TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Brak wsparcia IT dla pracowników online

Według badania firmy nadal 44 proc. osób pracuje z domu. Niektóre całkowicie online, inne w modelu hybrydowym. Jednocześnie ponad 20 proc. pracowników nie otrzymało żadnego wsparcia IT w tym zakresie. W 50 proc. firm nie zapewniono nawet szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa.


56 proc. osób już wróciła do biur i w nich wykonuje swoje obowiązki. Jednak wielu wciąż wykonuje częściowo lub całkowicie pracę zdalnie. W modelu hybrydowym pracuje 31 proc. osób, a całkowicie zdalnie 13 proc.

22 proc. pracowników w Polsce nie otrzymało żadnego wsparcia ze strony IT przy przechodzeniu na pracę zdalną. Dotyczy to tak konfiguracji sprzętu, jak i chociażby zakresu cyberbezpieczeńswa. Tylko 37 proc. badanych otrzymało obie te formy wsparcia. Na Węgrzech czy w Czechach sytuacja wyglądała podobnie.

– Człowiek stanowi „najsłabsze ogniwo” zabezpieczeń firm przed cyberatakami. Zmiana sposobu pracy, zarówno przejście na pracę zdalną, jak i powrót do biur, to dla pracowników spore wyzwanie. Kadra nie powinna być więc pozostawiona sama sobie – mówi Grzegorz Nocoń, inżynier systemowy w firmie Sophos – Z naszego badania wynika, że jedynie połowa firm zapewniła szkolenia z zakresu cyberzagrożeń, wciąż jest więc sporo do zrobienia, zwłaszcza w mniejszych przedsiębiorstwach – dodaje.

We wszystkich krajach, które brały udział w badaniu, częściej wsparcie zapewniały duże firmy. W przedsiębiorstwach z ponad 250 pracownikami pomoc działu IT i szkolenia z cyberbezpieczeństwa pojawiły się w 44 proc. z nich. W średnich firmach (od 50 do 250 pracowników) było to 26 proc., w małych (do 50 pracowników) 32 proc.

Kontrola dostępu do danych to jedno z najczęstszych zabezpieczeń. 71 proc. pracowników korzysta jedynie z plików potrzebnych do ich pracy.

– Kontrola dostępu do danych to podstawowy sposób ochrony, z którego powinny korzystać firmy. Pozwala on minimalizować skutki ewentualnych naruszeń systemu i na bieżąco nadzorować sieć pod kątem niebezpiecznych zdarzeń. Badanie wykazało, że stosuje go większość przedsiębiorstw, co świadczy o ich świadomości dotyczącej cyberzagrożeń czy obowiązków wynikających z RODO – wyjaśnia Grzegorz Nocoń.

Polskie przedsiębiorstwa stosują również uwierzytelnianie wieloskładnikowe i robią to częściej niż Czesi czy Węgrzy. U nas jest to około 50 proc., w Czechach 39 proc., a na Węgrzech 38 proc. 53 proc. polskich firm korzysta również korzysta z szyfrowanego połączenia takiego jak VPN.

– Przedsiębiorstwa powinny zwracać większą uwagę na łączenie jak największej liczby rozwiązań chroniących sieć i pracowników – zwłaszcza, że nie wszystkie szkolą kadrę w zakresie zagrożeń–  podsumowuje Grzegorz Nocoń.

Źródło: Sophos, virtual-il.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY NUMER isprofessional

Najnowsze

Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT – stan prac

Mijają dwa lata od rozpoczęcia budowy nowoczesnego Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT. Powstaje ono...

mObywatel 2.0 także dla przedsiębiorców

Prowadzenie małej firmy to wielkie wyzwanie. Dotyczy to jednoosobowej działalności gospodarczej, ale też trochę...

EPIX – bieżące zmiany w punkcie wymiany

Gdyby nie EPIX, rynek telekomunikacyjny w Polsce wyglądałby dziś inaczej. To właśnie dzięki trzem...

Pieskie życie w telewizji, czyli o czym myśli Kameleon

Wyścig operatorów telewizyjnych trwa. Liczy się technologia, funkcjonalność, czyli sposoby konsumpcji treści, ilość i...