System monitorowania jakości Internetu

0

 
[miejsce publikacji] ICT Professional, Nr 1 – 10/2013, strona 25.
[rubryka] Wywiad
[autor] Piotr Łukaszewski, Maria Podolska
[tytuł] System monitorowania jakości Internetu
___________________________________________________________________________________________________________
 

W portalu polskaszerokopasmowa.pl czytamy między innymi:

(…)  wielu  klientów zgłasza, że deklarowana w materiałach promocyjnych dostawców Internetu przepustowość jest nieosiągalna. Jednak w Polsce ISP nie mają obowiązku określenia minimalnej przepustowości łączy. Zapisana w umowie szybkość transferu jest wartością maksymalną, która może być osiągnięta wyłącznie w określonych warunkach. Decyduje o tym na przykład liczba użytkowników i jakość sprzętu odbiorcy sieci.  (…)

– Trudno jednak ukrywać, że problem jakości świadczenia usług szerokopasmowych w Polsce występuje. Przyczyny tego są różne. Czasem niekoniecznie wina leży po stronie operatora, zdarza się bowiem, że transfer może spowalniać komputer użytkownika. Dlatego Prezes UKE chce zaproponować operatorom i użytkownikom taką metodę testowania, która rozwieje te wątpliwości – mówi Marek Ostanek, zastępca dyrektora departamentu rozwoju infrastruktury w UKE. (…)
Wiosną br. Urząd podjął rozmowy z przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi w celu wypracowania wspólnych dla wszystkich metod pomiarowych. Następnie ogłoszony został przetarg na budowę i utrzymanie systemu monitorowania parametrów usług szerokopasmowych, który ostatecznie w sierpniu br. roku został unieważniony. To jednak prawdopodobnie nie oznacza, że temat został porzucony. Aby przybliżyć czytelnikom więcej szczegółów projektu, niniejszym zwracamy się z kilkoma pytaniami na ten temat do przedstawicieli Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Redakcja:  Jaki jest cel i założenia projektu systemu monitorowania jakości Internetu? Czy Regulator przewiduje jedynie udostępnienie użytkownikom końcowym narzędzia pomiarowego, czy może celem jest także edukacja Internautów, iż na jakość Internetu składa się więcej parametrów niż tylko transfer download?

Piotr Łukawski *: Należy rozróżnić dwie aktywności UKE w dziedzinie pomiaru parametrów jakościowych usług dostępu do Internetu. Pierwszą jest Memorandum zrzeszające operatorów, przedstawicieli środowisk naukowych oraz inne zainteresowane strony. To porozumienie ma na celu wypracowanie metod i sposobów pomiaru parametrów jakościowych sieci, które mają być przeprowadzanie przez operatorów i raportowane do UKE. Drugą natomiast aktywnością UKE jest budowa Systemu Monitorowania Parametrów Jakości Usług Szerokopasmowych (SMPJUSz) umożliwiająca każdemu użytkownikowi przeprowadzenie pomiaru indywidualnego łącza.
Celem  Systemu  SMPJUSz jest utworzenie narzędzia, które pozwoli dokonać pomiarów oddzielnie dla różnych rodzajów usług internetowych i zweryfikować istotne dla nich parametry. Na podstawie pomiarów zostanie wygenerowany dla użytkownika raport informujący o jakości usługi dostępu do Internetu. Użytkownik będzie mógł się też dowiedzieć, w jaki sposób mierzone parametry wpływają na  jakość poszczególnych usług internetowych, z których korzysta w sieci, jak również o innych czynnikach które mogą mieć wpływ na korzystanie z tych usług. Dodatkowo system umożliwi także Urzędowi analizę danych jakościowych dotyczących sieci w Polsce.

Red. Wiemy, że temat jest konsultowany w środowisku. Jakie są propozycje ze strony operatorów telekomunikacyjnych? Kto bierze udział w rozmowach?

Piotr Łukawski: W Memorandum oprócz Prezesa UKE jako inicjatora, biorą udział zarówno przedsiębiorcy działający na rynku telekomunikacyjnym, przedstawiciele branżowych izb gospodarczych oraz instytucji naukowych, jak też inne strony zainteresowane tematem jakości Internetu w Polsce. Dokładną listę sygnatariuszy można znaleźć na stronie iq.polskaszerokopasmowa.pl.

Red. Jakie parametry Internetu miały by być monitorowane przez system i czy operatorzy będą mieli  wgląd w statystyki pomiarów swoich łączy?

Piotr Łukawski: W naszych założeniach system powinien monitorować takie parametry, jak: osiągana przepływność, opóźnienie, jitter i  utrata pakietów, mierzone dla różnych klas usług. Zakres statystyk udostępnianych operatorom będzie ustalany na bieżąco w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku.

Red. Czy UKE przewiduje aby pomiary mogły być podstawą do ewentualnych reklamacji dla użytkowników końcowych? A jeśli tak, to czy wyniki pomiarów miały by być archiwizowane, i czy ewentualne znaczące odstępstwa od norm miałyby skutkować automatycznymi przywołaniami operatorów do poprawienia jakości swoich usług?

Piotr Łukawski: Aktualne uregulowania prawne  nie umożliwiają użycia pomiarów jako bezpośredniej podstawy do reklamacji. Wyniki pomiarów będą archiwizowane i mogą potencjalnie stanowić podstawę do przeprowadzenia dokładniejszych analiz sugerowanych przez system problemów jakościowych.

Red. Na stronach UKE czytamy, że propozycje w sprawie testów jakości usług spotykają się z różną reakcją w branży telekomunikacyjnej. Wielu mniejszych operatorów jest nimi zainteresowanych, licząc, że w ten sposób będą mogły pokazać, że jakość usług w ich sieciach nie tylko nie odbiega od tego, co oferują największe na rynku firmy, ale często jest lepsza. Najbardziej sceptyczni są operatorzy  mobilni. Jak Pan sądzi, z czego to może wynikać?

Maria Podolska **: Prace w ramach Memorandum mają zakończyć się raportem z końcem września br. Będzie on dostępny dla wszystkich. Dokument zostanie opublikowany na stronie www UKE. Także i te podmioty, które Memorandum nie podpisały będą mogły wykorzystać wypracowane rozwiązania do dobrowolnego stosowania wyników prac Grup Roboczych Memorandum. Aby dotrzymać założonego terminu, we wrześniu, prace merytoryczne zostaną zintensyfikowane.

Red. Ponieważ ostatni przetarg został odwołany, to Pańskim zdaniem, jakie są szanse na wprowadzenie tego sytemu? Jaki dalszy ciąg działań nad tym projektem przewiduje Urząd?

Piotr Łukawski: Podobne prace są prowadzone aktualnie w większości krajów Unii Europejskiej. Kontynuowanie prac w ramach UKE jest potrzebne zarówno ze względu na dobro użytkowników Internetu w Polsce, jak i  nadążanie za trendami i ustaleniami europejskimi.

Dziękujemy za rozmowę.

* Piotr Łukawski, UKE, Departament Rozwoju Infrastruktury

** Maria Podolska, UKE, Departament Kontroli i Egzekucji;

Zestawienie ofert IPTV

0

 
[miejsce publikacji] ICT Professional, Nr 1 – 10/2013, strona 16.
[rubryka] Zestawienie
[autor] Krzysztof Fujarski
[tytuł] Zestawienie ofert IPTV
___________________________________________________________________________________________________________
 

W sierpniowym wydaniu regularnym magazynu „Twój Internet” ukazał się obszerny opis usług IPTV, które operatorzy ISP mogą oferować swoim abonentom. W zestawieniu tym przedstawiliśmy zalety technologii IPTV jako takiej. Pokazaliśmy czytelnikom zalety rozwiązań oferowanych w sieciach IP. Aby temat był pełny, zwróciliśmy się do dostawców usług telewizji IP i poprosiliśmy o odpowiedź na kilka dodatkowych pytań.

Oto co udało nam się zebrać:

AVIOS – KORBANK Sp. z o.

1. Oferta programowa
Łącznie 103 programy w tym 17 HD. W pakiecie podstawowym 37. Pakiety Premium i dodatkowe: HBO, HBO HD, CINEMAX, PLUS, NAUKA HD, telewizja Reublika (a la carte).
2. Możliwe modele współpracy

  • Model klasyczny – Korbank jest dostawcą rozwiązania IPTV a operator ISP dzierżawcą sieci i partnerem świadczącym usługę TV.  Usługa świadczona na zasadzie umowy trójstronnej. Rozliczanie, ofertowanie, brandowanie po stronie Partnera.
  • Model dostawy sygnału – Firma dostarcza tylko streaming techniczny, a Partner podpisuje umowy z nadawcami i tworzy własny produkt telewizyjny.
  • Model dostawy usługi. Korbank dostarcza oprócz sygnału usługę w postaci Middleware’u, systemu zabezpieczeń oraz całego systemu, partner tworzy usługę z tzw. “klockw”.

3. Informacje techniczne

  • IPTV realizowana jest w technologii unicastowej. Obsługiwane STB: Zyxell 1001H, Mag200/Mag250, Korbox 1.0, Korbox 2.0 JABKOR Edition (z routerem WiFi i Bramką VoIP). System zabezpieczeń KORSEC – zaakceptowany przez dostawców treści.
  • System działa również w sieciach radiowych. Serwery proxy, które agregują ruch i pobierają strumień na żądanie powodują, że nie odczuwa się zużycia pasma.

4. Dostępność usługi
Dostęp do usługi w każdym punkcie styku projektu Tanie Łącze. Dodatkowo w miastach: Wrocław ul.  Nabycińska 19, Katowice – Jordana, Warszawa – Efuzja (Orco, KIX), Białystok – KoBa, Poznań, Szczecin, Kraków ale także w innych miejscach w Polsce.
5. Usługi dodane w ofercie

  • W każdym boxie: VOD, Multimedia Player (zdjęcia, filmy, muzyka), gry, Google News, radio, Tuba.fm, system inteligentnego domu HOMS, monitoring miejski, Internet w TV, YouTube, EPG,  pakiet Office, wikipedia, pdf Reader.
  • Dodatkowo w STB Korbox 2.0 – JABKOR EDITION: router WiFi oraz bramka VoIP.

JAMBOX –SGT S.A.

1. Oferta programowa:
W pełnej ofercie 203 kanały, w tym 55 w jakości HD. Pakiet podstawowy: 105 kanałów, w tym 16 HD. 13 pakietów tematycznych, 7 pakietów Premium (Pakiet HBO HD, Pakiet HBO HD + OD, CANAL+ Silver, CANAL+ Gold, CANAL+ Platinum, Pakiet Cinemax, Pakiet Filmbox).
Oferta produktu Telewizja Bez Karty: 52 kanały
2. Możliwe modele współpracy

  • B2B: technologia i content po stronie SGT, sprzedaż i marketing po stronie Operatora ze standardowym wsparciem marketingowym SGT.
  • B2B+: dodatkowo dzierżawa STB
  • B2B++: współpraca w zakresie aktywnego marketingu i telesprzedaży usług
  • T4B: technologia po stronie SGT, reszta po stronie Operatora, możliwa dzierżawa STB

3. Informacje techniczne
Dostępna możliwość przesyłu sygnału tv przez Multicast i Unicast. SGT obsługuje 10 modeli STB: http://www.jambox.pl/dekodery-obslugiwane . Oprogramowanie middleware pracujące na wspieranych przez SGT dekoderach – rozwiązanie autorskie.  SGT, nie korzysta z zamkniętych rozwiązań innych firm, aby mieć możliwość rozwoju i elastyczności w utrzymaniu najwyższej jakości.
4. Dostępność usługi

  • Główne punkty dostępu: Warszawa –  LIM, Aleje Jerozolimskie i Katowice – PSE, Jordana.
  • Można odebrać również od innego współpracującego z nami Partnera (160+ miejsc w Polsce).

5. Usługi dodane w ofercie

  • Dla Abonenta: nagrywarka PVR i PVR USB, Time Shifting, nagrywanie cykliczne/czasowe, obraz w obrazie PIP, EPG, wyszukiwarka programów, zamawianie pakietów z pilota, radio, ochrona rodzicielska, moja lista 100, moje zdjęcia, TV Panel Abonenta, TV Portal oraz Wideo na życzenie VOD (HBO OD, CANAL+ na życzenie, Karaoke, YouTube) i Multiroom.
  • Korzyści dla Partnerów: dostęp do systemu zarządzania usługami (konta abonenckie, produkty, rozliczenia, magazyn STB, raporty). Obsługa Partnera przez dedykowany dział i Opiekuna. Wsparcie sprzedażowe i marketingowe.

NGTV –ZamekNet

1. Oferta programowa
125 kanałów, w tym 31 HD. Pakiety Premium i tematyczne: HBO HD, Canal+, Cinemax, bajka, film, natura, sport, HD. Nowości: MiniMini HD, Nick Junior, pakiet BBC.
2. Możliwe modele współpracy
Zawierana jest umowa trójstronna pomiędzy Abonentem, Partnerem i dostawcą usługi.
3. Informacje techniczne
Telewizja nadawana jest technologii multicastowej. Przy unicast wymagany jest dodatkowy serwer NGTV PROXY.
4. Dostępność usługi
Sosnowiec, ul. Będzińska 60 – Uniwersytet Śląski, Katowice, ul. Jordana 25. Ponadto węzły KIKE, e-Południe (do ustalenia).
5. Usługi dodane w ofercie

  • Zamawianie pizzy przez TV (płatne bezgotówkowo do faktury telekomunikacyjnej), EPG, PVR, monitoring (kanały z obrazem kamer), kanały regionalne (np. Kanał99) oraz usługa Multiroom.
  • Głosowanie na MISS. Aplikacja udostępniana w momencie organizowania wyborów. Możliwość przeglądania zdjęć i filmów z kandydatkami oraz interaktywnego głosowania na nie za pomocą pilota telewizyjnego.

TiVik –EVIO Sp. z o.o.

1. Oferta programowa:
Ponad 260 kanałów, w tym 63 w jakości HD. Operator samodzielnie definiuje zawartość pakietów. EVIO dostarcza zarówno kanały bezpłatne, jak i wszystkie kanały premium.
2. Możliwe modele współpracy
EVIO jest dostawcą technologii i sygnału TV. Operator zawiera umowy z nadawcami, kształtuje dowolnie ofertę programową. W ramach stałej miesięcznej opłaty EVIO dostarcza system kodowania, dane EPG, wynajmuje dekodery i dosyła do sieci operatora sygnał TV.
3. Informacje techniczne

  • Kanały liniowe są dostarczane w postaci multicastów. Materiały VoD (na żądanie) dostarczane są jako unicasty.
  • Partnerom EVIO oferuje dekoder ADB-2840, oparty na oprogramowaniu MHP (Multimedia Home Platform) i intuicyjnym interfejsie użytkownika Carbo™. Całość oprogramowania zawarta jest w dekoderze, który nie wymaga zewnętrznego tzw ‘middleware’.

4. Dostępność usługi
Sygnał TV dostarczany przez EVIO, można odebrać w największych punktach wymiany ruchu (PLIX, KIX, LIM, PIX). Dzięki współpracy EVIO z operatorami światłowodowymi (Netia, Hawe, Exatel, TK Telekom) możliwe jest podłączenie sieci operatora na terenie całego kraju.
5. Usługi dodane w ofercie

  • Dekoder obsługuje funkcję TimeShift, PWR USB, może być rozbudowywany o interaktywne aplikacje i usługi „on-demand”.     W pakiecie z dekoderem serwis interaktywny „Twój TiViK”. Serwis zawiera radio internetowe, kamery pogodowe, katalogi z tematycznymi materiałami video, aplikację YouTube, Demotywatory.
  • Usługi płatne, to szyfrowanie sygnału, telewizja mobilna (odbiór na tabletach i smarthonach), oraz dostarczanie danych EPG.

