Na zlecenie UKE zostało przeprowadzone specjalne badanie dostępności. Celem badania było sprawdzenie i ocena stanu dostosowania serwisów internetowych i aplikacji mobilnych firm telekomunikacyjnych i pocztowych dla osób ze szczególnymi potrzebami. Odpowiedzialna za nie była firma SoftCream Software Sp. z o.o.
Pełna dostępność serwisu internetowego ma miejsce wtedy, gdy osoby z niepełnosprawnością mają do nich pełen dostęp. W tym dostęp do treści, korzystanie z wygodnej nawigacji czy interakcji z serwisem.
Jednym z elementów stosowanych dla podniesienia dostępności jest kontrast treści w stosunku do tła. Ułatwia to korzystanie ze strony nie tylko osobom niedowidzącym, ale też użytkownikom z przemęczonym od długotrwałego wpatrywania w ekran wzrokiem.
Dzięki dostosowaniu serwisów internetowych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami korzystać z nich mogą wszyscy.
Na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej zostało przeprowadzone badanie sprawdzające taką dostępność.
W trakcie badania sprawdzono 34 strony przedsiębiorców telekomunikacyjnych, 15 stron przedsiębiorców pocztowych i 20 aplikacji.
Jedynie dwie aplikacje w trakcie badania otrzymały ocenę dobrą. Sześć aplikacji otrzymało jedynie ocenę dostateczną, a pięć – niedostateczną.
Sytuacja serwisów operatorów telekomunikacyjnych również pozostawia wiele do życzenia. Chociaż aż w sześciu przypadkach wynik został poprawiony, to w dwóch poziom dostępności się pogorszył, a w pozostałych jest bez zmian.
Pośród serwisów firm pocztowych spadek poziomu dostępności pojawił się w dwóch przypadkach, a w czterech dostępność się poprawiła.
Ogólnie można stwierdzić, że serwisy internetowe i aplikacje mobilne wciąż wymagają poprawy dostępności. Badania i rankingi do pobrania na stronie :https://cik.uke.gov.pl/news/badania-dostepnosci-serwisow-internetowych-i-aplikacji-mobilnych-firm-telekomunikacyjnych-i-pocztowych,285.html