Aktywizacja społeczno-zawodowa osób z niepełnosprawnościami w TeleCentrum

215

Fundacja Aktywnej Rehabilitacji od lat aktywizuje osoby niepełnosprawne. W ramach jednego z programów współpracuje też z TeleCentrum, które pełni rolę call center wielu małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych z całej Polski.

Początki działalności FAR sięgają 1988 roku, kiedy to odbył się pierwszy w Polsce obóz wprowadzający. 12 szwedzkich instruktorów, realizując cel propagowania aktywnej rehabilitacji, przekazało Polakom swoje metody i pomogło we wprowadzaniu ich w życie. Od tego czasu idea, że powrót do społeczeństwa jest kwestią woli osoby niepełnosprawnej i że ludziom z uszkodzonym rdzeniem kręgowym trzeba stworzyć warunki do samodzielnego decydowania o sobie, wdrażana jest w naszym kraju.

– Oddział śląski FAR w Mikołowie mieszczący się na ul. Jana Pawła II 4, prowadzi zarówno projekty wieloletnie obejmujące szeroko pojęte przystosowanie społeczne osób po wypadkach, w tym na przykład technikę jazdy na wózku, jak i krótsze (nawet weekendowe), ukierunkowane na ich aktywizację społeczno-zawodową – mówi Katarzyna Lipka, trenerka pracy FAR. – Można powiedzieć, że specjalizujemy się w projektach wspierających osoby na wózkach, co związane jest z tym, że w skład naszej kadry wchodzą osoby, dla których jest to także codziennym doświadczeniem. W poszczególnych prowadzonych przez nas projektach uczestniczą jednak również amazonki, osoby z porażeniami, niedowidzące i głuchonieme.

FAR realizuje obecnie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (czyli dofinansowany ze środków unijnych) projekt pod nazwą „Aktywizacja społeczno-zawodowa 40 osób z niepełnosprawnościami z województwa śląskiego szansą na aktywność i niezależność”.

– Każdy projekt ma swoje założenia, które są dopasowane do możliwości naszej fundacji i budżetu projektu – wyjaśnia Katarzyna Lipka. – W ramach obecnego założyliśmy 16 trzymiesięcznych staży, za które płacimy zamiast firmy oraz określoną liczbę zatrudnień, którą już praktycznie zrealizowaliśmy. W TeleCentrum wprawdzie nie mamy jeszcze w zatrudnienia w ramach tego projektu, trwają jednak aż trzy staże. Dodam, że w ramach projektu zawodowego realizowanego przez nasz w zeszłym roku także współpracowaliśmy z TeleCentrum i odnotowaliśmy trzy zatrudnienia.

Warto tu przypomnieć, że TeleCentrum, które odciąża pracę biur obsługi klienta wielu MiŚOT-ów, od początku swej działalności rekrutuje osoby niepełnosprawne.

– Osobiście poznałam kiedyś specyfikę pracy w telefonicznym biurze obsługi klienta i zdaję sobie sprawę, że nie każdy się w niej odnajdzie – zaznacza Katarzyna Lipka. – W ramach szczerej rozmowy z beneficjentami naszego programu przekazuję im plusy i minusy każdego z potencjalnych staży, przedstawiam obowiązki i wymagania, opowiadam o swoich doświadczeniach i mówię wprost, że osoby nieśmiałe w nie dadzą tu sobie rady.

Ostateczną decyzję o podjęciu stażu podejmują sami beneficjenci.

Kontakt ze śląskim biurem Fundacji Aktywnej Rehalbilitacji:
tel.kom.: 508 015 916
e-mail: biuro.slaskie@far.org.pl