MetroTV – Metroport Sp. z o.o.

1. Oferta programowa:
196 kanałów (163 w pakietach podstawowych) w tym 55 programów HD (42 w pakietach podstawowych). Pakiety dodatkowe i premium to: Canal+ Gold,  Canal+ Silver,  Canal+ Platinum,  Filmbox,  Popularno-naukowy, Sport i Rozrywka, Muzyka.
2. Możliwe modele współpracy
Umowy abonenckie na telewizję są podpisywane w formie umowy trójstronnej. W przypadku dostępu do operatorskiego Internetu i MVNO, które także oferuje Metroport,  nie ma takiej potrzeby. Współpracę z Metroportem mogą podjąć także firmy spoza konsorcjum.
3. Informacje techniczne
Telewizja dostarczana w technologii Multicastowej. Oferowane STB Motorola obsługują standard SD i HD: VIP-1903, VIP-1003, VIP-1853 (z możliwością podłączenia dysku twardego).
4. Dostępność usługi
Warszawa, Łódź i Katowice (wkrótce więcej), jak również poprzez lokalnych operatorów z całej Polski po uprzednim porozumieniu.
5. Usługi dodane w ofercie
Multiroom, PausaTV, wsparcie nagrywania, EPG, prosty i atrakcyjny system do rozliczania pakietw.

KF

* Zestawienie oparte jest o informacje udostępnione przez dostawców usług IPTV. O kolejności zamieszczonych opisów zdecydowała kolejność przesyłania informacji do redakcji.
* Odsyłamy Państwa także do zapoznania się z zestawieniem w magazynie regularnym „Twój Internet”. Artykuł znajdziecie w wersji elektronicznej na naszej stronie www.twojinternet.pl . (nr 6, wersja PDF, strona 4 i 5 ).
 

O trudnych relacjach między operatorami i spółdzielniami

0

Brak zgody ze strony właściciela nieruchomości czy spółdzielni mieszkaniowej na doprowadzenie do jego budynku sieci telekomunikacyjnej to dość częsty powód utrapień niejednego operatora. Cierpią na tym na tym najbardziej klienci, którzy nie mogą wybierać w szerszej ofercie usług telekomunikacyjnych.

O tym, że skala problemu jest duża mogą świadczyć fakt, że jeśli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zajmuje się niedozwolonymi praktykami spółdzielni mieszkaniowych, najczęściej dotyczy to właśnie utrudnianie przedsiębiorcom dostępu do sieci telekomunikacyjnej budynku czy stosowanie niedozwolonych klauzul w umowach zawieranych z konsumentami. Na przykład w ubiegłym roku Prezes UOKiK ukarał za tego rodzaju praktyki dwie spółdzielnie w województwie Łódzkim – Spółdzielnię Mieszkaniową im. B. Chrobrego w Łodzi (kara 6 040 zł) oraz Spółdzielnię  Mieszkaniową w Konstantynowie Łódzkim (kara 16 066 zł) nakazują zmianę kwestionowanych działań.
Postępowanie przeciwko SM w Łodzi zostało wszczęte we wrześniu 2011 roku, a wobec konstantynowskiej SM w lutym 2012 roku. W obu przypadkach podstawą do podjęcia działań były zawiadomienia przedsiębiorców telekomunikacyjnych, którym odmówiono zgody na rozpoczęcie świadczenia usług odbioru telewizji kablowej i dostawy Internetu. W toku postępowania UOKiK ustalił, że obie spółdzielnie od przedsiębiorców, którzy chcieli świadczyć usługi na ich terenie, wymagają zebrania pisemnych zgód wszystkich właścicieli. A to oznacza, że spółdzielnia jako zarządca nieruchomości postawiła jednak nieuzasadniony warunek. Prawo zezwala na instalowanie urządzeń telekomunikacyjnych, jeżeli nie uniemożliwiają korzystania z nieruchomości.
Spółdzielnie  szczególnie lubią utrudniać życie operatorom, gdy same prowadzą działalność z zakresu telekomunikacji.
Na tego typu opór napotyka na Inea, operator kablowy z Wielkopolski ze strony poznańskiej spółdzielni mieszkaniowej Winogrady. Według Inei zarząd PSM Winogrady, chcąc utrzymać swoją dominującą pozycję operatora telekomunikacyjnego na osiedlu Winogrady nie chce przedłużyć z nią  umowy.
– Jeszcze w ubiegłym roku dużo obiecywaliśmy sobie po przystąpieniu Zarządu PSM Winogrady do mediacji, które zainicjowała delegatura Urzędu Komunikacji Elektronicznej w Poznaniu. Niestety okazało się, że Zarząd PSM Winogrady zamierza dalej ograniczać dostęp do usług telekomunikacyjnych dla członków swojej spółdzielni. Mamy więc sytuację, w której spółdzielnia zamiast dbać o interesy swoich członków konsekwentnie zmierza do ograniczenia im dostęp do usług świadczonych przez kolejnego operatora. Wątpliwe, iż właśnie takie cele stawiają przed Zarządem PSM Winogrady członkowie tej spółdzielni – mówi Tomasz Zmyślny, dyrektor generalny Inea.
Wkracza Megaustawa
Duże nadzieje w kwestii zmiany nastawienia spółdzielni mieszkaniowych do operatorów wiązano z przepisami wprowadzonymi w 2010 roku w ustawie o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, potocznie zwanej Megaustawą.
W  artykule 30 wprowadzono zapis, że właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości ma obowiązek zapewnić operatorom telekomunikacyjnym dostęp do nieruchomości, jeśli ci chcieliby doprowadzić tam swą sieć telekomunikacyjną.
Co także ważne podmioty te nie mogą się tłumaczyć, że w budynku nie ma możliwości technicznych rozbudowy takiej instalacji. Wprowadzono bowiem zapis, że jeśli nawet w pewnych przypadkach nie ma możliwości doprowadzenia do budynku kolejnego kabla, właściciel nieruchomości ma obowiązek udostępnić całość lub cześć sieci, która stanowi jego własność,  w tym w szczególności włókno światłowodowe.
W przypadku, gdy spółdzielnia nie chce przestrzegać omawianych przepisów Megaustawy, nie wykazuje chęci prowadzenia negocjacji lub odrzuca wszelkie propozycje ze strony operatora, można poskarżyć się Prezesowi UKE. To samo prawo ma też właściciel nieruchomości, użytkownik wieczysty lub zarządca, gdy występują rozbieżności między stanowiskami negocjujących stron.  Prezes UKE może w drodze postanowienia wyznaczyć termin załatwienia tej sprawy w ciągu 90 dni – taki czas ma właściciel nieruchomości na porozumienie się z operatorem co do warunków dostępu do infrastruktury telekomunikacyjnej (art. 21 Megaustawy).  Gdyby jednak i to nie poskutkowało, Prezes UKE na wniosek jednej ze stron może wydać decyzję administracyjną w sprawie określenia warunków dostępu do nieruchomości.
Wniosek kierowany do UKE w tego typu sprawach powinien zawierać dane zainteresowanych stron,  określać elementy infrastruktury będącej przedmiotem planowanej umowy, lokalizację nieruchomości/budynku oraz stanowiska negocjujących stron co do kwestii uniemożliwiających osiągnięcie porozumienia, a tym samym zawarcie umowy.
Artykuł 30 rozszerzony w nowelizacji
Kary, które w 2012 roku nałożył Prezes UOKiK na spółdzielnie z woj. łódzkiego pokazały jednak, że problem wcale nie zniknął. Potwierdzały to też dyskusje na temat skuteczności Megausatwy prowadzone z udziałem stowarzyszeń i izb telekomunikacyjnych. Konstatowano w nich, że zapisy zawarte w artykule 30. nie do końca  okazały się skuteczne. Dlatego też w ubiegłym roku przy okazji nowelizacji Megaustawy artykuł 30 został rozszerzony i doprecyzowany.
Wprowadzono istotny zapis, wedle którego właściciel, użytkownik wieczysty, czy zarządca nieruchomości za udostępnienie budynku w celu  doprowadzenia przyłącza telekomunikacyjnego  lub wykorzystania istniejącego przyłącza telekomunikacyjnego może żądać zwrotu kosztów, a także przywrócenia stanu pierwotnego nieruchomości. Operator musi też być gotowy pokryć koszty utrzymania udostępnionego przyłącza, instalacji, całości lub części kabla – chodzi w szczególności o koszty energii elektrycznej oraz najmu powierzchni.
Innym ważnym nowym zapisem wprowadzonym w artykule 30 Megaustawy jest wprowadzenie wymogu, że umowa albo ostateczna decyzja administracyjna w sprawie dostępu do nieruchomości stanowi podstawę wpisu do księgi wieczystej. W ten sposób operator ma pewność, że gdy np. zmieni się właściciel nieruchomości, ten nowy będzie musiał respektować zapisy zawartej wcześniej umowy.
Nowe zapisy nie rozwiązały jednak do końca problemu. Do Urzędu Komunikacji Elektronicznej nadal wpływa wiele wniosków od operatorów w tej sprawie. W  wielu przypadkach kością niezgody jest określenie kosztów za wynajem powierzchni pod instalację telekomunikacyjną. Operatorzy chcieliby je oczywiście zminimalizować, a właściciele nieruchomości mają swoje oczekiwania i kalkulacje. UKE chce rozwiązać tę sprawę kompleksowo i na początku września tego roku przygotował stanowisko, w którym proponuje  jak kalkulować stawki. Zostało  ono poddane od konsultacji branżowych i być może dzięki temu po jego przyjęciu  łatwiej się będzie porozumieć operatorom i spółdzielniom.
Czy istnieją jednak szanse, że spółdzielnie nie będą rzucać pod kłód pod nogi operatorom, którzy chcą uzyskać dostęp do nieruchomości celem wykonania instalacji kablowej? Nadzieje stwarza przyjęta kilka miesięcy temu zamiana rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać nowo budowane budynki i ich usytuowanie, w którym pojawia się obowiązek wyposażenia budynku zamieszkania zbiorowego i budynku użyteczności publicznej w instalację telekomunikacyjną.

Marek Jaślan, serwis rządowy Polska Szerokopasmowa

Aktualizacja:

UKE na swoim portalu zamieściło stanowisko Prezesa UKE do art.139 Pt oraz wytyczne do wyznaczania opłat z tegoż artykułu. Opublikowano także projekt stanowiska Prezesa UKE do art. 30 ustawy szerokopasmowej i zapowiedziano konsultacje w środowisku.

Inicjatywy MAC na rzecz rozwoju sieci szerokopasmowych

0

Najbliższe miesiące i lata zapowiadają w wielu regionach szeroko zakrojone prace budowlane  w obszarze budowy sieci szerokopasmowych współfinansowanych ze środków europejskich. Podmioty realizujące inwestycje szerokopasmowe przyspieszają ich realizację planowaną od lat, bowiem obowiązująca perspektywa finansowa Unii Europejskiej zbliża się ku końcowi a poniesione wydatki rozliczyć można tylko do końca 2015 r.

Dostęp do Internetu, a w szczególności szerokopasmowy, nie jest już dobrem luksusowym tylko powszechną usługą, wykorzystywaną w różnych dziedzinach życia codziennego. Niestety nie w każdym miejscu jest ona dostępna dla wszystkich mieszkańców. W celu zapewnienia internetu na obszarach nieatrakcyjnych ekonomicznie dla operatorów telekomunikacyjnych budowane są, w większości przez samorządy województw, regionalne sieci szerokopasmowe, które pozwolą małym lokalnym przedsiębiorcom dołączyć się do ultraszybkich sieci, umożliwiając im dalsze inwestycje w miejscach, gdzie bez pomocy funduszy unijnych i budżetu państwa, sami nie zdecydowaliby się inwestować. Jednak powodzenie tych planów uwarunkowane jest właściwą koordynacją inwestycji rozproszonych po całym kraju. Aktywne działania i inicjatywy w tym obszarze prowadzi powołane w 2011 r. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji (MAC), które pomaga samorządom realizującym wielkie inwestycje i jednocześnie wspiera zdobywanie umiejętności cyfrowych przez obywateli.
Projekt systemowy – działania na rzecz rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu
Szczególnie istotną inicjatywą realizowaną przez MAC, jest Projekt Systemowy – działania na rzecz rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu, realizowany w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013. Pierwszy komponent projektu skupia się na zapewnieniu wsparcia ekspercko-doradczego dla jednostek samorządu terytorialnego i przedsiębiorców telekomunikacyjnych realizujących projekty szerokopasmowe przy wykorzystaniu współfinansowania unijnego. MAC zapewnia w tym zakresie m.in. bezpłatną bazę ekspertów, którzy na wniosek zainteresowanego podmiotu, udzielają indywidualnej pomocy, adekwatnej do stwierdzonych potrzeb danego projektu.
Drugim komponentem tego projektu, funkcjonującym pod hasłem Latarników Polski Cyfrowej, jest akcja na rzecz integracji cyfrowej dorosłych Polaków na najbliższe lata. Idea Lokalnych Liderów Umiejętności Cyfrowych, tzw. Latarników Polski Cyfrowej, to synonim pozytywnych zmian zachodzących przede wszystkim w lokalnych społecznościach małych miast i wsi. Jest to aktywność dająca możliwość różnorodnej działalności w ramach środowisk lokalnych, pod jednym, wspólnych dla wszystkich hasłem. Dzięki działalności ponad 2600 Latarników zlokalizowanych na obszarze całego kraju, kilkadziesiąt tysięcy osób może zrobić swój pierwszy i najważniejszy krok do świata internetu. Niewątpliwie atutem tej inicjatywy jest modelowa współpraca wielu partnerów – administracji szczebla centralnego, samorządów lokalnych i organizacji pozarządowych w osiągnięciu wspólnych celów. Latarnicy Polski Cyfrowej są szansą indywidualnego i społecznego rozwoju zarówno dla osób nie korzystających z komputera, jak i dla Latarnika wprowadzającego taką osobę w internet. To doświadczenie niewątpliwie będzie rozwijane w ciągu najbliższych lat, mając na uwadze skuteczną realizację w Polsce Europejskiej Agendy Cyfrowej, zgodnie z którą wszyscy Polacy będą mieć szybki dostęp do internetu najpóźniej w 2020 roku.
Prawo przyjazne inwestycjom telekomunikacyjnym
Realizacja procesu inwestycyjnego zależy od sprawnych procedur administracyjnych, przyjaznego otoczenia inwestycyjnego oraz braku barier legislacyjnych. W ramach prowadzonej działalności legislacyjnej uchwalono nowelizację ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (tzw. mega ustawy), w jeszcze większym stopniu ułatwiającej prowadzenie działalności telekomunikacyjnej i praktycznie stosowanej przez przedsiębiorców. Na początku bieżącego roku weszła w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury dotyczącego warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, wprowadzając obowiązek montażu m.in. światłowodowej instalacji telekomunikacyjnej, zapewniającej dostęp do szerokopasmowego internetu i cyfrowych programów telewizyjnych.
MAC, oprócz koordynacji projektów szerokopasmowych, zawarło z samorządami oraz przedstawicielami branży telekomunikacyjnej, tzw. Memorandum w sprawie współpracy na rzecz budowy i rozwoju pasywnej infrastruktury sieci szerokopasmowych. Jego nadrzędnym celem jest wypracowanie rekomendacji, dotyczących realizacji projektów współfinansowanych z funduszy UE oraz w zakresie barier prawnych.   Do Memorandum mogą przystąpić wszyscy zainteresowani. Szczegóły rejestracji znajdują się na stronie internetowej www.memorandum.pl. W toku prac Memorandum zliberalizowano kryteria naboru wniosków w działaniu 8.4 Zapewnienie dostępu do Internetu na etapie „ostatniej mili”, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.  Ze środków w ramach tego Działania chętnie korzystali mali i średni przedsiębiorcy, którzy z zasady mają utrudniony dostęp do kredytów bankowych, a także z uwagi fakt, iż realizowane w obecnej perspektywie projekty szerokopasmowe mogły dotyczyć każdej dostępnej technologii. Do końca sierpnia br. wsparcie uzyskało 487 projektów na łączną kwotę dofinasowania ze środków UE na ponad 676 mln zł. Dzięki realizacji projektów w ramach Działania 8.4 PO IG blisko 212 tys. abonentów będzie trwale korzystało z Internetu szerokopasmowego.
Narodowy Plan Szerokopasmowy i nowa perspektywa finansowa UE na lata 2014 – 2020
Narodowy Plan Szerokopasmowy (NPS) jest dokumentem strategicznym na lata 2013 – 2020, określającym niezbędne działania w celu zapewnienia powszechnego szerokopasmowego dostępu do Internetu dla wszystkich Polaków, bez względu na miejsce zamieszkania. W tym celu proponuje on podjęcie działań ukierunkowanych z jednej strony na wsparcie dynamicznego rozwoju sieci i infrastruktury telekomunikacyjnej, a z drugiej strony – pobudzenie popytu na usługi dostępowe o wysokich przepływnościach.
Jednym z głównych działań NPS będzie tworzenie przyjaznego otoczenia prawnego i mechanizmów redukujących koszty dla inwestycji telekomunikacyjnych. W praktyce chodzi więc o likwidację „wąskich gardeł” w procesie inwestycyjnym i maksymalne ułatwienie prowadzenia wspólnych inwestycji przez operatorów telekomunikacyjnych, ale nie tylko. W ocenie MAC niezwykle ważne jest skuteczne „otwarcie” innej infrastruktury na potrzeby telekomunikacji: budowane są drogi, modernizowane linie kolejowe i energetyczne. To doskonałe zasoby dla inwestycji telekomunikacyjnych. W tym kierunku idą również regulacje unijne, takie jak Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków mających na celu zmniejszenie kosztów wdrażania szybkich sieci łączności elektronicznej. W tym kierunku poszła również ustawa z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych.
Warto podkreślić jednak, że dla niektórych obszarów, które nie są gęsto zaludnione, te działania nie wystarczą. Dlatego też w ciągu najbliższych 7 lat zaplanowane zostaną mechanizmy dystrybucji środków publicznych (przeważnie unijnych) na obszarach „nierynkowych”, gdzie żaden operator nie zainwestuje na komercyjnych warunkach.
Jednocześnie MAC wraz z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego prowadzi prace nad nowym programem operacyjnym na lata 2014-2020, który będzie ukierunkowany na rozwój cyfrowy kraju – to Program Operacyjny Polska Cyfrowa, PO PC. Główne cele nowego programu to: zwiększenie pokrycia kraju sieciami umożliwiającymi dostęp do szybkiego i bardzo szybkiego Internetu, podniesienie jakości i dostępności e-usług oraz przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu. Celem MAC jest aby PO PC miał realny wpływ na rozwój gospodarczy kraju i poprawę jakości życia. Planowane rozwiązania mają w sposób kompleksowy przyczyniać się do cyfrowego skoku naszego kraju. Projekt programu jest szeroko konsultowany z gronem eksperckim już na etapie powstawania. W dalszej kolejności będzie poddany konsultacjom społecznym, a na końcu wymaga zatwierdzenia przez Komisję Europejską.

Stanisław Dąbek, MAC

Łącza internetowe dla biznesu

Czym różnią się łącza Internetowe dla biznesu od tych oferowanych do użytku domowego?

Zadając to pytanie dostawcom Internetu, nie zawsze otrzymujemy jednoznaczną odpowiedź. Choć większość wyraźnie odróżnia swoje usługi przeznaczone dla firm, to zdarzają się operatorzy, którzy różnicują swoje oferty jedynie ceną.
Jednak należy przyznać, że większość operatorów, którzy mają w ofercie pakiety dla biznesu, bardzo wyraźnie podkreślają dodatkowe parametry tych usług. Poniżej przedstawiamy najczęściej przytaczane zalety takich łącz:

  • gwarancja przepustowości na poziomie 99,9 % do sieci światowej 
  • symetryczna lub niesymetryczna przepustowość upload/download
  • zerowy poziom utraty pakietów i bardzo niskie opóźnienia
  • bezpośredni styk z innymi operatorami krajowymi i zagranicznymi
  • pominięcie ruchu lokalnego
  • pula stałych publicznych adresów IP
  • obsługa sieci wirtualnych tzw. VLAN umożliwiających np. łączenie sieci jednego abonenta w różnych lokalizacjach lub transport w jednym łączu różnych usług (np. głos i telewizja)
  • możliwość zestawienia jednego wspólnego łącza do Internetu dla różnych lokalizacji abonenta,  co znacząco ogranicza koszty łączy
  • wydzielenie odrębnego pasma do monitoringu
  • wydzielenie odrębnego pasma do obsługi systemu telefonii voip
  • możliwość redundancji połączenia (połączenie obiektu dwoma niezależnymi łączami z dwóch różnych stron lub w różnych technologiach)
  • całodobowy monitoring połączenia
  • pomoc techniczna 24h na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku
  • bardzo krtki czas reakcji serwisu SLA – Service Level Agreement

Zakup łącza klasy BIZNES daje nie tylko większe bezpieczeństwo i niezawodność działania, ale także pozwala zestawić bezpośrednie połączenia między wybranymi lokalizacjami i kreować zarządzanie ruchem z dowolnego miejsca. Nic więc dziwnego, że taka usługa może być droższa. Oby tylko cena nie była jedyną różnicą w zestawieniu ze standardowym łączem. Pamiętajmy aby to sprawdzić przed wyborem operatora.

Źródło: Firma Syrion

Lokalni operatorzy na terenie Polski:
TI - lokalni operatorzy biznes

Szczęśliwego Nowego Roku :)

0

zyczenia TI_2013

Spokojnych i Radosnych

Świąt Bożego Narodzenia

Pełnych ciepła, uśmiechów

i rodzinnej atmosfery

 oraz pomyślności i sukcesów

 w nadchodzącym 2014 roku 🙂

życzy Redakcja magazynu “Twój Internet”

 

Ruszyły już przygotowania do PLNOG12.

0

Żadne imperium nie poradzi sobie bez zasobów do budowy statków. Żaden imperator nie przejmie władzy, bez armii, która wesprze go w dążeniach.

Wszystkich chętnych zapraszamy do współpracy przy tworzeniu PLNOG –  www.plnog.pl– jedynej w Polsce konferencji poświęconej sieciom teleinformatycznym, której kolejna edycja odbędzie się w dniach 3-4 marca 2014 roku w Warszawie. Magazyn “Twj Internet” objął patronatem medialny kolejną edycję PLNOG 12 🙂
PLNOG (Polish Network Operators’ Group) to grupa, której celem jest ułatwienie współpracy pomiędzy firmami i stworzenie okazji do wymiany doświadczeń oraz wiedzy specjalistycznej. Dlatego zachęcamy do udziału inżynierów – osoby które mają wpływ na kształt współczesnego Internetu jak i wszystkich specjalistów z branży, by wspólnie budować świat ICT.

WARTO dokonać rejestracji już dziś, bo tylko do 7 stycznia obowiązuje promocyjna cena 689 zł – ZAREJESTRUJ SIĘ TUTAJ! 

Dla czytelników magazynu “Twój Internet” mamy też specjalną zniżkę 10%. Wystarczy przy rejestracji podać kod rabatowy: twoj_internet_10.
Czym od jedenastu edycji jest PLNOG? Dlaczego cieszy się tak dużym powodzeniem? PLNOG to:

  • możliwość rozmowy i poznania ok. 700 wykształconych i niezwykłych ludzi z całego świata,
  • interesujące wykłady z zakresu SDN, IPv6, Security, Cloud, Data Center, Case Studies, New Technologies,
  • miejsce na poszerzenie swojej wiedzy i zdobycie doświadczenia,
  • szansa uczestnictwa w wielu atrakcjach przygotowanych przez organizatorów, które rozwijają nabyte umiejętności,
  • wyjątkowe galaktyczne potrawy prosto z kantyny,
  • 2 dni, których nie będzie można zapomnieć.

Wsłuchaj się w słowa Mistrza Yody: No. Try not. Do… or do not. There is no try.

Współpraca EVIO z Netia S.A. w ramach usługi eCDN

0

Z początkiem grudnia weszła w życie umowa pomiędzy EVIO Polska a Netia S.A w zakresie odbioru i dosyłu sygnału kanałów TV. Celem współpracy jest  zapewnienie jak najwyższej jakości oferty programowej Telewizji Osobistej oferowanej przez Netię.

Współpraca dotyczy jednej z wiodących usług, jaką EVIO Polska oferuje operatorom TV kablowej i IPTV, polegającej na dostarczeniu światłowodem sygnału TV do sieci operatora. Na dzień dzisiejszy, w ramach usługi eCDN, istnieje możliwość wyboru spośród ponad 280 programów TV, w tym 69 w wersji HD.
Współpraca z EVIO jest dla Netii konsekwentną realizacją podjętych działań w związku z rozwojem przełomowej oferty Telewizji Osobistej wprowadzonej tej jesieni, której zaletą jest możliwość komponowania przez samych abonentów, zgodnie z własnymi zainteresowaniami. własnej ramówki spośród kilkunastu  pakietów tematycznych.
Grzegorz Grzegorski, Kierownik Działu Produktu Telewizzyjnego Netia S.A.: „Umowa z EVIO pozwoli nam na kontynuowanie ewolucji naszej usługi, minimalizując jednocześnie koszty utrzymania własnej infrastruktury koniecznej do odbioru wysokiej jakości sygnału TV. Umowa z EVIO pozwoliła Netii na szybkie wdrożenie unikalnej oferty telewizyjnej na polskim rynku, która umożliwia naszym abonentom  na  dowolne kształtowanie pakietu programowego w bardzo atrakcyjnej cenie.”
Ważnym atutem eCDN jest odbiór kanałów światłowodem bezpośrednio od nadawców, o wyższych parametrach jakościowych niż jest to możliwe do uzyskania z lokalnych stacji czołowych i w odbiorze satelitarnym. Wpływa to przede wszystkim na niezawodność dosyłu sygnału TV i całkowite uniezależnienie się od warunków atmosferycznych. Otwiera także operatorom dostęp do popularnych kanałów tematycznych nieosiągalnych w odbiorze satelitarnym pozwalając na bezinwestycyjne poszerzenie oferty TV.
Mariusz Filipiak, Prezes Zarządu EVIO Polska: Z naszej usługi eCDN korzysta obecnie ponad 60 operatorów TV kablowych i IPTV. Cieszymy się, że współpracując z Netią uczestniczymy w budowaniu bardzo innowacyjnych modeli usług TV cyfrowej. Naszą misją jest stałe poszerzanie oferty, by móc jak najlepiej odpowiadać na potrzeby przedsiębiorczych operatorów, a także przyczynić się do wzmocnienia kierunku, w jakim podążą dziś branża telewizyjna czyli daleko idącej personalizacji oferty TV.”

Informacja prasowa – Magdalena Jabłońska, EVIO Polska Sp. z o.o

 

Prywatne IP vs Publiczne IP

Gdy chcesz wejść na jakąś stronę, wpisujesz w przeglądarce jej adres: np. www.twojinternet.pl Tłumaczeniem nazw na adresy zajmują się specjalne serwery DNS, które zostały stworzone, aby ułatwić korzystanie z Internetu. Zapamiętanie nazwy jest znacznie łatwiejsze niż skomplikowanego adresu IP*, w którym każda cyfra ma znaczenie. W tym artykule postaramy się Wam przybliżyć temat adresacji oraz rozwiać odwieczny dylemat, co lepsze: publiczne czy prywatne ?

Co to jest adres IP i jak go sprawdzić?
Adres IP są to cztery liczby z zakresu 0 – 255 oddzielone kropkami. Każdy komputer podpięty do sieci Internet posiada swój niepowtarzalny adres IP, którym jest identyfikowany w sieci.
Aby sprawdzić, czy posiadamy zewnętrzny numer IP, wystarczy sprawdzić na jednej ze stron, która to umożliwia, np. http://www.iplocation.net. Później wystarczy, że wejdziemy do Panelu Sterowania / Sieć oraz Połączenia Sieciowe i wybierzemy połączenie, za pomocą którego się łączymy. Jeżeli oba adresy IP będą się zgadzać, tzn. że mamy zewnętrzny numer IP!
Można to sprawdzić także w inny sposób wchodzimy w Start / Uruchom i wpisujemy cmd. Następnie w konsoli, która wyskoczy, wpisujemy ipconfig – teraz jeżeli nasz adres IP będzie z przedziałów:

  • 10.0.0.0 – 10.255.255.255
  • 172.16.0.0 – 172.31.255.255
  • 192.168.0.0 – 192.168.255.255

to oznacza, że posiadamy wewnętrzny numer IP.
Za pomocą wyżej wymienionej komendy możemy też sprawdzić np. numer MAC naszej karty sieciowej – w tym celu wpisujemy w konsoli : ipconfig/all
Dlaczego prywatne IP?
Liczba komputerów ciągle rośne, a pula adresów jest ograniczona, dlatego często wykorzystywane są prywatne adresy IP. Ich numeracja przedstawia się odpowiednio:

  • 10.0.0.0 – 10.255.255.255.
  • 172.16.0.0 – 172.31.0.0
  • 192.168.0.0 – 192.168.255.255

Gdy chcemy, aby w naszym domu dostęp do sieci miało kilka komputerów naraz lub korzystamy z bezprzewodowej domowej sieci, najlepszym rozwiązaniem jest zakup i zamontowanie odpowiedniego routera. Urządzenie wykorzystuje adresy prywatne do adresowania komputerów wewnątrz naszej sieci domowej. Dana seria produkcyjna routerów wykorzystuje jedną prywatną pule adresową. Co oznacza, że istnieje więcej niż jeden użytkownik w sieci Internet posiadający taki sam prywatny adres. Nie powoduje to problemów z łącznością, ponieważ routery wykorzystują mechanizm translacji adresów, tzw. NAT.
Publiczne vs. Prywatne, co lepsze?
Każdy operator ma swoją politykę przyznawania adresów. To, czy mamy publiczny, czy prywatny adres, ma znaczenie w sieci Internet, chociaż przeciętny użytkownik prawdopodobnie nie zauważy różnicy.
Posiadając publiczny adres IP, łączymy się za pomocą naszego operatora z danym serwisem bezpośrednio – dwukierunkowo. Takie połączenie umożliwia odtworzenie transmisji. Mając publiczne IP, przyznany numer jest przypisany na stałe, co powoduje, że wszystko, co zrobimy w sieci, jest przypisane bezpośrednio do naszego komputera. Jednak należy pamiętać, że posiadając publiczny adres IP, zwiększa się zagrożenie dla komputera na ataki z sieci. Podczas pracy nasz komputer może stać się celem dla intruzów z zewnątrz. Udana próba może skończyć się np. wgraniem wirusa na nasz komputer. Dlatego posiadając publiczny adres IP, bardzo ważne jest dbanie o aktualizacje systemu i programu antywirusowego. Dobrym rozwiązaniem jest korzystanie ze specjalnego programu „firewall” – tzw. “zapory ogniowej”, obecnie często dołączonej do programu antywirusowego. Pomimo tych wad, publiczny adres IP ma swoje plusy. Wykorzystywany jest głównie do zamierzonego połączenia się z naszym komputerem z innego miejsca niż nasz dom (np. z pracy) lub gdy serwis, z którego korzystamy, tego wymaga, np. zdalny pulpit, dostęp do kamery IP zainstalowanej w naszym mieszkaniu lub innym lokalu. Publiczny adres IP ostatnio wymagany jest przez niektóre systemy obsługujące inteligentny dom.
UWAGA: niektórzy dostawcy Internetu do dziś jeszcze oferują co prawda publiczny, ale dynamicznie zmieniający się adres IP. Czyli za każdym razem, gdy ponownie konfiguruje się nasze połączenie, zostaje nam przypisany inny adres IP. Przy niektórych usługach sieciowych jest to o tyle utrudnieniem, że nie można na stałe przypisać swojego adresu do usługi. Warto zwrócić uwagę na ten problem przy wyborze naszego dostawcy Internetu. Można oczywiście to obejść wykorzystując usługę dyndns. Zainteresowanych tematem odsyłamy na naszą stronę www.twojinternet.pl , gdzie szerzej opisujemy temat.
Posiadając prywatny adres IP, nasz komputer jest wewnątrz pewnej podsieci, w której wszystkie komputery posiadają takie adresy. Ponieważ takich samych prywatnych adresów jest bardzo dużo, istnieje specjalny mechanizm tłumaczenia puli prywatnych adresów na jeden adres publiczny. Nawiązując połączenie z danym serwisem (np. wpisując adres strony w przeglądarkę internetową), mechanizm translacji adresów zapamiętuje określone parametry, umożliwiając transmisję dwukierunkową. Natomiast po zakończeniu danego połączenia parametry identyfikujące nasz komputer są usuwane. Wybrany serwis internetowy nie ma możliwości nawiązania ponownego połączenia. Ten mechanizm nazywany często „sprzętowym firewallem” pozwala na bezpieczniejsze korzystanie z Internetu. Nadal oczywiście powinniśmy pamiętać o aktualizacjach naszego systemu operacyjnego i programu antywirusowego, jednak ryzyko ataku jest znacznie mniejsze, ponieważ potencjalne ataki z zewnątrz są zatrzymywane na „ścianie ogniowej”. Nasz komputer nie jest jedyny wewnątrz danej puli adresów, dlatego prywatny adres IP zapewnia nam częściową anonimowość w sieci. Wadą tego rozwiązania jest ograniczona możliwość korzystania z niektórych serwisów internetowych, które wymagają bezpośredniego połączenia, opisanych powyżej.
UWAGA: Posiadanie prywatnego adresu IP, nie zapewnia nam całkowitej anonimowości w sieci, ani nie zwalnia od odpowiedzialności za nasze działania w Internecie. W tym temacie polecamy także artykuł o odpowiedzialności w sieci, który znajduje się na tej samej stronie.
Podsumowując: każdy adres publiczny lub prywatny ma swoje plusy i minusy, wszystko zależy od naszych potrzeb. Przeciętny użytkownik sieci nie ma potrzeby posiadania publicznego adresu IP do korzystania z Internetu wystarczy prywatne IP. W Polsce usługodawcy Internetowi najczęściej przyznają publiczny adres, dodatkowo sprzedając ochronę antywirusową, za którą trzeba płacić. Wychodząc naprzeciw temu zapotrzebowaniu jako wydawca oferujemy darmowe sprawdzone zabezpieczenie. Zainteresowanych odsyłamy do naszej świątecznej niespodzianki na ostatnią stronę niniejszego magazynu.
Czy zabraknie adresów IP?
Liczba komputerów ciągle rośnie, a liczba adresów IP w wersji 4 jest stała, dlatego  przedstawiciele organizacji naukowych zajmujących się analizą i publikowaniem standardów internetowych wprowadzili nową adresację IP opartą nie na 4 bitach, ale na 6 bitach, tzw. (IPv6). Nowa adresacja zawiera 2 do potęgi 128 adresów IPv6 co powoduje, że na jednego mieszkańca ziemi przypada blisko 5 razy 10 do potęgi 28 (5*10^28) numerów IP w wersji 6. Prawda, że dużo? Chyba nie należy się już martwić, że zabraknie nam adresacji do podłączenia wszelkich urządzeń do sieci Internet .
Aktualnie trwają prace nad wprowadzeniem tej adresacji dla sieci Internet. Jest to skomplikowany proces, ponieważ Internet jest ogromny i wprowadzenie nowego adresu musi następować stopniowo – najpierw routery brzegowe, potem routery operatorów, na końcu użytkownicy końcowi.

KF

Zabawa Zakończona:
Wpisz w swojej przeglądarce zamiast nazwy strony następujący adres IP: 173.194.113.41 i zobacz co Ci się wyświetli!
Dla pierwszych pięciu osób, które prześlą odpowiedź na naszym profilu FB przewidzieliśmy nagrody niespodzianki 😀
Nagrody niespodzianki otrzymują:
Barbara Burczy
Wojtek Górski
Stanley Bone
Adam Piotr Nowakowski
Bartek Dz
Prosimy o przesłanie adresów do wysyłki nagrody  na e-mail: redakcja@twojinternet.pl

Rzecz o dostępie telekomunikacyjnym…

[miejsce publikacji] ICT Professional, Nr 1 – 10/2013, strona 23.
[rubryka] Prawo
[autor] Krzysztof Gajewski
[tytuł] Rzecz o dostępie telekomunikacyjnym…
___________________________________________________________________________________________________________

Historia przepisów o dostępie telekomunikacyjnym do nieruchomości.

Prawo telekomunikacyjne zastępujące ustawę o łączności z 1990r powstało w 2000r i zapewniało dominacje nowego zagranicznego podmiotu TPSA do 2004r, któremu sprzedano całą krajową infrastrukturę telekomunikacyjną. W 2004r weszła w życie nowa ustawa Prawo telekomunikacyjne z art. 140, który miał wszystkim operatorom zapewnić prawo dostępu a okazał się przepisem martwym. Nielicznym operatorom udało uzyskać się dostęp w wyniku decyzji UOKiK nakładającego karę grzywny za naruszenie ustawy o okik.  Obecnie UOKIK nie podejmuje interwencji w sprawie dostępu z uwagi na art.305 kc oraz art.30 i 33 ustawy o wruist.
W 2008r  w Kodeksie cywilnym wprowadzono rozdział III o służebności przesyłu przewidujący że w razie odmowy zawarcia umowy można domagać się ustanowienia służebności przesyłu. Przepis ten art.305 ² §1 pozwalał operatorowi domagać się ustanowienia służebności przesyłu zastępującej umowę a  §2 pozwalał właścicielom nieruchomości domagać się jej ustanowienia w stosunku do operatorów korzystających bez umownie z nieruchomości. Obie strony miały prawo “…żądać jej ustanowienia za odpowiednim wynagrodzeniem”.  Z przepisu korzystali głównie rolnicy domagający się od TPSA  wynagrodzenia za linie telekomunikacyjne posadowione na ich nieruchomości. Jako biegły sądowy uczestniczę aktualnie w takiej sprawie w Sądzie Rejonowym w Chojnicach dla którego sporządziłem opinie, a 4 września 2013r  o godz.12:45 w sali nr.6 mam być przesłuchany w sprawie z wniosku rolnika. Szczegóły opisuję w witrynie  teleprawo.net  na stronie     www.teleprawo.net/dostep-sluzebnosc.htm gdzie jest także opis sprawy operatora przeciwko Spółdzielni Mieszkaniowej.
W 2010r weszła w życie ustawa o wruist likwidując w Prawie telekomunikacyjnym martwy art.140. Pierwsze parę decyzji o dostępie wydał w 2011r UKE publikując je na swojej stronie uke.gov.pl .Jedną z nich w 2012r zaskarżyła do WSA  Spółdzielnia Mieszkaniowa co zahamowało wydawanie  dalszych decyzji z obawy że może okazać się że ustawa o wruist ma zapisy sprzeczne z Kodeksem  cywilnym. Taki negatywny wyrok umożliwiłby zakwestionowanie wszystkich wydanych decyzji.  Znam ten temat bo uczestniczyłem w fazie tworzenia dla operatora wniosku do UKE. Poprzednia Pani Prezes UKE miała odwagę i pewność ogłosić że art.140 jest przepisem martwym, natomiast obecna Pani  Prezes UKE niema tej pewności bo ta zależy od wyroku WSA, a w wypadku gdy któraś ze stron zaskarży wyrok do instancji wyższej okres niepewności wydłuży się co najmniej o rok gdyż wydany wyrok będzie nieprawomocny.
W opisanej sytuacji wynikłej z wątpliwej jakości narzędzia jakim obdarzono UKE,  operatorom pozostaje czekanie na wyrok pierwszej lub drugiej instancji sądowej. Desperatom i niecierpliwym pozostaje korzystanie z art.305 kc o ustanowienie służebności przesyłu. Największą obawą w tym  nieprocesowym postępowaniu jest zwrot o odpowiednim wynagrodzeniu. Znawcy prawa na stronie:

twierdzą że budzący obawę zwrot  może oznaczać także  brak wynagrodzenia co wynika z faktu istnienia w ustawie o wruist przepisu art.30 ust.3a  Dostęp, o którym mowa w ust. 1 i 3 jest nieodpłatny.
Praktyczne stosowanie przepisów o dostępie
Każdy operator ze swoimi problemami dostępu może składać stosowny wniosek do UKE, jednak z racji opisanej  niewyjaśnionej sytuacji prawnej nie będę sie tym zajmował. Nie będę także wyręczał urzędu w opisie konstrukcji wniosku i wymaganych załączników. Zwracam uwagę że niektóre wnioski składane w UKE wracają do adresatów w formie postanowienia o skorzystaniu z przepisu art.305 kc i dlatego zajmę się opisem problemów które można rozwiązać  bez pomocy UKE.
1. Sieć z anteną rozsiewczą działająca  bez umowy.
Operator członek spółdzielni mieszkaniowej mającej tylko jeden budynek, posiadał w piwnicy serwer z łączem kablowym i anteną rozsiewczą. Sieć funkcjonowała na podstawie umowy ustnej, a operator nie skorzystał z przepisu Kodeksu cywilnego pozwalającego utrwalić ją na papierze.
Art. 77¹   . [Potwierdzenie zawarcia umowy]    W wypadku gdy umowę zawartą pomiędzy przedsiębiorcami bez zachowania formy pisemnej jedna strona niezwłocznie potwierdzi w piśmie skierowanym do drugiej strony, a pismo to zawiera zmiany lub uzupełnienia umowy, niezmieniające istotnie jej treści, strony wiąże umowa o treści określonej w piśmie potwierdzającym, chyba że druga strona niezwłocznie się temu sprzeciwiła na piśmie.
Nowy Prezes zażądał opłaty 200zł/m-c którą po roku  podniósł do kwoty 700zł/m-c, do tego bez pokwitowania. Operator złożył wniosek do UKE skąd otrzymał postanowienie o skorzystaniu z art.305kc. UKE uzasadniał to przepisem że jego decyzje nie dotyczą legalizacji istniejących sieci, tylko dotyczą odmowy budowy nowych sieci. Operator złożył wniosek do sądu proponując opłatę 10zł/m-c jako ekwiwalent czynszu za powierzchnię zajmowaną przez antenę rozsiewczą nie służącą członkom spółdzielni o czym mowa w ustawie o wruist:
Art.33 ust.2 Korzystanie z nieruchomości, o których mowa w ust. 1, jest odpłatne, chyba że     strony umowy, o której mowa  w ust. 3, postanowią inaczej.
Szczegóły postępowanie na stronie www.teleprawo.net
2. Sieć radiowa z umową oraz odmowa jej rozbudowy i modernizacji na kablową.
Operator miał umowę zabraniająca mu stosowanie podziemnych połączeń międzybudynkowych oraz ograniczającą zasięg sieci do paru budynków. Operator  sporządził projekt uzgodnił z TPSA  korzystanie z kanalizacji międzybudynkowej i wystąpił do Spółdzielni o uzyskanie zgody  zmiany technologii radiowej na technologie FTTH w architekturze GPON znanej jako P2MP.  Niestety uzyskał odmowę, której uzasadnieniem było zawarcie umowy z innym operatorem. W tym stanie rzeczy operator złożył wniosek do sądu z art.305kc oraz z ostrożności procesowej wystąpił do UKE z wnioskiem o wydanie stosownego postanowienia a to w celu uniemożliwienia przeciwnikom wystąpienia o odrzucenie jego wniosku jako podlegającego rozstrzygnięciu w trybie administracyjnym przez UKE. Szczegóły na stronie www.teleprawo.net
3.Próba postawienia masztu 16m na budynku zarządzanym przez TBS.
Operator złożył wniosek do TBS i uzyskał pozytywną uchwałę Wspólnoty a po złożeniu umowy  uzyskał odmowę TBS. Wtedy operator  złożył każdemu mieszkańcowi ofertę “Internet na próbę za darmo przez okres 3-m-cy” a potem po kosztach własnych w wypadku wyrażenia zgody na antenę  i złożenie podpisu na ofercie, która zostanie odebrana osobiście przez operatora w określonym dniu.
W ten sposób operator uzyskał pisemną zgodę większości właścicieli posiadających KW. Mniejszościowa część budynku należała do Gminy. Następnie Operator złożył do Gminy za pośrednictwem TBS wezwanie do podpisania umowy a dalej po uzyskaniu odmowy, złożył do Starosty  wniosek  o wydanie zezwolenia na zakładanie urządzeń łączności publicznej w drodze decyzji ograniczającej sposób korzystania z nieruchomości. Sprawa jest w toku.
Jak widać z powyższych przykładów każda sprawa jest inna a podobne mają inne uwarunkowania co wymaga różnych rozwiązań. Z analizy innych spraw zgłaszanych przez operatorów wynika że pierwszą czynnością jest określenie kto jest właścicielem a kto tylko zarządcą.  Ten problem rozwiązuje uzyskanie z Wydziału Geodezji i Kartografii tzw.  Wypisu z ewidencji gruntów i budynków.  W jednej ze spraw okazało się że właścicielem była ANR a nie Spółdzielnia żądająca  bezprawnie likwidacji anteny przyłącza na co zacytowano jej  przepis Kodeksu karnego.
Art. 254a. Kto zabiera, niszczy, uszkadza lub czyni niezdatnym do użytku element wchodzący w skład sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, ciepłowniczej, elektroenergetycznej, gazowej, telekomunikacyjnej albo linii kolejowej, tramwajowej, trolejbusowej lub linii metra, powodując przez to zakłócenie działania całości lub części sieci albo linii podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat.

Krzysztof Gajewski