UPC Polska w ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie” uruchamiała swoim klientom dodatkowe kanały telewizyjne. Zwiększała też prędkość internetu bez zgody klientów. Skutkowało to wyższymi opłatami abonamentowymi. Prezes UOKiK postawił spółce zarzuty.
Aktywowanie dodatkowych płatnych usług w abonamencie musi odbywać się za świadomą zgodą konsumentów. UPC Polska nie zastosowała tych przepisów. W ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie” uruchamiała swoim klientom dodatkowe kanały telewizyjne czy zwiększała prędkość internetu bez pytania o zgodę. Działania skutkowały wzrostem opłat o 4 lub 8 zł w zależności od pakietu.
Sprawą zajął się UOKiK i postawił spółce zarzuty
– Konsumenci nie wnioskowali o podwyższenie abonamentu, nie zamawiali nowych produktów i na żadnym etapie nie wyrażali dobrowolnie zgody na związanie się nowym kontraktem z UPC. Dlatego zmiany wprowadzone przez operatora nie powinny mieć miejsca – powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Brak sprzeciwu konsumenta nie może być traktowany jako milcząca zgoda. Ta musi być wyrażona świadomie po zapoznaniu się z nową ofertą i wszystkimi jej konsekwencjami – także dodatkowymi opłatami.
Dlatego UOKiK wydał odpowiednią decyzję w sprawie. Zgodnie z nią UPC Polska, obecnie P4, nie będzie pobierać abonamentu w podwyższonej wysokości wynikającej z zakwestionowanych zmian. Klienci będą mogli kontynuować umowę ze zwiększonym pakietem i opłata, ale jedynie po wyrażeniu swobodnej zgody.
Operator został też zobowiązany do zwrotu pieniędzy konsumentom za czas, gdy płacili podwyższony abonament w ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie”. Obejmuje to do 9 miesięcy rozliczeniowych i kwota wyniesie do 72 zł dla jednego abonenta. W ramach rekompensaty przedsiębiorca zaoferuje również preferencyjne warunki na internet mobilny.
Szczegóły zobowiązania znajdują się w decyzji Prezesa UOKiK. P4 ma poinformować o tym klientów indywidualnie. Ma również zamieścić odpowiednią informację na stronie internetowej i profilach w mediach społecznościowych.
Źródło: UOKiK