Allegro, OLX, AliExpress, Zalando czy Empik. Strony i aplikacje zakupowe zyskują na popularności. Coraz więcej osób korzysta z tej możliwości nabywania wszelkich towarów, gdyż oferuje konkurencyjne ceny, a także szybka dostawę. Co kupujemy online najczęściej?
– Z perspektywy ostatnich 10 lat widzimy dynamiczny wzrost zainteresowania użytkowników korzystaniem z aplikacji zakupowych. Ten okres jest tak naprawdę papierkiem lakmusowym, jeśli chodzi o wszystkie najważniejsze zmiany w tym zakresie. Szacuje się, że w latach 2011-2013 udział wykorzystujących aplikacje zakupowe wynosił około 5-10 proc., co wynikało w głównej mierze z niskiej penetracji smartfonów oraz nikłego dostępu do różnego rodzaju aplikacji – tłumaczy Karolina Pietz-Drapińska, Marketing & Digital Development Director w Komputronik S.A.
Raport Gemiusa z 2020 roku pt. „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” pokazuje spore zainteresowanie aplikacjami zakupowymi. Zgodnie z nim 74 proc. użytkowników urządzeń mobilnych miała zainstalowaną na swoim smartfonie przynajmniej jedną aplikację zakupową. W 2023 r. Mediapanel przeprowadził badanie, z którego wynikało, że 90,8 proc. internautów w Polsce odwiedziło przynajmniej jedną witrynę z kategorii zakupy online lub uruchomiło tego typu aplikację. To aż 26,9 mln osób.
– Rozwój platform, takich jak Allegro, AliExpress czy OLX sprawił, że w latach 2014-2015 użytkownicy coraz chętniej instalowali na swoich urządzeniach nowe, mobilne rozwiązania, które ułatwiały i przyspieszały zakupy. W tych latach poziom wykorzystania aplikacji zakupowych można szacować na około 15-20 proc. Dużym motorem napędowym była pandemia Covid-19. Jak wynika z danych Data.ai, w 2020 r. aplikacje dla sprzedawców detalicznych odnotowały 43 proc. wzrost liczby pobrań r/r. Raport PwC z 2021 roku wskazuje natomiast, że 30 proc. Polaków korzystało w tym czasie z aplikacji mobilnych do robienia zakupów – mówi Karolina Pietz-Drapińska.
Firma Komputronik przeprowadziła badanie, które pokazuje, jakie jest podejście Polek i Polaków do zakupów internetowych. 17,81 proc. osób używa aplikacji zakupowych kilka razy w miesiącu, a 13,98 proc. nawet kilka razy w tygodniu. Częściej niż raz dziennie uruchamia aplikację 11,32 proc. użytkowników.
Aplikacji zakupowych używamy bardzo często, by sprawdzić i porównać ceny produktów. Robi tak 75,88 proc. badanych. Informacji technicznych na temat planowanych zakupów szuka w ten sposób 46,09 proc. osób. 45,82 proc. sprawdza dostępność produktów, a status zamówienia śledzi 45,42 proc. badanych.
Prawie 75 proc. użytkowników przez internet najchętniej kupuje elektronikę.
Źródło: Materiały prasowe