TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

AI wkracza do data center

W świecie telekomunikacji otwiera się nowy rozdział. Sztuczna inteligencja ma się stać prawdziwym game-changerem. Podczas Telco AI Forum firma Dell Technologies – we współpracy z AMD – zaprezentowała nowinkę w arsenale sprzętu telekomunikacyjnego: serwer Dell PowerEdge XE9680. Maszyna została stworzona do obsługi ogromnych obciążeń związanych z machine oraz deep learning.

Czym wyróżnia się nowy serwer? Został zaprojektowany tak, aby przyspieszać zadania obliczeniowe w centrach danych. Czyni to go potężnym narzędziem do trenowania nawet najbardziej zaawansowanych modeli AI. To jednak nie wszystko. Justin Ionescu z AMD i Suresh Raam z Dell szczegółowo omówili, jak ich współpraca ma przyspieszyć chmurową transformację sieci telekomunikacyjnych, zwłaszcza w kontekście przejścia na samodzielne sieci 5G i LoRaWAN.

Zasadniczo, AMD i Dell chcą uczynić sztuczną inteligencję bardziej dostępną i skuteczną dla wszystkich rodzajów użytkowników. Raam wyjaśnił, że dla operatorów telekomunikacyjnych wirtualizacja zaczyna się w data center, które są idealnymi miejscami modernizacji idącej w parze z AI.

O jakich korzyściach mowa? Ionescu wymienił kilka, które z pewnością zainteresują operatorów telekomunikacyjnych: predykcyjne utrzymanie, wykrywanie i zapobieganie oszustwom, wykorzystanie analityki do zmniejszenia liczby klientów rezygnujących z usług oraz identyfikowanie zatorów sieciowych, hotspotów i wzorców ruchu. Zasadniczo chodzi o to, aby smart sieci były bardziej wydajne.

W tym miejscu robi się naprawdę ciekawie. Raam argumentował, że infrastruktura AI na miejscu oferuje operatorom telekomunikacyjnym pewne istotne zalety w porównaniu z infrastrukturą AI w chmurze publicznej. Mówimy tu o lepszej latencji, poprawie suwerenności danych, większym bezpieczeństwie i znacznych oszczędnościach operacyjnych. Jak dużych? Badania sugerują, że centra danych on-site dla telekomów mogą być nawet trzykrotnie tańsze niż korzystanie z chmury publicznej. Oszczędności wynikają z różnych czynników, w tym z niższych kosztów operacyjnych związanych z hostingiem oraz z brakiem konieczności płacenia wysokich opłat licencyjnych.

Pracownicy Della zauważyli ponadto, że niektóre przypadki użycia AI w centrach danych telekomunikacyjnych wymagają opóźnień liczonych w milisekundach. Takie prędkości po prostu nie są osiągalne w architekturze cloud.

Ionescu określił AI jako megatrend technologiczny, który ma szansę stworzyć dla użytkowników biznesowych zupełnie nową rzeczywistość. Innymi słowy, ci, którzy wcześnie wejdą na pokład AI, prawdopodobnie zbiorą znaczne korzyści w przyszłości.

Firmy pokroju Dell i AMD są gotowe przewodzić powyższemu trendowi. Obiecują, że operatorzy telekomunikacyjni korzystający z ich rozwiązań, zyskają niższe koszty i lepszą wydajność. Czy to moment graniczny dla branży telekomunikacyjnej?

Mijają dwa lata od rozpoczęcia budowy nowoczesnego Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT. Powstaje ono na Śląsku, w Jaworznie. Tutaj najnowszy raport z budowy: https://isportal.pl/centrum-przetwarzania-danych-grupy-misot-stan-prac/

Michał Koch
Michał Koch
Dziennikarz i researcher. Tworzy teksty o najnowszych technologiach, 5G, cyberbezpieczeństwie i polskiej branży telekomunikacyjnej.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze