TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Raport „Nowy cyfrowy zielony ład”

Centrum analityczne Polityka Insight przygotowało raport  „Nowy cyfrowy zielony ład” skupiający się na roli cyfryzacji i nowych technologii w walce ze zmianami klimatycznymi. Raport zawiera działania podejmowane już przez sektor ICT w tym zakresie, ale też wskazuje wyzwanie dla zielonej cyfryzacji oraz proponuje rekomendacje skierowane do decydentów politycznych, unijnych oraz przedstawicieli branży.

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji  jest partnerem w przygotowaniu raportu.

– Infrastruktura ICT pełni coraz ważniejszą rolę w funkcjonowaniu państw. Co więcej, technologie cyfrowe powinny, mogą i wspierają walkę ze zmianami klimatu. W coraz szybszym tempie wzrasta bowiem popyt na nowe technologie i nowoczesne usługi. Poprawa efektywności energetycznej powinna stać się priorytetem. Sektor ICT już podjął działania przeciw niekorzystnym zmianom klimatu. Ich przykłady znajdują się w raporcie, choćby w zakresie efektywności energetycznej sieci i centrów danych, szerszego wykorzystania OZE oraz jasne zobowiązania firm dotyczące osią­gnięcia neutralności klimatycznej  – powiedział Andrzej Dulka, Prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, która jest partnerem Raportu.

Raport przynosi różne wnioski na temat tego, w jaki sposób sektor ICT i walka ze zmianami klimatycznymi mogą się łączyć.

Przede wszystkim same rządy powinny angażować sektor ICT w politykę klimatyczną. Należałoby też wspierać inwestycje w zieloną i cyfrową transformację na poziomie strategii, legislacji oraz projektując narzędzia wsparcia zarówno wykorzystując środku UE w ramach polityki spójności czy we własnych planach odbudowy. Rynek zamówień publicznych można ukierunkować tak, by promował rozwiązania cyfrowe i korzystne dla klimatu, także w tradycyjnych usługach publicznych (IoT).

Chociaż sektor ICT nie jest jednym z głównych źródeł emisyjnych, to branża podjęła działania w zakresie efektywności energetycznej sieci i centrów danych, szerszego wykorzystania OZE oraz jasne zobowiązania firm dotyczące osiągnięcia neutralności klimatycznej – co pokazują przykłady z raportu. Jednak wspierać to powinna transformacja całego polskiego sektora energii elektrycznej z wykorzystaniem źródeł niskoemisyjnych i OZE. W tym celu należałoby wprowadzić konkretne regulacje w tym rozwiązania jak np. offshore oraz usunięcie istniejących barier dla kontraktów typu PPA. Kolejny krok to uproszczenie procesu odchodzenia od starych technologii w sieciach telekomunikacyjnych.

Wszyscy obywatele, ale szczególnie służby, samorządy oraz dysponenci infrastruktury stanowiącej krytyczne zasoby  państwa muszę znać bieżące dane o ryzyku klimatycznym miejsca, w którym posiadają zasoby lub planują rozwój. Przygotowanie na podnoszący się poziom wód, wyższe temperatury czy ekstremalne zjawiska pogodowe są kwestiami bezpieczeństwa narodowego. W cele zapewnienia takich informacji należy budować i udostępniać narzędzia wykorzystujące technikę cyfrową w celu długoterminowej analizy ryzyka określonych obszarów. To zadanie znajduje się na liście priorytetów. Istotną kwestią jest także recykling. Zagadnienie to trzeba analizować na etapie projektowanie produktów i opakowań. Sektor ICT może uwzględniać możliwość stosowania i sprzedaży sprzętu odnawianego, naprawionego czy takiego, którego części pochodzą z odzysku. W obszarze ich zadań leży odzyskiwanie elektrośmieci czy rezygnacja z papieru. Kluczowe jest przyjęcie regulacji, które zapewnią pełną cyfryzację relacji z konsumentami, między przedsiębiorcami a administracją publiczną.

W przypadku nowych technologii i cyfryzacji do wymogów z zakresu bezpieczeństwa i zdrowia publicznego powinny dołączyć analizy wpływu na emisje, które biorą pod uwagę zjawisko popytu indukowanego. Uzupełnieniem tego działania będzie ocena wpływu na cyfryzację oraz neutralność klimatyczną w ramach Ocen Skutków Regulacji nowych przepisów prawnych.

Dostęp do sieci jest podstawą działania nowoczesnego społeczeństwa. To rząd musi zagwarantować odpowiednie do tego warunki poprzez stworzenie przyjaznego otoczenia prawnego i regulacyjnego. Powszechny dostęp do wysokiej jakości łączności światłowodowej oraz maksymalizacji zasięgu sieci 5G są celem tych działań. Przy usługach warto pamiętać o ich dostępności dla osób z niepełnosprawnościami by nie doprowadzić do wzrostu nierówności w dostępie do innowacji. Do tego dochodzi edukacja cyfrowa dostosowana do potrzeb różnych grup społecznych.

To zadaniem rządów jest informowanie o potencjale nowych technologii i walka z dezinformacją. Sektor ICT natomiast powinien budować zaufanie oparte na rzetelnym dialogu i poszanowaniu norm prawnych.

Firmy niezależnie od wielkości muszą być traktowane sprawiedliwie. Kwestie opodatkowania są tutaj podstawą konkurencyjności. Sposobem na wyrównanie szans na rynku i ukrócenie zjawiska unikania opodatkowania może być unijny podatek cyfrowy.

Na koniec warto wspomnieć o zagrożeniach cyfrowych. Tak samo cała Unia Europejska, jak i poszczególne państwa, muszą inwestować w systemy sprawnego wykrywania i mechanizmy ich usuwania. Powinny być w to włączone podmioty sektora ICT –w  tym przedsiębiorcy telekomunikacyjni, dostawcy urządzeń, oprogramowania czy dostawcy usług i aplikacji dostępnych on-line. Lepsze cyberbezpieczeństwo zapewnią mechanizmy certyfikacji na poziomie unijnym, a także nowe technologie, m.in. AI. Raport do pobrania na stronie: https://www.politykainsight.pl/raporty/zielonacyfryzacja

Źródło: www.piit.org.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze