Centrum Projektów Polska Cyfrowa oceniło wniosek w ramach naboru niekonkurencyjnego dla priorytetu „Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami”. Wniosek złożyło ministerstwo cyfryzacji, a dofinansowanie odbywa się w programie Funduszy europejskich dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS). Przyznane dofinansowanie to aż 10,4 mln zł.
Nabór niekonkurencyjny – co to takiego?
Nabór niekonkurencyjny nie zakłada porównywania projektów. Środki przyznaje się bez takiego porównania. W takim trybie rozpatrywane są projekty, których celem są zadania publiczne jakie wynikają z przepisów prawa lub które mają strategiczne znaczenie dla rozwoju kraju.
Wsparcie dostępności cyfrowej
Oceniony projekt nazywa się „AI DC – sztuczna inteligencja wspierająca dostępność cyfrową”. Dzięki niemu powstanie wirtualny asystent oparty na sztucznej inteligencji. Celem jest wsparcie twórców rozwiązań cyfrowych we wdrażaniu dostępności cyfrowej zgodnie z ustawą o dostępności cyfrowej z 2019 roku.
Wirtualny asystent będzie działał jako chatbot. Będzie mógł sprawdzać dostępność stron internetowych, a w przypadku problemów proponować ich naprawę.
Z wirtualnego asystenta będą mogli korzystać:
– projektanci, webmasterzy, programiści, pracownicy firm tworzących strony internetowe i podmioty publiczne, czyli wszyscy twórcy rozwiązań cyfrowych,
– instytucje monitorujące dostępność cyfrową w Polsce.
Jak będzie działał wirtualny asystent?
Wirtualny asystent pomoże w tworzeniu alternatywnych tekstów do grafik i napisów do materiałów multimedialnych. Twórców rozwiązań cyfrowych będzie wspierał w likwidacji problemów z dostępnością cyfrową. Wskaże błędy i zasugeruje naprawę.
Użytkownik będzie miał możliwość rozmowy z chatbotem na temat wykrytych błędów czy innych kwestii, będzie mógł rozwiać wątpliwości związane z dostępnością cyfrową. Narzędzie zastąpi w pewnym zakresie eksperta ds. dostępności cyfrowej. Od jego wprowadzenia to ono udzieli wyczerpujących wyjaśnień zarówno w formie odpowiedzi na konkretne pytania, jak i poprzez sugerowanie kierunku działań sprawdzających.
Jak długo będzie działał projekt?
Koniec realizacji projektu ma nastąpić w 2028 r. Następnie narzędzie będzie utrzymywane przez kolejne trzy lata. Przyczyni się to do skuteczniejszego wdrażania dostępności cyfrowej w podmiotach publicznych działających na terenie Polski. Ministerstwo cyfryzacji uznaje, że wpłynie to na długoterminową poprawę dostępności cyfrowej w kraju.
Nie wiadomo, jak będzie wyglądała sytuacja po tych trzech latach. Jakie wprowadzone będą narzędzia dla podmiotów, które wtedy będą mierzyły się z tym problemem.
Źródło: gov.pl