TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

AI wspiera sprawdzanie prawidłowości umów telekomunikacyjnych

System ARBUZ wspiera w sprawdzaniu prawidłowości umów konsumenckich, w tym umów z operatorami telekomunikacyjnymi. Posługują się nim pracownicy UOKiK. Dlatego także ISP powinni zainteresować się możliwością wykorzystania sztucznej inteligencji do analizy umów, co pozwoli uniknąć błędów, a następnie kar.

Na Ogólnopolskim Zjeździe MiŚOT w Wiśle wiele było dyskusji i prelekcji poruszających temat możliwego wykorzystania AI w różnych zadaniach i pracy operatorów telekomunikacyjnych. Teraz dochodzi jeszcze jedna kwestia, czyli możliwość sprawdzania prawidłowości umów z wykorzystaniem systemu ARBUZ.

Sprawdzanie umów systemem ARBUZ

Kilka lat temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zorganizował konkurs „Wykonanie oprogramowania wykorzystującego AI do analizy tekstowej wzorców umów stosowanych w obrocie konsumenckim pod kątem wyszukiwania niedozwolonych klauzul we wzorcach umów w relacji B2C”. Konkurs miał doprowadzić do stworzenia narzędzia AI pozwalającego przyczynić się do zwiększenia efektywności i skuteczności wykrywania potencjalnych naruszeń praw konsumentów.

W 2021 roku Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy(OPI PIB) wygrał konkurs na opracowanie i wdrożenie narzędzia, które umożliwia w łatwy i szybki sposób wykrywanie niedozwolonych zapisów w umowach konsumenckich. Tak powstał system ARBUZ opracowany przez AI Lab OPI PIB. Pozwala on na praktyczne wykorzystania sztucznej inteligencji do analizy umów B2C pod kątem klauzul niedozwolonych.

ARBUZ wykorzystuje  modele typu transformer i metody wyszukiwania informacji, aby zautomatyzować cały proces – od analizy treści, po generowanie pism.

– Nasz system, to dobry przykład wykorzystania sztucznej inteligencji do realizacji zadań, które człowiekowi zajmują dużo czasu. Umożliwia on analizę dużej liczby dokumentów jednocześnie, co dla człowieka byłoby czasochłonne. Dzięki jego implementacji, pracownicy mają więcej czasu na inne obowiązki. System pomaga efektywnie eliminować praktyki niezgodne z prawem  – mówi dr inż. Marek Kozłowski, kierownik AI Labu w Ośrodku Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego.

Sztuczna inteligencja znacząco ułatwia identyfikację klauzul niedozwolonych w umowach konsumenckich. Dzięki analizie języka naturalnego, AI potrafi szybko rozpoznać niewłaściwe sformułowania. Automatyzacja całego procesu pozwala na oszczędność czasu i kosztów.

Chociaż narzędzie AI usprawnia analizę umów, to jednak zawsze ostatecznie pracownik UOKiK decyduje, czy w danej sprawie zasadna jest interwencja urzędu. Kwestia sprawdzania po sztucznej inteligencji przez prawdziwego człowieka danej analizy jest wciąż niezbędnym elementem wykorzystywania narzędzi AI.

KE zainteresowana ARBUZ-em

ARBUZ wzbudził zainteresowanie Komisji Europejskiej. Rozważa ona zastosowanie systemu także w państwach Unii Europejskiej. Trwają rozmowy i wstępne prace w tym kierunku.

– Jestem dumny, że system ARBUZ opracowany w AI Labie OPI PIB, został doceniony w Europie.
Dostaliśmy wiele gratulacji za opracowanie tego narzędzia, które wspiera budowanie bardziej
przejrzystych i sprawiedliwych relacji między konsumentami a przedsiębiorcami. Naszym systemem zainteresowała się Komisja Europejska. Jesteśmy już po pierwszych rozmowach w Brukseli. Mam nadzieję, że wkrótce urzędy z innych państw UE będą mogły zaimplementować system OPI PIB – mówi dr hab. inż. Jarosław Protasiewicz, dyrektor Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego.

Czytaj także:

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze