TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Pracując online, pracujemy więcej

Pracując online czy w trybie hybrydowym jeszcze częściej pracujemy po godzinach. Jedna na dziesięć osób odbiera służbowe telefony czy sprawdza firmową pocztę poza godzinami pracy częściej niż przed pandemią. To pokazuje, że obecny tryb pracy – zdalny czy hybrydowy – jeszcze bardziej zaburza proporcje między życiem służbowym i prywatnym.

Z 43. edycji  Monitora Rynku Pracy wynika, że w czasie pandemii jeszcze trudniej nam uregulować proporcje między czasem pracy a czasem wolnym. 14 proc. badanych mówi o tym, że obecnie bierze jeszcze więcej nadgodzin. Natomiast pośród osób na stanowiskach menedżerskich jest to aż 30 proc.

Obecnie 32 proc. zatrudnionych wciąż pracuje zdalnie. Wpływ pandemii na pracę i zmianę jej formy skazało 66 proc. pracowników hybrydowych i 63. Pracowników online.

– Różnica w nadgodzinach między osobami, które jeszcze przed pandemią korzystały z home office oraz osobami, które dopiero z powodu koronawirusa skorzystały z takiej możliwości sugeruje, że nadgodziny w pracy zdalnej mogą być powiązane z brakiem doświadczenia w planowaniu pracy w nowych warunkach oraz z wydłużonymi procesami komunikacji wewnątrz firm. Warto jednak pamiętać, że w dłuższym okresie organizacje powinny wypracować takie mechanizmy, które pozwolą wesprzeć swoich pracowników w utrzymywaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym – mówi Monika Hryniszyn, dyrektor personalna i HR Consultancy w Randstad Polska.

39 proc. pracowników odbiera maile służbowe poza godzinami pracy. Co dziesiąta osoba robi to zdecydowanie częściej niż przed pandemią. W przypadku połączeń telefonicznych dane są jeszcze gorsze, bo do takich praktyk przyznaje się 47 proc. badanych.

– Odbieranie maili i telefonów poza ustalonymi godzinami pracy to znak, że jeszcze nie radzimy sobie z pracą w nowych warunkach. Wielu pracowników ma trudność z oddzieleniem pracy zawodowej od życia prywatnego – w godzinach pracy wykonują inne obowiązki, a maile wysyłają wieczorem, kiedy mogą spokojnie i w skupieniu usiąść do realizacji zadań zawodowych. Wyniki badań wskazują, że częściej niż przed pandemią telefony i maile obierają te osoby, dla których praca zdalna lub hybrydowa jest doświadczeniem stosunkowo nowym– podkreśla Monika Fedorczuk, ekspertka rynku pracy Konfederacji Lewiatan.

53 proc. badanych, którzy przed pandemią pracowali stacjonarnie, a dopiero pandemia wymusiła na nich pracę online przyznaje, że brak bezpośredniego kontaktu z osobami z pracy ma na nich negatywny wpływ. Uciążliwość spotkań online wskazuje 28 proc.

Badania Randstad Polska pokazują jeszcze bardziej martwiące wyniki. 18 proc. badanych stwierdza, że nie potrafi zachować równowagi między życiem prywatnym a zawodowym. Jednak w przypadku pracowników stacjonarnych dotyczy to 15 proc. z nich. W przypadku osób pracujących w trybie hybrydowym – 21 proc. A w przypadku tych całkowicie pracujących zdalnie – 25 proc. Największe trudności mają ci, dla których model pracy zmienił się przez pandemię. W tej grupie brak odpowiedniego podejścia do pracy online dotyczy 27 proc.


Źródło: polskatimes.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze