TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Czy „donejty” to darowizny? Słownik vs fiskus

Branża streamerów internetowych szybko rośnie i podlega coraz to nowym formom monetyzacji. Tzw. donejty, czyli dobrowolne wpłaty od oglądających, stanowią jedną z takich form przychodów twórców internetowych. Dotychczas sami streamerzy najczęściej kwalifikowali donejty jako darowizny, korzystając przy tym z kwoty wolnej od podatku od spadków i darowizn do łącznej kwoty darowizn od jednego darczyńcy, w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, w wysokości 5733 zł. Zdanie fiskusa jest odmienne.

Powyższa kwalifikacja wydawałaby się poprawna, zwłaszcza z językowego punktu widzenia, w końcu donejt (ang. donate/donation) to w wolnym tłumaczeniu darowizna, ale…

W najnowszej interpretacji indywidualnej w tym zakresie (0111-KDIB2-2.4015.34.2024.3.MM), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził jednoznacznie, że skoro donejty pochodzą od niemożliwych do zidentyfikowania osób przekazujących wsparcie, to nie są to darowizny w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Skoro zaś nie są to darowizny, to nie podlegają przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn. Jako, że żaden dochód nie powinien zawisnąć w podatkowej próżni, należy takie wsparcie finansowe opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych, według skali, jako tzw. przychód z innych źródeł.

Darczyńca musi być możliwy do ustalenia

Organ podatkowy wywodzi, że nieodzowną cechą umowy darowizny jest występowanie darczyńcy, który jest możliwy do ustalenia. Skoro zaś ani sam streamer, ani platforma, za pośrednictwem której dokonywane są wpłaty, nie są w stanie ustalić tożsamości wspierających, to nie można takiego wspierającego traktować jako darczyńcy, a wpłaconej kwoty jako darowizny. Można również dodać, że skoro tożsamość darczyńcy nie jest znana, twórca internetowy (streamer) nie posiada informacji, czy ww. kwota wolna od podatku została przekroczona, czy też nie. 

Należy jednak pamiętać, że interpretacja indywidualna prawa podatkowego dotyczy zawsze konkretnego stanu faktycznego, który może różnić się istotnymi niuansami. Istotna będzie m.in. treść regulaminu platformy, z której korzysta streamer, jak również to jakimi kanałami płatności posługują się wpłacający. Wydaje się bowiem, że tożsamość wspierających korzystających z elektronicznych metod płatności nie jest, a nawet nie powinna być w pełni anonimowa (np. z uwagi na obowiązki w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy). Również sama platforma może identyfikować wpłacających oraz kwoty przez nich przekazywane. 

Twórcy internetowi powinni rozważyć ryzyka związane z interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej i ewentualnie wprowadzić modyfikacje do swoich modeli biznesowych, ograniczające niekorzystny wpływ niektórych interpretacji skarbówki

Więcej aktualnych informacji ze świata telekomunikacji dostępne jest także w Biuletynie kancelarii Prawnej Media. Zapisz się, by być na bieżąco! 

https://kancelaria.media.pl/biuletyn

Jan Jeliński
Jan Jelińskihttps://kancelaria.media.pl/
Radca prawny. Od lat współpracuje z poznańskimi kancelariami prawnymi. Jego doświadczenie i zainteresowania obejmują m. in. doradztwo korporacyjne na rzecz spółek, w tym aspekty związane z bieżącą działalnością biznesową, umowami, procedurami wewnętrznymi, ładem korporacyjnym. Bierze udział w procesach due diligence w ramach transakcji M&A. Specjalista w dziedzinie: nowoczesne technologie, sukcesja biznesu.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze