłana była do nich jedynie informacja o kosztach okresu próbnego usługi w wysokości 9 zł miesięcznie. Jednak nie jest to wystarczające, by można było taką płatną usługę aktywować, gdyż najpierw należy wysłać o zgodę zapytanie. Niektórzy klienci natomiast w ogóle nie byli o aktywacji i związanej z tym opłatami informowani.
– Spółka nie zadawała konsumentom pytania o zgodę na aktywację dodatkowo płatnego programu antywirusowego. W czasie rozmów sprzedażowych konsultanci powiadamiali jedynie o aktywacji pakietu na próbę, wskazując jego bezpłatny okres oraz informując, że jeśli klient nie dokona dezaktywacji w określonym czasie to będzie zobowiązany do uiszczania dodatkowej opłaty. Konsumenci nie byli jednak pytani o zgodę na aktywację usługi Pakiet Bezpieczeństwa UPC nie tylko podczas sprzedaży telefonicznej, ale również przy zawierania umowy przez stronę internetową czy w salonach stacjonarnych przedsiębiorcy – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Większość konsumentów dezaktywowała usługę w momencie, gdy orientowali się w kwestii jej działania. Niektórzy zaraz po okresie próbnym, inni po kilku miesiącach świadczenia. Nie wszyscy jednak decydowali się na składanie reklamacji w kwestii nieprawidłowo pobieranych opłat.
– Zobowiązałem UPC Polska do zakończenia szkodliwej dla klientów praktyki oraz do usunięcia jej skutków poprzez przyznanie konsumentom rekompensaty, którą otrzymają automatycznie. Oznacza to, że spółka zwróci swoim klientom środki w postaci upustu na kolejnej fakturze. Z kolei byli abonenci zostaną poproszeni przez przedsiębiorcę o podanie aktualnego numeru rachunku bankowego w celu otrzymania zwrotu – mówi Tomasz Chróstny.
Klienci, którzy zrezygnowali z „Pakietu Bezpieczeństwa UPC” , będą mogli otrzymać zwrot naliczonych nieprawidłowo płatności. Firma musi też pozytywnie rozpatrzeć reklamacje z usługą związane wnoszone w ciągu 12 miesięcy od zawarcia przez klientów umowy . o świadczenie usług telekomunikacyjnych oraz które wpłynęły lub wpłyną do spółki w okresie od 29 grudnia 2020 r. do 30 dni po wprowadzeniu przez UPC Polska nowych procedur. Czas ten związany jest z tym, że na wdrożenie zasad firma ma dwa miesiące od uprawomocnienia decyzji, które nastąpiło 29 stycznia 2021 roku.
Teraz UPC Polska musi zmienić procedurę umowy na pakiet antywirusowy. Klienci będą mieli wyraźnie zadawane pytanie zarówno o zgodę na aktywację jak i na ponoszenie dodatkowych opłat za usługę. Dotyczyć to będzie wszystkich trybów zawierania umowy – przez stronę internetową, telefon czy w salonie operatora.
Źródło: www.uokik.gov.pl