TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

AI rodem z Japonii

Japończycy zapowiadają stworzenie autorskiego modelu AI. Taką informację podała firma Rakuten w wywiadzie dla CNBC. Oznacza to dołączenie Japończyków do wyścigu w technologii AI.

Rakunet jest trzecim co do wielkości przedsiębiorstwem z branży e-commerce. Niektórzy nawet nazywają je „japońskim Amazonem”. Podczas wywiadu, którego dyrektor generalny – Hiroszi Mikitani – udzielił amerykańskiej stacji CNBC okazało się, że teraz firma chce wziąć udział w wyścigu rozwoju technologii AI tworząc własny model.

AI, nad którą pracuje Rakunet, to model językowy czyli LLM (ang. Large Language Model). Ma to być zaawansowany algorytm sztucznej inteligencji, który będzie szkolony na ogromnych bazach danych do przetwarzania języka naturalnego. Celem jest stworzenie programu, który będzie podsumowywać, tłumaczyć i generować treści. Podobne algorytmy napędzają ChatGPT firmy OpenAI. 

Rakunet może korzystać ze swoich własnych baz z uwagi na to, że prowadzi wiele biznesów. Jest to nie tylko e-commerce, ale również bankowość czy telekomunikacja. W ten sposób gromadzone są bazy unikalnych danych, na których może uczyć się teraz model językowy.

Po co Japończykom własna AI?

Hiroszi Mikitani przekonuje, że posiadają własną sztuczną inteligencję, firma będzie wykorzystywać ją głównie do celów wewnętrznych. Pozwoli to poprawić wydajność operacyjną i skuteczność działań marketingowych o około 20 proc.

Japońskie firmy chcą posiadać własne modele językowe z uwagi na to, ze będą one odzwierciedlały specyfikę języka japońskiego. Pozwoli to w lepszy sposób wykorzystywać je japońskich korporacjom.

W dalszej kolejności AI od Rakuten będzie oferowana firmom zewnętrznym na podobnych zasadach, jak obecnie robi to np. Microsoft.

Kiedy pojawi się japońska AI?

Rzecznik Rakuten nie podaje jeszcze daty premiery japońskiej LLM. W ciągu kilku miesięcy mają pojawić się informacje na ten temat.

W globalnym wyścigu Japonia jest jednak w tyle. Amerykańscy giganci jak OpenAI, Amazon czy Google mają już swoje modele językowe oparte na AI. Także chińskie firmy jak Baidu, Alibaba i Tencent zaprezentowały już swoje produkty.

Teraz Japonia próbuje nadrobić zaległości. W wyścigu staje nie tylko Rakuten, ale również japoński operator telefonii komórkowej NTT Docomo. Ogłosił niedawno, że swój model językowy zaprezentuje światu w 2024 r. Inny operator  – SoftBank Mobile twierdził nawet, że jego generatywna platforma sztucznej inteligencji już działa. 

Źródło: biznes.interia.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze