TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Czy Polacy lubią zakupy online?

Podczas pandemii przyzwyczailiśmy się do zakupów online i doceniliśmy możliwości, jakie one dają. Na zlecenie PayPal ARC Rynek i Opinia przeprowadził badanie „Bolączki Polaków podczas zakupów online”. Miało ono odpowiedzieć na pytania kto, co, gdzie i jak kupuje online?

Badanie przeprowadzono w maju 2021 roku na grupie 1044 respondentów.

Wynika z niego, że 57 proc. badanych woli zakupy w sieci od tradycyjnych. 21 proc. dokonuje ich nawet częściej niż  raz w tygodniu.

Robimy zakupy online przede wszystkim dlatego, że jest to dla nas wygodne. Tak odpowiada 51 proc. badanych. 46 proc. jako powód podaje oszczędność czasu. 41 proc. wskazuje na możliwość porównywania ofert w różnych sklepach, a 39 proc. zauważa, że robiąc zakupy online ma większą ofertę produktów.

Najczęściej przez internet kupujemy odzież , obuwie i akcesoria – 61 proc. Elektronikę tą drogą kupuje 47 proc. respondentów, a książki, filmy i płyty – 34 proc.

Jako najprzyjemniejszy moment zakupów online 62 proc. badanych podało ten, w którym rozpakowują już dostarczony towar. Jednak prawie tyle samo osób, bo 61 proc., twierdzi, że samo przeglądanie ofert daje im przyjemność. Dla 42 proc. przyjemność stanowi natomiast możliwość wykorzystania kodu promocyjnego.



Ale nie tylko zachwyt towarzyszy zakupom online, są też uwagi i zastrzeżenia. 51 proc. badanych wspomina o trudnościach wynikających z braku szczegółowych opisów produktów na stronie sklepu. Problemy ze znalezieniem produktów, które odpowiadałyby ich oczekiwaniom, ma 34 proc. osób. 20 proc. stwierdza, że opisy artykułów są dla nich niezrozumiałe.

Problemy stanowią też płatności. 29 proc. osób mających kłopoty z zapłatą online mówi o braku zaufanych metod płatności, co stanowi dla nich barierę przy zakupach online. 47 proc. badanych skarży się na często jedną tylko dostępną formę płatności. 41 proc. uznaje proces zapłaty za zakupy w sieci za zbyt skomplikowany.

Najczęściej korzystamy z oferty polskich e-sklepów. Taki wybór jest udziałem 52 proc. badanych. Co ciekawe, gdy wychodzimy poza granicę kraju, to częściej kupujemy już na całym świecie – 36 proc. niż tylko w Europie- 13 proc.

Niestety zakupy online to także zagrożenia. Az 68 proc. respondentów nie otrzymało zakupionego towaru lub usługi, a 15 proc. otrzymało inny produkt, którego wartość jest niższa niż zamawianego. Tylko 4 proc. stało się ofiarą wyłudzenia danych osobowych lub dostępowych do konta.

W przypadku oszustwa jedynie 31 proc. badanych zgłasza sprawę na policję.

Ale jesteśmy coraz ostrożniejsi. 90 proc. badanych zwraca uwagę na wiarygodność i bezpieczeństwo sklepu przed dokonaniem zakupu.. 57 proc. osób słyszało o programach ochrony kupujących.

Do zakupów online przyzwyczailiśmy się tak bardzo, że ta forma zostanie z nami niezależnie od pandemii. Cenimy sobie wybór i oszczędność czasu, a z problemami związanymi z zakupami w sieci radzimy sobie coraz lepiej.

Źródło: PayPal, „Bolączki Polaków podczas zakupów online”, ARC Rynek i Opinia, Warszawa, maj 2021.

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze