TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Nowe technologie wspierają reżim sanitarny w galeriach handlowych

Od 1 lutego galerie handlowe są otwarte w reżimie sanitarnym. Jego utrzymanie wspierają nowe technologie. Polski star-up opracował urządzenie, które nie tylko łączy w sobie funkcje takie jak mierzenie temperatury czy dezynfekcja rąk, ale może być rozbudowane o np. moduł płatności bezdotykowych.

Start-up Nanovo opracował stację Nanovo Care Station. Ma ona na celu pomoc firmom w dostosowaniu się do obecnie obowiązujących wymogów sanitarnych. Pośród funkcji są pomiary temperatury, bezdotykowa dezynfekcja czy licznik kontrolujący liczbę osób w sklepie oraz dzięki integracji modułów IoT oraz geolokalizacji kontrolowanie przepływu klientów w obiekcie.

– Nanovo Care Station to urządzenie, które wymyśliliśmy już w drugim tygodniu pierwszego etapu pandemii, podczas pierwszego lockdownu. Urządzenie składa się z ekranu, który ma funkcje dotykowe, edukacyjne i informacyjne, a do tego z modułu dezynfekcji rąk oraz modułu pomiaru temperatury ciała – wymienia Piotr Badowski, CEO w Nanovo.

Informacja o podwyższonej temperaturze klienta zapala światełka i może być tak skonfigurowane, że w przypadku wykrycia gorączki jest bezpośrednio przekazywana do stanowiska kontrolnego czy recepcji. 

Tymczasem opracowanie szczepionek przeciwko koronawirusowi zahamowało nieco rozwój innowacji wymierzonych w pandemię. Jednak Nanovo projektując urządzenie przygotowało się też na taką ewentualność. Sprzęt będzie mógł być wykorzystywany niezależnie od sytuacji pandemicznej.

– Szczepionka ograniczyła trochę entuzjazm do tworzenia kolejnych rozwiązań antycovidowych. Wszyscy liczymy na to, że niebawem wrócimy do normalnego życia. Dlatego staraliśmy się nasze produkty tak projektować, aby po jednym czy półtora roku wykorzystywania ich jako produkt antycovidowy mogły zastąpić pewne procesy, które tak czy inaczej są potrzebne – podkreśla Piotr Badowski –Naturalnie wraz z pojawieniem się informacji o szczepionce zainteresowanie jest trochę mniejsze, natomiast sama modułowość naszego urządzenia pomaga nam w tym, żeby rozmawiać w dalszym ciągu o takiej inwestycji .

Produkt będzie można zmienić  np. urządzenie funkcjonalne typu self-checkout do samoobsługi klientów. Można wymienić moduł do dezynfekcji na terminal płatniczy.

Raport Technavio pokazuje, że pandemia wywołała przyspieszenie na rynku terminali samoobsługowych z 14% do 17%. Coraz więcej sieci handlowych korzysta z takiego rozwiązania. Wśród użytkowników takiego rozwiązania są zarówno sklepy ogólnospożywcze czy drogerie, ale także restauracje typu fast-food czy stacje benzynowe.

Z kolei Global Market Insights wskazuje, że rynek systemów typu self-checkout do 2026 roku przekroczy wartość 6 mld dol. Badania wykonane na zlecenie Mastercard  podają, że z płatności samoobsługowych chętnie korzysta 51% klientów.

Jednak to nie jedyny kierunek, w jakim może  rozwijać się urządzenie Nanovo Care Station po zakończeniu pandemii.

–Niektórzy z naszych klientów myślą o tym, aby używać tych urządzeń jako tzw. kolejkomaty, dzięki którym można przyjść na umówione spotkanie do punktu usługowego, zamówić sobie godzinę wizyty i załatwić w międzyczasie coś innego w danej galerii – wskazuje Piotr Badowski.

Źródło: https://innowacje.newseria.pl/

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze