Mali i średni operatorzy telekomunikacyjni dostosowują swój biznes telekomunikacyjny do nowych realiów. Prawo komunikacji elektronicznej wchodzi w życie 10 listopada tego roku, a eksperci z Kancelarii Prawnej MEDIA odpowiadają na pytania przedsiębiorców. Dziś poruszamy temat częstoliwości.
Czy nastąpią zmiany dotyczące okresu rezerwacji częstotliwości?
Po wejściu w życie PKE nastąpią zmiany dotyczące okresu rezerwacji częstotliwości. Wprowadzone zostanie rozróżnienie pomiędzy okresem rezerwacji dla częstotliwości zharmonizowanych na potrzeby systemów szerokopasmowych oraz częstotliwości i innych niż częstotliwości zharmonizowane.
Jeśli chodzi o częstotliwości zharmonizowane na potrzeby systemów szerokopasmowych, okres rezerwacji może wynosić od 15 do 20 lat. Okres ten może być krótszy tylko w drodze wyjątku, gdy konieczne jest dostosowane czasu obowiązywania rezerwacji lub gdy rezerwacja częstotliwości umożliwia ich alternatywne wykorzystanie. W przypadku zaś częstotliwości innych niż zharmonizowane, okres ten ma wynosić maksymalnie 15 lat.
Przypomnijmy, że dotychczas wszystkie rezerwacje częstotliwości udzielane były na czas określony, nie dłuższy niż 15 lat.
W jaki sposób wnioskodawca będzie mógł wpływać na proces wydawania decyzji w sprawie rezerwacji częstotliwości?
Przepisy PKE mają dać wnioskodawcom szansę na bardziej aktywny udział w wydawaniu decyzji rezerwacyjnych. Przed wydaniem decyzji Prezes UKE ma bowiem przekazać stronie jej projekt oraz wyznaczyć termin na zajęcie stanowiska. Jest to uprawnienie, które obejmuje rezerwacje częstotliwości niepoprzedzone przetargiem, aukcją lub konkursem.
Weryfikacja projektu ma umożliwić zapoznanie się z wszelkimi warunkami i ograniczeniami, jakie się w niej znajdują. W przypadku ustalenia nieprawidłowości, strona będzie mogła zawczasu zgłosić swoje zastrzeżenia.
Czym są częstotliwości zharmonizowane?
Częstotliwości zharmonizowane to częstotliwości, których dostępność i wykorzystanie są koordynowane na poziomie unijnym poprzez środki wykonawcze Komisji. Harmonizacja ma na celu umożliwienie skutecznego realizowania celów związanych z zarządzaniem spektrum radiowym. Jeżeli zatem dane pasma częstotliwości podlegają harmonizacji, państwa członkowskie powinny dysponować tymi częstotliwościami w sposób zgodny ze środkiem wykonawczym.
Harmonizacja, na początek września 2024 r., obejmuje następujące częstotliwości:
- zakres częstotliwości 3 400–3 800 MHz na potrzeby systemów naziemnych;
- zakres częstotliwości 2 500–2 690 MHz na potrzeby systemów naziemnych;
- zakresy częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz na potrzeby systemów naziemnych;
- widmo radiowe na potrzeby usług łączności ruchomej na pokładach statków;
- zakres częstotliwości 790–862 MHz na potrzeby systemów naziemnych;
- zakresy częstotliwości 1 920–1 980 MHz i 2 110–2 170 MHz na potrzeby systemów naziemnych;
- zakresy częstotliwości 1 980–2 010 MHz i 2 170–2 200 MHz na potrzeby łączności satelitarnej;
- zakres częstotliwości 1 452–1 492 MHz na potrzeby systemów naziemnych i rozszerzenie zakresu jej stosowania na zakresy częstotliwości 1 427–1 452 MHz i 1 492–1 517 MHz;
- zakres częstotliwości 694–790 MHz na potrzeby systemów naziemnych;
- zakres częstotliwości 470–790 MHz;
- zakres częstotliwości 24,25–27,5 GHz na potrzeby systemów naziemnych;
- widmo radiowe na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu;
- zakresy częstotliwości rezerwowane dla komórkowej cyfrowej naziemnej łączności ruchomej w UE;
- korzystanie z widma na potrzeby usług łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych.
Czy alternatywne wykorzystanie częstotliwości wiąże się z jakimiś ograniczeniami?
Prezes UKE po wydaniu decyzji o rezerwacji umożliwiającej wykorzystanie częstotliwości w sposób alternatywny jest zobowiązany do realizacji szczególnych obowiązków. Mają one związek z kontrolowaniem występowania przesłanek będących podstawą wydania decyzji.
W tym celu Prezes UKE ma przeprowadzać przeglądy. Mają być one wykonywane:
- nie rzadziej niż co dwa lata;
- za każdym razem w sytuacji złożenia wniosku o rezerwację częstotliwości lub wydanie pozwolenia radiowego związanego z wykorzystaniem częstotliwości zharmonizowanych, jeżeli istnieje możliwość wystąpienia zakłóceń spowodowanych alternatywnym wykorzystaniem częstotliwości.
Prezes UKE uchyli decyzję o alternatywnym wykorzystaniu częstotliwości, jeżeli stwierdzone zostanie generowanie zakłóceń lub brak występowania przesłanek wydania decyzji.
Odpowiadali: Tomasz Proć i Dominik Tokarski
Prawnicy z Kancelarii Prawnej MEDIA oferują też wsparcie w efektywnym wdrożeniu zmian wynikających z prawa komunikacji elektronicznej. Tematyka ta będzie również szeroko poruszana na nadchodzącym Zjeździe MiŚOT w Toruniu.