TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Co jest kołem zamachowym cyfrowych transformacji? Jakie są zagrożenia? Eksperci PwC przygotowali 13 faktów na ten temat

Co sądzą firmy o cyfrowej transformacji? Jakie widzą zagrożenia? A jakie możliwości? Eksperci PwC Polska oraz członkowie Digital Academy opracowali raport, w którym przedstawiają 13 faktów na ten temat. Okazuje się, że więcej w nas optymizmu niż przyjęło się sądzić. Jakie jeszcze fakty przedstawili autorzy raportu?

Raport „13 faktów o transformacji cyfrowej, czyli wszystko, co chciałbyś wiedzieć o cyfryzacji, ale bałeś się zapytać” powstał na podstawie badań ankietowych. W raporcie czytamy, że 2,3 biliony dolarów zostanie wydane na transformację cyfrową w 2023 roku. Ponad 30 miliardów dolarów przychodów operatorów telekomunikacyjnych wyeliminował WhatsApp, który nie zatrudnia nawet 50 pracowników. W ciągu zaledwie 5 lat instant messaging zastąpił SMS-y. I niestety 73 proc. przedsiębiorstw nie osiągnęło trwałych zwrotów z inwestycji cyfrowych. Informacje te są zgodne z faktem 1. przedstawionym w raporcie, że „Każda transformacja cyfrowa jest inna, ale jej fundamenty są wspólne”, bo jak czytamy w dokumencie: „Z dużym prawdopodobieństwem możemy przyjąć, że każda z nich transformuje się nieco inaczej, w charakterystyczny dla siebie sposób. Jednak wydaje się, że zawsze pojawia się kilka cech, swoistych dla organizacji, które są skuteczne w transformowaniu biznesu”. Jedną z nich jest klientocentryczność, która jest kołem zamachowym cyfrowych transformacji. „Wszystkie wysiłki organizacji, by działać sprawniej, bardziej efektywnie, szybciej sprowadzają się do zapewniania klientom lepszych doświadczeń, bo jak zauważył Jeff Bezos „To klienci płacą pensje naszym pracownikom”.

Jeden z faktów dotyczy zmiany podejścia do ochrony informacji. Cyberbezpieczeństwo staje się kluczowym obszarem dotyczącym każdej firmy. Dane pozyskiwane przez firmy pochodzą z różnych źródeł i są zarządzane w wielu systemach – co automatycznie powoduje konieczność zapewnienia bezpieczeństwa w szerokim zakresie, z uwzględnieniem tego kto nimi zarządza, kto kontroluje dane, w jaki sposób mogą one być wykorzystywane. Ochrona przed kradzieżą, niewłaściwym użyciem oraz nadużyciami to jeden z kluczowych obowiązków firm w zakresie bezpieczeństwa i prywatności.

Firma Forrester opracowała model Zero Trust dotyczący bezpieczeństwa informacji. Zakłada on, że konieczne jest wyeliminowanie koncepcji zaufanej sieci wewnętrznej i niezaufanej sieci zewnętrznej. U podstaw Zero Trust leżą trzy koncepcje: konieczność weryfikacji i zabezpieczenia wszystkich zasobów niezależnie od lokalizacji, ograniczenie i ścisła kontrola dostępu dla wszystkich grup użytkowników, urządzeń, kanałów, modeli hostingu oraz rejestracja całego ruchu – zarówno zewnętrznego, jak i wewnętrznego.

Cyberbezpieczeństwo jest niezwykle ważne. Okazuje się, że co 39 sekund następuje atak hackerski, 43 proc. cyberataków dotyka małych biznesów, a o 300 proc. wzrosła liczba zgłoszonych cyberprzestępstw w trakcie epidemii COVID-19.

Kolejnym faktem przedstawionym w raporcie jest zmiana organizacji pracy, odejście od indywidualnej pracy na rzecz pracy zespołowej. Wciąż zauważalna jest obawa o pracę, 37 proc. pracowników martwi się tym, że automatyzacja zagrozi ich pracy. I rzeczywiście jest coś na rzeczy, bo o 35 proc. wzrośnie udział “współpracowników cyfrowych”. Do 2021 r. pracownicy będą działać ramię w ramię ze „współpracownikami cyfrowymi”, ponieważ więcej zadań będzie zautomatyzowanych przez technologię, w tym sztuczną inteligencję, robotykę, AR / VR i RPA.

Faktem jest też, że transformacja cyfrowa przyspiesza i automatyzuje efektywność operacyjną oraz prowadzi do optymalizacji procesów. W raporcie czytamy, że np. Amazon używa w swoich magazynach 30 tys. robotów Kiva, zmniejszając koszty operacyjne o około 20 tys. Dostarczenie robotów do kolejnych centrów dystrybucji, pozwoliłoby Amazonowi zaoszczędzić kolejne 2,5 miliarda dolarów. A 59 proc. firm w USA uważa, że transformacja cyfrowa jest kluczowa dla osiągnięcia efektywności operacyjnej oraz optymalizacji procesów.

Zachęcamy do lektury bardzo interesującego raportu.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze