Czy zachowania, nawyki, sposoby działania wypracowane w czasie pandemii zostaną z nami na dłużej? Na takie pytanie starają się odpowiedzieć przedstawiciele wielu branży, między innymi związani z e-commerce.
Chociaż statystyki dotyczące e-commerce trzeba składać z danych cząstkowych, to najnowsze pokazują, że aktywność konsumentów kupujących online nadal jest wysoka. Nie przeszkodziło temu otwarcie sklepów.
GUS i Eurostat w swoich statystykach podają dane dotyczące branży o kodzie PKD 4791. Jej nazwa to „sprzedaż prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej i przez Internet”. To tutaj mogą mieścić się sklepy internetowe. Ich udział w handlu internetowym szacuje się na około 50 proc.
Spadek pojawił się w czerwcu przy otwarciu sklepów stacjonarnych. Wtedy sprzedać internetowa spadła o 0,6 proc. Ale nadal pozostała powyżej trendu sprzed 2020 r. W Polsce jest to aż54 proc. powyżej trendu. Średnia europejska to 26 proc. powyżej. Takie dane pochodzą z Eurostatu.
Zgodne one są z danymi z badań GUS pośród wszystkich firm handlowych. W czerwcu 2021 r. udział sprzedaży internetowej wynosił 8,1 proc. ogółu sprzedaży. To znacznie więcej niż w styczniu 2020 r., gdy było to 5,6 proc. Oznaczałoby to według tych danych zwiększenie się trendu w handlu detalicznym przez internet o ok. 30-35 proc.
Dlatego prawdopodobnie większa sprzedaż przez internet utrzyma się niezależnie od pandemii i otwarcia sklepów stacjonarnych.
Źródło:www.bankier.pl