TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Coraz większe zapotrzebowanie na energię i kolejne wymogi bezpieczeństwa – problemy, z którymi muszą uporać się centra danych w Polsce

Firma Kingston przeprowadziła badania dotyczące centrów danych w Polsce i tego, co stoi na drodze do ich rozwoju. Przede wszystkim są to zwiększone wymogi w zakresie bezpieczeństwa, jak chociażby dyrektywa NIS2. Dużą przeszkoda stały się również rosnące ceny energii. Jednak to nie wszystkie problemy z jakimi musza mierzyć się ci, którzy stawiają na data center. Jest to tym ważniejsze z punktu widzenia Grupy MiŚOT i wszystkich podmiotów z nią związanych, że powstaje przecież centrum przetwarzania danych Grupy MiŚOT w Jaworznie.

Badanie „Rynek centrów danych w Polsce” zrealizowano w styczniu 2025 r. metodą CATI przez ośrodek Biostat na zlecenie firmy Kingston. Ankietą objęto dwudziestu decydentów IT z obiektów data center w Polsce. Badani zostali poproszeni o przyznanie oceny ważności (w skali od 1 do 5) różnym kryteriom związanym z działalnością centrów danych.

Na tej podstawie stworzono listę istotnych aspektów powstawania i rozwijania centrów danych, a także wypunktowany problemy, z którymi przy budowie i utrzymaniu spotykają się własciwiele data center. Na prowadzenie wysunęły się rosnące ceny energii, brak wykwalifikowanej kadry i regulacje dotyczące cyberbezpieczeństwa.

Bezpieczeństwo danych w zgodzie z prawem w data center

Ze średnią oceną 3,25 najważniejszym z aspektów tworzenia data center i utrzymania ich okazało się zapewnienie bezpieczeństwa przetwarzanych danych oraz związane z tym rosnące wymogi prawne. Głównie wymieniana była dyrektywa NIS2, ale również DORA. Przepisy związane z cyberbezpieczeństwem stanowią poważne wyzwanie dla 60 proc. podmiotów zajmujących się centrami danych.

Właściwie wszystkie podmioty zajmujące się telekomunikacją z obawą wczytują się w kolejne dokumenty z tym związane. Przede wszystkim w KSC. Nic zatem dziwnego, że również tworzący centra danych wyraźnie podkreślają, że wymogi prawne dotyczące cyberbezpieczeństwa są nie tylko dla nich wyzwaniem, ale czasem też utrudnieniem. Nie oznacza to, że sami nie dbają o cyberbezpieczeństwo w swoich obiektach. Mają pełną świadomość tego, że bezpieczeństwo przetwarzania danych powinno być dla nich kluczową kwestią.

Ceny energii wpływają na centra danych

Dla stabilności obiektów takich jak centra danych istotne są ceny energii, które w ostatnim czasie znacząco wzrosły. Ceny energii zostały jako ważny aspekt wymieniona przez 80 proc. badanych.

– Przed podjęciem jakichkolwiek działań technicznych w celu ograniczania kosztów energii elektrycznej należy przeprowadzić pełny audyt efektywności energetycznej obiektu. Tylko na jego podstawie można będzie stwierdzić, czy konkretne działanie przyczyni się do ograniczenia kosztów energii. Pomocne może okazać się również wprowadzenie inteligentnych systemów zarządzanie energią, które monitorują i regulują zużycie energii w czasie rzeczywistym oraz pomagają w identyfikacji obszarów, które wymagają modernizacji – podkreślił Władysław Szewczuk, Data Center Cluster Leader Poland & Ukraine w firmie Eaton.

Rosnące koszty energii elektrycznej znacząco wpływają na opłacalność działalności centrów danych. Przez to obsługujące je podmioty poszukują bardziej wydajnych rozwiązań w zakresie zarządzania energią, chłodzenia i wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Warto przy tej okazji przyjrzeć się możliwościom odzyskiwania ciepła i przekierowywania go do ogrzewania np. budynku, co obniży całkowite koszty inwestycji.

–  Potencjał ograniczenia kosztów energii w obiekcie ma także odzysk ciepła generowanego przez urządzenia sieciowe i przekierowanie go na ogrzewanie budynku lub do sieci ciepłowniczej. Oszczędności i przychody z tego tytułu mogłyby pomóc w długoterminowym redukowaniu kosztów energii przy jednoczesnym dążeniu do dekorbonizacji. Polska posiada jedną z największych sieci ciepłowniczych w Europie. To jedna z ważnych przewag na mapie inwestycyjnej segmentu data center w Europie – zauważa Władysław Szewczuk.

Pozostałe aspekty związane z centrami danych

Pośród innych kwestii związanych z działalnością centrów danych wymieniono:
– koszty modernizowania infrastruktury, na które zwróciło uwagę 70 proc. badanych;
– braki kadrowe – problem ten zauważa 45 proc.;
– problemy z wydajnością sprzętu – 20 proc.;
– łańcuchami dostaw – 20 proc.

Zapotrzebowanie na chmurę, które w Polsce wciąż rośnie, zostało uznane za jedną z ważniejszych kwestii przy rozbudowywaniu centrów danych. Dodatkowa ważne jest przygotowanie infrastruktury pod takie usługi.

Coraz popularniejsze są także rozwiązania hybrydowe, łączące zasoby wdrażane lokalnie oraz w chmurze. Pojawiła się obok nich kwestia automatyzacji procesów zarządzania infrastrukturą centrów danych.

Mniejsze zainteresowania AI

Chociaż w obecnych czasach, gdzie sztuczną inteligencję odmienia się przez wszystkie przypadki, można by było się spodziewać, że ten temat będzie istotny także do centrów danych, to tak nie jest. Zainteresowanie systemami wspierającymi sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe oceniono na 2,55 punktów na 5.

– W centrach danych w Polsce sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe są obecnie wykorzystywane przede wszystkim do analizy dużych zbiorów danych. Rozwój tych mechanizmów jest mocno powiązany z potrzebami klientów biznesowych – szczególnie banków i korporacji. Budowa autorskich narzędzi AI pozostaje domeną globalnych graczy – zauważa Robert Sepeta, Business Development Manager w firmie Kingston.

Większość badanych, bo aż 85 proc. , stwierdziła, ze obecnie nawet mniej niż 10 proc. ich infrastruktury IT jest wykorzystywane do obsługi AI. Zastosowanie sztucznej inteligencji w polskich centrach danych wciąż pozostaje więc na wczesnym etapie rozwoju.

– Pełną obsługę AI, na przykład w kontekście trenowania modeli, będą w stanie realizować wyłącznie największe centra danych, dysponujące odpowiednimi zasobami i skalą operacyjną. Natomiast rozwiązania typu proof of concept (PoC), szczególnie oparte na modelach destylowanych jak w przypadku DeepSeek, już teraz działają w centrach danych. Podejście PoC umożliwia szybkie ocenienie koncepcji i stopniowe wdrażanie rozwiązań, co napędza dalszy rozwoju rynku – dodaje Jarosław Łuczkiewicz, dyrektor marketingu i produktów w firmie Atman.

Rozwój polskich data center- co stoi mu na drodze?

Ankietowani uznali, że podstawową barierą w rozwoju polskich centrów danych jest silna konkurencja ze strony globalnych graczy. Ten aspekt uzyskał wysoką notę jako przeszkoda, bo 4,05 punktu na 5 możliwych.

Badani zwracali również uwagę na barierę, która pojawia się już na starcie i jest nią wysokie koszty początkowej inwestycji związanej z koniecznością zakupu sprzętu i infrastruktury do jego obsługi. Do tego dochodzą również skomplikowane procesy prawno-administracyjne takie jak:
– uzyskanie pozwoleń na budowę;
–  spełnienie regulacji środowiskowych.

Do tego dochodzą oczywiście kwestie dotyczące pozyskania odpowiedniej lokalizacji, w której centrum danych powstanie oraz dostęp do taniej energii elektrycznej.

– Polskie centra danych znajdują się w punkcie zwrotnym – z jednej strony muszą mierzyć się z rosnącymi kosztami i regulacjami, z drugiej wciąż ostrożnie podchodzą do innowacji, takich jak sztuczna inteligencja, czekając na konkretne zapotrzebowanie rynku. Wydaje się, że przyszłość branży zależy nie tyle od samych rozwiązań technicznych, co od umiejętności dostosowania się do nowych realiów. Bez strategicznego podejścia do budowy kompetencji i ścisłej współpracy z placówkami edukacyjnymi trudno będzie im konkurować z globalnymi graczami, którzy już teraz wyznaczają kierunki rozwoju – podsumował Robert Sepeta.

Źródło: Badanie „Rynek centrów danych w Polsce”, itwiz.pl

Czytaj także:

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze