Black Friday, Cyber Monday, a następnie prezenty. Nadszedł czas wielkiego wydawania, do którego Polacy są już przygotowani. Z badania UCE Research i Grupy Offerista wynika, że aż 64 proc. naszych rodaków deklaruje, że chce skorzystać z promocji już na Black Friday. Zbadano też nasze preferencje zakupowe oraz aktualne trendy.
W tym roku 48 proc. konsumentów planuje robić zakupy wyłącznie w sieci, a 37 proc. wybiera połączenie ofert online i sklepów stacjonarnych. Dla ponad połowy Polaków kupujących w internecie głównym czynnikiem w procesie decyzyjnym jest cena (53 proc.). Szczególną uwagę konsumentów przyciągają promocje i obniżki. Skuteczna strategia promocyjna staje się jednym z najbardziej cenionych elementów oferty. Eksperci z PMR Market Experts sprawdzili, że 84 proc. osób, które skorzystało z rabatów w Black Friday rok temu, zamierza to powtórzyć. Natomiast wśród osób, które w 2023 roku nie brały udziału w wyprzedażach, 30 proc. planuje zrobić w tym czasie zakupy.
Wolimy bezgotówkowo
Podczas zakupów Polacy coraz chętniej sięgają po karty płatnice, zarówno tradycyjne, jak i te w smartfonach. Postrzegamy je jako szybkie, bezpieczne i wygodne. Potwierdza to najnowszy raport PolCard from Fiserv Preferencje płatnicze Polaków 2024.
Wyniki badania Fundacji Polska Bezgotówkowa wskazują zaś, że już ponad 65 proc. wszystkich transakcji detalicznych w sklepach i punktach usługowych w 2023 r. w Polsce zrealizowanych zostało bezgotówkowo.
Płatności bezgotówkowe dominują w sklepach z obuwiem i odzieżą, w sklepach wielkopowierzchniowych – supermarketach i hipermarketach, księgarniach, kioskach i sklepach papierniczych, drogeriach, aptekach i na stacjach paliw. 60 proc. respondentów biorących udział w badaniu Fundacji Polska Bezgotówkowa przyznało, że w 2023 r. częściej płacili bezgotówkowo niż w 2022 r.
Chcemy płacić później
Polacy znajdują się także w czołówce użytkowników płatności odroczonych. Taka forma finansowania zakupów przestaje być tylko modą, a zaczyna stopniowo stawać się jedną z powszechnych metod płatności w e-commerce.
Z usługi Kup teraz, zapłać później lub możliwości rozłożenia płatności na raty skorzystało już w Polsce 64 proc. konsumentów. Według danych CRIF, w 2023 roku koszyki zakupowe klientów korzystających tylko z płatności odroczonych łącznie przekroczyły wartość 300 mln zł. Polacy zatem nie tylko cenią wygodę i komfort zakupów, ale również elastyczność, jaką daje im możliwość odroczenia płatności.
64 proc. ankietowanych przyznało też, że chce kupować od firm, które mogą zaoferować im spersonalizowane doświadczenia. Sprzedawcy chętniej inwestują w związku z tym w technologie oparte na sztucznej inteligencji, aby poprawić wrażenia zakupowe swoich klientów. Rośnie popularność i wykorzystanie zaawansowanych narzędzi służących np. do wyszukiwania produktów na platformach sprzedażowych. Właściciele sklepów online coraz częściej wdrażają live chaty, a niektóre większe platformy udostępniają swoim klientom nawet wirtualne przymierzalnie i asystentów zakupowych online, którzy doradzają im w doborze produktów.
– Budowanie konkurencyjności łączy się m.in. z rozwojem innowacyjności i cyfryzacji firm. Mniejsze przedsiębiorstwa często nie mają aż takich możliwości finansowych i kompetencyjnych, aby pozwolić sobie na inwestycje w zaawansowane systemy i technologie. Jednym z głównych działań Fundacji Polska Bezgotówkowa jest wspieranie najmniejszych polskich przedsiębiorstw w budowaniu cyfrowej przewagi konkurencyjnej po to, aby mogły odpowiadać na potrzeby współczesnych, cyfrowych klientów – podsumowuje prezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Na koniec przypominamy, że “Blackłik” skierowany do lokalnych operatorów trwa już także w Sklepie MiŚOT: Sklep MiŚOT – Sklep MiŚOT (misot.pl)
Źródło: PRnews
Czytaj także: